Skip to main content
Vraag

Telefonie werkend krijgen met Unifi Dream Machine SE

• January 28, 2026
  • 3 reacties
  • 56 keer bekeken

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die telefonie werkend hebben gekregen met de Unifi Dream Machine SE. Ik heb geprobeerd een Cisco SPA112  werkend te krijgen maar geen succes (wel aangemeld, kiestoon, maar bij bellen of gebeld worden alleen snelle (in gespreks-)toon. Ook geprobeerd de ExperiaBox10 werkend te krijgen achter de UDM-SE, zonder succes. Ik begreep dat er in het verleden voor sommige routers een script stond op dit forum maar de UDM-SE stond daar niet tussen. Was dat net zoiets als het script van Fabian voor TV? Internet en TV werken hier naar behoren.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • January 28, 2026

die scripts die jij bedoeld waren er voor om de Exeperiabox als een soort veredelde ATA te gebruiken. dit script was nodig omdat voorheen de telefonie via VLAN7 ging naar de Experiabox. met de introductie van de KPN Firmware een 2 tal jaren geleden, loopt de telefonie ook gewon via het normale internet verkeer (VLAN6). dus ook met dit script kom je nog niet verder, omdat inmiddels alle Experiaboxen boxen om zijn naar de nieuwe KPN Firmware. 

je zult dus toch echt moeten kijken waarom jou Cisco ATA niet werkt. dit is namelijk wel de enigste manier om telefonie werkend te krijgen achter jou eigen router.

persoonlijk heb ik op MP een goedkope Fritzbox gekocht en deze achter de Dream Machine gezet. werkt prima via een andere voip provider.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 29, 2026

Bedankt voor je bericht. Ik ken de mogelijkheid met d eFritzbox. Ik wil het alleen graag proberen te regelen met de spullen die ik heb en ik wil graag zeker weten of het echt niet anders kan en of ik misschien iets verkeerds ingesteld heb.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@ccp1970 welkom op de KPN Community. Ik snap dat je dan eerst zekerheid wil hebben binnen je huidige opstelling maar ik moet bekennen dat mijn expertise op dit vlak beperkt is. Ik vermoed dat je de specificaties en vereisten voor KPN VOIP al in beeld hebt maar die kan je hier vinden.

Ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden. En mocht je verder nog vragen hebben stel die dan gerust. We helpen graag!