Skip to main content

Hoe kan ik Thecus N5550 standaard setting 192.168.1.100 veranderen zodat het overeenkomt met de setting van mijn windows 10 systeem (door bijv. de setting 192.168.2.160 te gebruiken)?. 

Door je Windows 10 systeem tijdenlijk een vast ip te geven wat begint met 192.168.1. Vervolgens kun je inloggen op de NAS, de instellingen wijzigen. Daarna zet je het Windows 10 systeem weer op dhcp. Ik stel voor dat je de NAS ook gewoon op dhcp zet...


Je hebt jouw NAS zeker ooit voorzien van een vast iP adres.

Je zult de NAS met een netwerkkabel rechtstreeks op een pc moeten aansluiting en het IP adres van de PC even hard op bijvoorbeeld 192.168.1.1 moeten instellen met subnet mask 255.255.255.0. Je kunt dan in de browser naar jouw NAS op 192.168.1.100 en het IP adres aanpassen. Je zet de NAS vervolgens even uit en sluit deze weer aan op het netwerk. De netwerkinstelling op jouw PC kan je nu ook wee terugzetten. 

Doe me een lol en stel het IP adres op jouw NAS in op "automatisch via DHCP" en zet het IP adres vervolgens vast op de Experia/KPN Box.


NAS is Linux, en mij onbekend om mee te werken. Ik sta open voor goeie ideeen :-)

 


Ik ga het in elk geval proberen


Ik heb gezien dat de NAS weer bereikbaar is, dus grote dank voor je aanwijzingen en ik had wellicht nooit die oplossing uitgevonden, terwijl het heel simpel is. Ik zocht het meer op de NAS, maar daar bereik je niet veel.

Alleen moet ik het proces nog een keer overdoen omdat ik een IP adres van een ander apparaat had gebruikt en dat moet ik nog even recht trekken. 

Dit probleem krijg je als je dit zo'n 12 jaar geleden hebt uitgevoerd en slechts gedocumenteerd. 

Maar jij hebt mij weer opgefrist en gered 🙂 en daarvoor mijn hartelijke dank


Daarom kan je de NAS beter op dhcp zetten. En andere apparaten ook. De router zorgt dan automatisch dat elk apparaat een uniek adres krijgt. In de router zet je dat adres dan vervolgens vast, zodat het steeds hetzelfde blijft.


Op advies van wjb heb ik dit intussen ook uitgevoerd, nadat ik de NAS weer had aangesloten op de computer. Geheel eens met dit advies, maar jaaa….ren geleden ging dat wat anders en je vergeet dingen te documenteren en ook de werkwijze is nogal veranderd sinds die tijd. :-)

Maar ik heb alles weer onder controle door jullie hulp!!