Skip to main content
Vraag

Thermostaat en verwarmingsketel verliezen onderling verbinding op het moment dat printer geen wifi connectie meer heeft

• September 26, 2025
  • 6 reacties
  • 51 keer bekeken

Hier een nogal merkwaardig probleem. Ik heb KPN wifi  (2.4 gHz) + wifi versterker (super wifi 2.0, de zwarte). Deze staat pas naast mijn draadloze HP-printer  (HP ENVY 6000). Het blijkt nu dat de printer regelmatig “onvindbaar”is. De oorzaak is dat de printer en de Wifi versterker niet goed met elkaar samenwerken. Er komen regelmatig (zeg 1x/2 weken) een stroring waarbij de printer offline komt te staan. Dit schijnt een bekend probleem te zijn en HP bevestigt ook dat die twee niet goed samengaan. M aar er is nog een ander effect: (nu komt het!) Ook de draadloze verbinding tussen de kamerthermostaat en de verwarmingsketel (op zolder) valt weg. Let op: dit gebeurt dus echt gelijktijdig: printer raakt opeens offline en de  verwarmingsketel verliest contact met de thermostaat. Dit is ook gebeurt tijdens mijn vakantie, waardoor de verwarming 5 dagen lang ongelimiteerd heeft staan stoken (gelukkig komt de buurvrouw soms binnen om de post netjes op een stapel te leggen: het was toen 40 graden bij ons!). Nu de reactie van de ketelleverancier en de reactie van HP:

• Vaillant: je hebt een slechte WIFI! (terwijl ik met mijn telefoon nooit problemen heb; ook niet boven op zolder). 
  • HP: je moet geen Wifi-versterker gebruiken!

Typisch reacties die je kunt verwachten. Nu komt (eindelijk mijn vraag): Zou het kunnen dat als ik de afstand tussen printer en WIFI-versterker vergroot (thans 5 cm), dat dan de problemen/verstoringen minder worden?
ps: Ik moet wel nog zeggen dat Vaillant het hele themostaat/gateway) system heeft vervangen, maar dat blijkt dus niet te helpen. 

6 reacties

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 26, 2025

Goedemiddag! Je benoemt wel dat je 2.4ghz hebt, heb je de 5ghz uit staan of heb je een extra netwerk aangemaakt die alleen op 2,4ghz draait en daar alle apparaten mee hebt verbonden? Dat is meestal de kortste klap. Mocht je het niet zo ingericht hebben kun je die instructie hier vinden.

(Volledige link: https://community.kpn.com/kennisbank-wifi-en-kpn-wifipunten-134/stel-een-apart-2-4-of-5-ghz-netwerk-in-met-de-functie-extra-wifi-563855 )

• September 26, 2025

Ik snap dit echt niet hé... waarom laat je de centrale verwarming afhankelijk zijn van WiFi? Dat is toch onacceptabel? Dat wil je toch niet? Dat moet gewoon met een kabel. WiFi is onbetrouwbaar. Dat zie je.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 26, 2025

Ik heb enkel 2.5 Ghz. Er is nu een bekabelde verbinding kamer thermostaat / ketel aangebracht. Resterende vraag: wordt de printer connectie probleem tussen de wfi-versterker en de printer minder als ik de afstand wifi-versterker naar printer vergroot?

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 26, 2025

Ik heb enkel 2.5 Ghz. Er is nu een bekabelde verbinding kamer thermostaat / ketel aangebracht. Resterende vraag: wordt de printer connectie probleem tussen de wfi-versterker en de printer minder als ik de afstand wifi-versterker naar printer vergroot?

Als twee bronnen een signaal uitzenden is de kans op storing groter als deze naast elkaar staan, dus het is het proberen waard. Of het je probleem volledig op lost durf ik niet te zeggen, maar ik zou wel een poging wagen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 26, 2025

Hallo ​@Flitsend 

heb je de 5ghz uit staan

De 5.0-band kun je niet uitzetten.

de 2,4- en de 5.0-band staan standaard altijd aan en als je de wifi uitzet, zijn beide banden uitgeschakeld.

Veelal apparatuur van twijfelachtige komaf, (B-kwaliteit, AliBaba-spul), kan vaak geen onderscheid maken tussen de 2,4- en de 5.0-band, vandaar dat je soms de extra wifi moet activeren.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 26, 2025

Gewoon proberen ​@Jacques smeets en anders de printer met een USB-kabel op de pc aansluiten.