Skip to main content

Hoi,

binnenkort ga ik over van Ziggo naar KPN (glasvezel 200mb). Omdat de aansluiting op een andere plek het huis binnenkomt, moet ik wat zaken anders inrichten.

Ik heb de volgende setup in gedachten. Is deze setup een beetje logisch?

 

Meterkast:

  • Glasvezel aansluiting
  • KPN Box V12
  • 1x SuperWifi schotel bedraad aangesloten
    (ervanuitgaande dat de V12 nog geen mesh-functie heeft)

1x UTP kabel van Box V12 via de kruipruimte naar de woonkamer (max 5 meter).

 

Woonkamer:

  • 1x switch (Netgear GS105E ???)
    Vanuit deze switch:
    1x UTP kabel naar Arris TV-ontvanger (max 5 meter)
    1x UTP kabel naar Smart-TV (max 5 meter)
    1x UTP kabel naar studeerkamer op de 1e etage voor 2e SuperWifi schotel (max 8 meter)

Op het moment dat de Box V12 de mesh-update gehad heeft, ben ik van plan om een UTP-kabel vanuit de meterkast naar de zolder te trekken en daar de SuperWifi-schotel (die eerst in de meterkast stond) bedraad aan te sluiten (max 15 meter).
 

Hebben cat.6 kabels nog meerwaarde boven cat.5e kabels?
En UTP of SFTP?


Is alles (switch/kabels) aan te schaffen via de KPN-monteur of is het handiger om e.e.a. van te voren in huis te halen? (ook qua prijzen).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

    Jan Lucas

Goed dat je hier bij voorbaat al even over nadenkt .. 

En dit lijkt me een prima opbouw inderdaad en voorzie geen issues hierin 

Dat de Box12 nog geen mesh heeft doet weinig weg aan de WiFi voorziening die wel gewoon actief blijft. ( Ofwel deze geeft wel gewoon Werkend WiFi met zelfde naam etc als de SuperWiFi gaan krijgen alleen zal je voor de update geen roaming vanuit het netwerk hierover hebben ), Dus theoretisch kan je al prima de overige SuperWiFi op kabel op zolder plaatsen gezien ik verwacht dat door signaal verlies je cliënt zelf wel een Hop naar andere AP uitvoert. En anders kan je het altijd forceren WiFi uit en aan als tussenoplossing tot het mesh er is 

Cat6 heeft weinig toegevoegde waarde het heeft iets hogere specs en kan 1Gbit geven zonder aan de absolute max te draaien, Hoewel 5e hiervoor ook geschikt is en gezien de in verhouding weinig interferentie die je hebt in een woonhuis is dit prima ( Liggen geen 20 kabels in 1 goot )

Alles kan via de monteur en prijstechnisch maakt het weinig Netgear switchje is €29,- dus dat zijn redelijk normale prijzen.

De SuperWiFi tenzij je die al hebt vanuit actie oid zal ik bij monteur afnemen. €29,50 p/s ( Special prijs omdat WiFi dan "Slecht" is )

De monteur zal altijd kabel op rol ( Cat5e ) Bij zich hebben, echter als deze de kabels moet gaan aanleggen etc gaat daar tijd in zitten die per 15 min €15 kost.

En zeker dat in de kruipruimte kost tijd.. 

Als je in de mogelijkheid bent om zelf al de kabels te leggen dan kan een monteur wel wat connectors erop zetten en de boel aansluiten


Thanks voor je super snelle reactie!

 

Opzich kan ik alles al wel klaarleggen voor de monteur er is (kabels/switch etc).
Die spullen haal ik dan zelf wel in huis en het kabels trekken e.d. is geen probleem.

De SuperWifi schotels krijg ik via de “nieuwe klant actie” idd, dus die krijg ik deze week via de post verwacht ik.
 

Die kabel naar zolder komt op een later moment wel, want daar heeft goede ontvangst nog geen prio.


Thanks voor je super snelle reactie!

 

Opzich kan ik alles al wel klaarleggen voor de monteur er is (kabels/switch etc).
Die spullen haal ik dan zelf wel in huis en het kabels trekken e.d. is geen probleem.

De SuperWifi schotels krijg ik via de “nieuwe klant actie” idd, dus die krijg ik deze week via de post verwacht ik.
 

Die kabel naar zolder komt op een later moment wel, want daar heeft goede ontvangst nog geen prio.

Check "Nieuwe klant actie" Dan krijg je ze bij het installatiepakket.

Als ontvangst daar geen prioriteit heeft dan is dat uiteraard nu inderdaad niet van belang.

De collega zal blij zijn als althans de kabels er al liggen dat zal een hoop tijd en hierdoor € Voor u schelen. Die paar minuten om connectoren eraan te flansen zijn niet zo spannend.