Skip to main content

Ha Allen, 

Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouwwoning en ik heb glasvezel abonnement afgenomen van KPN en ik wil een thuisnetwerk aanleggen. Ik heb de afgelopen dagen het forum doorgenomen, en ik ben een stuk wijzer geworden door de handleiding van onder anderen WJB(dank allen hiervoor). Ik wil toch voor de zekerheid (omdat het financieel een grote investering is en ik een leek daarin ben) een schets weergeven om te kijken of het plan dat ik voor mij zie ook gaat werken. 

 

 

Op de BG wil ik mijn PS4 bekabeld via Deco M5 laten lopen en voor de rest dient de M5 als accesspoint te fungeren, zodat ik overal in het huis een sterke WIFI verbinding heb. Overigens twijfel ik of cat 6 netwerkkabels voldoende zijn of dat het slimmer is om meteen cat 7 aan te leggen. 

Alvast dank voor jullie input. 

Cat 6 is prima. Je kunt er beter op letten dat je 100 % koper neemt. En shielded. Dus geen utp, maar ftp of nog beter sftp.

Wat is het nut van dat patch paneel in de meterkast? 

Ik zie dat je 2 kabels door een pijpje wilt trekken. Dat gaat wel bij soepele cat 5e kabels zonder afscherming. Maar bij de ... wat betere kabels ... word dat een hele toer. Houd er rekening mee dat je dat misschien niet voor elkaar gaat krijgen. Geen probleem. Maar je hebt dan dus een paar extra switches nodig. En wandcontactdozen met 2 poorten waar er maar 1 aangesloten zit is ook niet mooi.

De Deco's komen hier in accespoint mode te staan. Als je om wat voor reden dan ook nog eens om wilt switchen naar router mode, dan moet je alles overhoop gooien. Want de huidige opzet is da at totaal niet geschikt voor. Waarschijnlijk zal het niet gebeuren dat je router modus wilt. Maar ik dacht ik meld het ff. 


En, niet onbelangrijk, de switch moet igmp snooping ondersteunen anders heb je een probleem met de tv ontvanger. 


Cat 7 is inderdaad wel overkill. Cat 6 is prima, zou wel sftp nemen.

 

Persoonlijk zou ik die investering voor cat 7-kabel eerder doen in een M9 Plus ipv M5. Ben ook gelijk voorbereid op alle domotica wensen.

 

Als ik wel een tip mag geven: Sluit je TV-boxen direct aan op Experia modem. Weet niet waarom, maar in de praktijk is dat stabieler en volgens mij heb je de juiste bekabeling al in de meterkast liggen.

 

 


Cat 6 is prima. Je kunt er beter op letten dat je 100 % koper neemt. En shielded. Dus geen utp, maar ftp of nog beter sftp.

Wat is het nut van dat patch paneel in de meterkast? 

Ik zie dat je 2 kabels door een pijpje wilt trekken. Dat gaat wel bij soepele cat 5e kabels zonder afscherming. Maar bij de ... wat betere kabels ... word dat een hele toer. Houd er rekening mee dat je dat misschien niet voor elkaar gaat krijgen. Geen probleem. Maar je hebt dan dus een paar extra switches nodig. En wandcontactdozen met 2 poorten waar er maar 1 aangesloten zit is ook niet mooi.

De Deco's komen hier in accespoint mode te staan. Als je om wat voor reden dan ook nog eens om wilt switchen naar router mode, dan moet je alles overhoop gooien. Want de huidige opzet is da at totaal niet geschikt voor. Waarschijnlijk zal het niet gebeuren dat je router modus wilt. Maar ik dacht ik meld het ff. 

Ik ben inderdaad van plan om sowieso Sftp en 100% koper te nemen. Wat betreft het patch paneel, ik had begrepen dat als je een wandcontactdoos neemt, het handig was om stugge kabel te nemen, en dat het met een stugge kabel beter is om een patch paneel te nemen. Wellicht dat ik dit verkeerd heb begrepen? Verder goed om te weten dat cat 6 voldoende is. 

Even ter verduidelijking: de bedoeling is dat het op elke etage via een loze leiding de kamer in gaat, en ik trek bij elke wandcontactdoos twee kabels (zeker omdat de wandcontactdozen die ik wil 2 poorten hebben). 

Nee dat is inderdaad niet de bedoeling om routermodus te gebuiken.  Ik heb de Deco’s al liggen dus vind ik het zonde om KPN accesspoints te kopen. Ik hoop juist dat ik deze Deco’s kan gebruiken als accesspoints voor een stabiele en sterke wifi signaal door het hele huis. Wel is het mij niet duidelijk waarom ik alles overhoop zou moeten gooien als ik in de toekomst besluit het als router te gebruiken. De bekabeling kan dan toch prima blijven zoals het dan is? 


En, niet onbelangrijk, de switch moet igmp snooping ondersteunen anders heb je een probleem met de tv ontvanger. 

Goed om te weten, dank! 


Cat 7 is inderdaad wel overkill. Cat 6 is prima, zou wel sftp nemen.

 

Persoonlijk zou ik die investering voor cat 7-kabel eerder doen in een M9 Plus ipv M5. Ben ook gelijk voorbereid op alle domotica wensen.

 

Als ik wel een tip mag geven: Sluit je TV-boxen direct aan op Experia modem. Weet niet waarom, maar in de praktijk is dat stabieler en volgens mij heb je de juiste bekabeling al in de meterkast liggen.

 

 

Ik heb de M5 al liggen vandaar ik die wil gebruiken als accesspoints. 


Wat betreft het patch paneel, ik had begrepen dat als je een wandcontactdoos neemt, het handig was om stugge kabel te nemen, en dat het met een stugge kabel beter is om een patch paneel te nemen. 

Hardstikke goed. Maar de manier waarop het hier getekend staat is een beetje raar.


Wel is het mij niet duidelijk waarom ik alles overhoop zou moeten gooien als ik in de toekomst besluit het als router te gebruiken. De bekabeling kan dan toch prima blijven zoals het dan is? 

In router modus zou er 1 Deco aan de Experiabox gekoppeld moeten worden. En alle andere apparatuur in huis, behalve de tv ontvangers, zouden met de 2de poort van die Deco verbonden worden worden. In de praktijk betekent dat dis dat die Deco dan in de meterkast moet komen met de switch erachter.


Even ter verduidelijking: de bedoeling is dat het op elke etage via een loze leiding de kamer in gaat, en ik trek bij elke wandcontactdoos twee kabels (zeker omdat de wandcontactdozen die ik wil 2 poorten hebben). 

Je komt er vanzelf achter of dat lukken gaat, 2 kabels door een buis.


Dank voor je feedback. Iets zegt mij dat ik er niet achter wil komen of die 2 kabels door een buis passen... Ik denk dat ik je eerdere post nu beter begrijp. Ik heb een schets gemaakt met een alternatief. Denk je dat dit een meer werkbare optie is? 

 


Iemand?


Dit is een prima opzet. Nu heb je dus ook geen switch nodig in de meterkast zie ik. Alleen tussen patch panel en Experiabox zou je soepele kabels kunnen gebruiken.


Dat gaat zeker werken op deze manier. Zolang je, zoals eerder gezegd, switches met IGMP-snooping gebruikt, Vermijd hierbij de TP-Link SG108E. Die heeft het wel maar blijkbaar werkt dat met KPN bij veel mensen niet optimaal. Ga liever voor deze , deze, of als het oog wat wil deze . Dit zijn switches zonder POE. Mocht je dat wel willen kies dan voor de PE op het einde (ipv E). De GS105E is ook via KPN te koop .

 


Doe ik, dank allemaal voor jullie input. :)


Reageer