Skip to main content
Beantwoord

Thuisnetwerk (via ASUS RT-AC3200) heeft geen internet na update van de V10

• 14 januari 2025
  • 14 reacties
  • 100 keer bekeken

Mij thuisnetwork ASUS RT-AC3200 router draait al >5 jaar probleemloos achter(!!) de KPN Experiabox v10 (niet i.p.v. (!!)).

Sinds de modem-update van afgelopen nacht (13-14 jan 2025) heb ik geen internet meer op mijn thuisnetwork.

Na advies van KPN-medewerker (zet je firewall in de Experiabox terug naar Standaar i.p.v. Middel) heb ik dat gedaan. Hielp niet.

Ik heb nooit allerlei zaken als port forwarding od netwerk-protocol-instellingen gedaan:

Ik had die Asus router net hangen (aan toen nog xmsnet of telfort) toen KPN met de experiabox V10 aankwam. Die is gewoon tussen glasvezelmodem en mijn ASUS-router gehangen en de laatste 5 - 10() jaar heeft alles gefunctioneerd, misschien vooral omdat ik er niet aan kwam.

Kan iemand mij advies geven hoe ik dit weer aan de praat krijg? KPN doet hier verder niets aan - een heeft daar juridisch gezien vast wel gelijk aan.

Vriedelijke groet, Hans Troost

Beste antwoord door Hans Troost

Marlon92 en JanD: veel dank voor jullie bemoeienis met mijn probleem: onverwacht heb ik het alsnog kunnen oplossen!! En ik ben jullie dan zeker uitleg verschuldigd:

Wat gebeurde er: ik haalde mijn laptop - normaal bedraad aan Thunderbolt 4 dock - even naar beneden om e.e.a te doen en die deed het gewoon, met wifi, en wel met het netwerk op mijn eigen router: ik viel bijna van mijn stoel!!

Enig zoekwerk herinnerde mij aan wat speel/experimenteerwerk waarbij ik de netwerkinstellingen van die laptop aanpaste: Google DNS-servers (8.8.8.8.8 en 8.8.4.4) gebruikt i.p.v. automatische DNS van via mijn router.
Mijn iPhone en iPad gaven nog steeds: “geen internet toegang” op dit netwerk, maar de laptop deed het gewoon…???
Ik bedacht dat ik vandaag heel vaak beide routers herstart heb en ook - voor de zekerheid - de aangepaste DNS op mijn router verwijderd heb.

Vreemd, maar ik realiseerde me opeens dat ik een Raspberry Pi met (nu AdGuard Home maar tot voor kort Pi-Hole) altijd als DNS in het DHCP-server-deel van LAN had staan en die vanmorgen voor de zekerheid daaruit verwijderd had, maar vooral dat ik die Raspberry Pi niet gereboot had vandaag! Nooit aan gedacht.

Raspberry Pi gereboot, IP-adres als DNS-server in LAN ingesteld en alles: wifi - en nu bekabelde laptop - werkt weer zoals gister en de laatste 5 - 10 jaar.

Het probleem is dus wel door de KPN-acties veroorzaakt/getriggerd (hoe snap ik niet, die raspberry wordt nooit herstart)) maar lag uiteindelijk bij mijn aangepaste netwerk! En daar kan KPN niets aan doen. Mea culpa.

Nogmaals heel hartelijke dank voor jullie inzet om mij bij te staan en een goede les voor mij:

1. wees heel grondig bij dit soort zaken en herstart alle mogelijk interfererende apparatuur!
  2. Vooral: blijf goed nadenken Troost!
  3. Vraag pas hulp als je zeker weet alles gedaan te hebben wat je kunt. Ik ga proberen dit me eigen te maken...

Hartelijke groet, Hans Troost

Bekijk origineel

• 14 januari 2025

Beste ​@Hans Troost een vraag om e.e.a. uit te sluiten.

Als je je eigen router en tussenuit haalt en je netwerk rechtstreeks op de V10 aansluit, heb je dan wel gewoon internet?

Hoe heb je je eigen router achter de V10 geplaatst, als 2e router, of, nog beter, als accesspoint?

Het belangrijkste verschil in firmware van de V10 is, dat de nieuwe firmware geen gescheiden 2,4- en 5.0-band meer heeft, maar gecombineerd en je dit door het activeren van ‘extra wifi’ eventueel weer kunt scheiden.

Succes.

Dank JanD voor je snelle reactie,

Waar ik eigenlijk behoefte aan heb is een lijst van alle vannacht doorgevoerde changes op de Experiabox V10: dan kan ik er misschien 1 of 2 terugzetten en werkt alles weer.

Dit - gebruik van dit forum -  werkt allemaal omdat ik nu de wifi-van de Experiabox gebruik (voor het eerst!!): dus de experiabox heeft wel internet.
Je suggestie om het kabeltje even om te zetten: ga ik nog doen, maar ik verwacht dat dat gewoon werkt. Alleen: mijn netwerk is ingericht met mac-address gebaseerde DHCP dus al mijn devices hebben in de praktijk een fixed  maar dynamic IP-address. Dus voor een test zal ik het doen, maar het is geen oplossing.

Of ik hem als router of als access point gebruik (ik weet niet eens goed wat dat betekent): het kabeltje zit aan een internet-uitgang van de V10 en naar de WAN-poort van mijn ASUS Router.

Mijn wifi van de ASUS en het interne netwerk doen het dus prima, in de V10 web-interface zie ik de asus router ook keurig staan en aan staan.

Klopt ook wel: ik heb niets veranderd: ik sliep toen KPN-dit aanrichtte…

• 14 januari 2025

Ik heb hetzelfde als jij. Eigen router achter de Experiabox v10. 

Heb je de Experiabox al eens gereset? Dat kan je makkelijk doen, want er staan toch geen instellingen op 😬

Welke ip range gebruik je op de eigen router? Toch niet 192.168.2.x? Want dan is het logisch dat het niet werkt.

• 14 januari 2025
Hans Troost schreef:

Of ik hem als router of als access point gebruik (ik weet niet eens goed wat dat betekent)

Jij gebruikt hem in router mode. Jij wil helemaal geen accespoint modus. Want dan kan jij dit niet meer doen:

Hans Troost schreef:

... mijn netwerk is ingericht met mac-address gebaseerde DHCP dus al mijn devices hebben in de praktijk een fixed  maar dynamic IP-address. 

Dank JanD. Ook voor je tip kabeltje even naar de V10 te hangen.

Toen zag ik - op mijn grote PC-scherm - opeens de DMZ in het V10-interface. Daar - was advies KPN-medewerker - mijnn ASUS-router in gezet.

Heeft nog niet geholpen. Eerst lunchen en dan nog eens alles uit/aan zetten, maar ik verwacht er niets van.

Dank Marlon92: ik blijf wat experimenteren, maar nu snap ik iets meer van wat ik doe…

Alles nog eens uit/aan gezet: resultaat: geen internet op thuisnetwerk, noch bekabeld, noch wifi. Il zal nog eens in de Experia V10 interface zoeken en misschien vindt ik - netwerk-leek - toch iets….

Elke tip blijft welkom: mijn plannen voor vandaag zijn dus om 8 uur al gesneuveld….

• 14 januari 2025

Heb je al naar de ip range gekeken? 

Marlon92 schreef:

Welke ip range gebruik je op de eigen router? Toch niet 192.168.2.x? Want dan is het logisch dat het niet werkt.

Dank Marlon92:

1: Op eigen router altijd - en nog steeds - 192.168.1.x

2: Inmiddels - was 1,5 uur weg - ook de jouw tip geprobeerd: harde sate-prikker reset. Heeft ook niet geholpen.

Ik zoek nog even door…

• 14 januari 2025

Al een andere kabel geprobeerd?  

Branden de lampjes bij de utp poort? Die 2 groen/gele ledjes?

Eigen router al eens opnieuw opgestart? 

1. Andere kabel geprobeerd: hetzelfde: utp-lampjes aan ExpV10-zijde knipperen vrolijk, maar niet op de WAN-poort op de Asus-router. Zou die WAN-poort vannacht door KPN-update opgeblazen zijn? Kan zoiets?
  2. Eigen router steeds - na ExpV10 en kabelaanpassingen ook herstart. 

Wacht eens: ik heb nog een heel oud Sitecom routertje 300N X4 (gebruik ik nu als wifi-versterkertje voor boven). Laat ik dat eens aansluiten op dezelfde manier als de asus router: internetpoort ExpV10 naar wan-poort sitecom.

Noppes, niets: geen internet.

Kortom: er moet iets in de ExpV10 veranderd zijn dat doorgaand verkeer naar welke goede router dan ook verhinderd.

Ik gaar toch meer uitgebreid zoeken. Is er iets met bridge-mode wat ik kan veranderen (ik snap het niet maar heb die kreet wel eens voorbij zien komen)

• 14 januari 2025

En een normale pc, heb je daar wel bekabeld internet mee?

Marlon92 en JanD: veel dank voor jullie bemoeienis met mijn probleem: onverwacht heb ik het alsnog kunnen oplossen!! En ik ben jullie dan zeker uitleg verschuldigd:

Wat gebeurde er: ik haalde mijn laptop - normaal bedraad aan Thunderbolt 4 dock - even naar beneden om e.e.a te doen en die deed het gewoon, met wifi, en wel met het netwerk op mijn eigen router: ik viel bijna van mijn stoel!!

Enig zoekwerk herinnerde mij aan wat speel/experimenteerwerk waarbij ik de netwerkinstellingen van die laptop aanpaste: Google DNS-servers (8.8.8.8.8 en 8.8.4.4) gebruikt i.p.v. automatische DNS van via mijn router.
Mijn iPhone en iPad gaven nog steeds: “geen internet toegang” op dit netwerk, maar de laptop deed het gewoon…???
Ik bedacht dat ik vandaag heel vaak beide routers herstart heb en ook - voor de zekerheid - de aangepaste DNS op mijn router verwijderd heb.

Vreemd, maar ik realiseerde me opeens dat ik een Raspberry Pi met (nu AdGuard Home maar tot voor kort Pi-Hole) altijd als DNS in het DHCP-server-deel van LAN had staan en die vanmorgen voor de zekerheid daaruit verwijderd had, maar vooral dat ik die Raspberry Pi niet gereboot had vandaag! Nooit aan gedacht.

Raspberry Pi gereboot, IP-adres als DNS-server in LAN ingesteld en alles: wifi - en nu bekabelde laptop - werkt weer zoals gister en de laatste 5 - 10 jaar.

Het probleem is dus wel door de KPN-acties veroorzaakt/getriggerd (hoe snap ik niet, die raspberry wordt nooit herstart)) maar lag uiteindelijk bij mijn aangepaste netwerk! En daar kan KPN niets aan doen. Mea culpa.

Nogmaals heel hartelijke dank voor jullie inzet om mij bij te staan en een goede les voor mij:

1. wees heel grondig bij dit soort zaken en herstart alle mogelijk interfererende apparatuur!
  2. Vooral: blijf goed nadenken Troost!
  3. Vraag pas hulp als je zeker weet alles gedaan te hebben wat je kunt. Ik ga proberen dit me eigen te maken...

Hartelijke groet, Hans Troost

Reageer