Marlon92 en JanD: veel dank voor jullie bemoeienis met mijn probleem: onverwacht heb ik het alsnog kunnen oplossen!! En ik ben jullie dan zeker uitleg verschuldigd:
Wat gebeurde er: ik haalde mijn laptop - normaal bedraad aan Thunderbolt 4 dock - even naar beneden om e.e.a te doen en die deed het gewoon, met wifi, en wel met het netwerk op mijn eigen router: ik viel bijna van mijn stoel!!
Enig zoekwerk herinnerde mij aan wat speel/experimenteerwerk waarbij ik de netwerkinstellingen van die laptop aanpaste: Google DNS-servers (8.8.8.8.8 en 8.8.4.4) gebruikt i.p.v. automatische DNS van via mijn router.
Mijn iPhone en iPad gaven nog steeds: “geen internet toegang” op dit netwerk, maar de laptop deed het gewoon…???
Ik bedacht dat ik vandaag heel vaak beide routers herstart heb en ook - voor de zekerheid - de aangepaste DNS op mijn router verwijderd heb.
Vreemd, maar ik realiseerde me opeens dat ik een Raspberry Pi met (nu AdGuard Home maar tot voor kort Pi-Hole) altijd als DNS in het DHCP-server-deel van LAN had staan en die vanmorgen voor de zekerheid daaruit verwijderd had, maar vooral dat ik die Raspberry Pi niet gereboot had vandaag! Nooit aan gedacht.
Raspberry Pi gereboot, IP-adres als DNS-server in LAN ingesteld en alles: wifi - en nu bekabelde laptop - werkt weer zoals gister en de laatste 5 - 10 jaar.
Het probleem is dus wel door de KPN-acties veroorzaakt/getriggerd (hoe snap ik niet, die raspberry wordt nooit herstart)) maar lag uiteindelijk bij mijn aangepaste netwerk! En daar kan KPN niets aan doen. Mea culpa.
Nogmaals heel hartelijke dank voor jullie inzet om mij bij te staan en een goede les voor mij:
- wees heel grondig bij dit soort zaken en herstart alle mogelijk interfererende apparatuur!
- Vooral: blijf goed nadenken Troost!
- Vraag pas hulp als je zeker weet alles gedaan te hebben wat je kunt. Ik ga proberen dit me eigen te maken...
Hartelijke groet, Hans Troost