Skip to main content

Hallo, ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. In 2016 heeft een slimme ict-man in mijn huis een netwerk opgezet met ubiquiti x-router en accespoint van hetzelfde merk met ook netgear switches voor bekabeld internet en tv. 3 jaar geleden ben ik verhuisd en heb ik het opgezette netwerk meegenomen en was het plug and play waarna ik nog een range extender toegevoegd. Vorige week viel bij mij de elektriciteit en dus ook het netwerk uit (eerder ook gehad zonder gevolgen) en kwamen er problemen: slimme apparaten zoals ring deurbel, printer, wasmachine en laadkabel voor auto krijg ik niet meer verbonden met het netwerk. Verbinding wordt gemaakt, er wordt door de slimme apparaten tijdelijk een eigen wifi netwerk gemaakt maar koppeling aan mijn wifi lukt niet: loopt altijd vast.  Ik heb de accespoints gereset en een nieuwe wifi aangemaakt (2 accespoint, beiden identieke naam en wachtwoord), x-router gereset en ook de modem van kpn gereset zonder effect. De apparaten worden wel gevonden in het netwerk. Alleen als ik ze wil koppelen krijg ik na verloop van tijd een error. Ook een iPad wil ik verbinden en dan krijg ik na verloop van tijd: foutief wachtwoord, terwijl gebruikersnaam en wachtwoord identiek aan hetgeen ik gebruik op mijn telefoon. Andere iPad op hetzelfde netwerk lukt wel. Wifi voor telefoons, macbook en bijv tapo stopcontact werkt wel. Televisie werkt wel gewoon.  Wat kan er aan de hand zijn? Dank voor jullie expertise

 

Edit: 

Ik heb de kpn-modem nu hetzelfde wifi-adres gegeven als de accespoints. De ring deurbel krijg ik nu wel verbonden maar ik denk dat deze verbonden is met de kpn-modem omdat de ring deurbel daar langs zit. 

Welkom op de community @JorisNL, goed dat je hier even aanklopt!

Je hebt als ik het goed begrijp na je KPN modem de Ubiquiti router aangesloten, en daar verder je hele netwerk aan gekoppeld? Ik heb het vermoeden dat 1 van je apparaten een beetje een opdonder heeft gehad van de stroomuitval (wellicht piekspanning toen de stroom er weer op kwam), en dat houdt in dat er getest en uitgesloten moet worden om te achterhalen welk apparaat de boosdoener is nu. 

Deze set up valt buiten onze ondersteuning dus ik kan hier zelf alleen wat algemene tips over geven, maar hopelijk schieten anderen nog te hulp! 

  • Gebruik je de Netgear switches alleen voor bekabeld internet en tv? Zo ja, koppel die dan als eerst even los zodat je uitsluiten dat zij voor een verstoring zorgen. (klinkt misschien vergezocht, maar proberen kan geen kwaad!)
  • Haal de Ubiquiti er tussenuit, sluit alle andere apparatuur dus rechtstreeks aan op het KPN modem. 
  • Maakt dat ook geen verschil, probeer het dan zonder het accespoint

Je geeft verder aan dat de deurbel inmiddels verbonden is, waarschijnlijk met het KPN modem. Kan je de andere apparaten daar niet óók mee verbinden als je verder -tijdelijk- alle extra apparatuur loskoppelt? Dan is de verbinding er ieder geval weer.

 

 


 


Hallo, dank voor je bericht. Ik heb een foto gestuurd van de opzet van mijn netwerk. Met ‘ufo’ bedoel ik de accespoints. Mogelijk vallen de deskundigen hierin nog iets op. 
 

Ik ga proberen de accespoints en switches rechtstreeks op de modem van kpn aan te sluiten. De wifi van de kpn-modem volstaat helaas niet voor de gehele woning en gedeelte tuin. 
 

Ik kom met een terugkoppeling na de poging alles op rechtstreeks op modem aan te sluiten. 


Hallo,

 

Hierbij een update. Ik heb de edgerouter losgekoppeld. Via poort 2 in de KPN-modem gaat er nu via POE een accespoint (accespoint AC long range) naar de woning toe (naar zolder). Deze werkt. Wasmachine hieraan (staat er naast) koppelen werkt niet: het wifinetwerk ‘samsung washer etc etc’  is niet verbonden met het internet’ . Ligt dit aan mijn accespoint/ wifi of aan mijn samsung wasmachine?

Zoals gezegd is nu de edgerouter eruit. Nu gaat poort 1 van de KPN-modem rechtstreeks naar de netgear prosafe plus switch GS105E die bij de televisie ligt (woonkamer). Dit is een verandering: eerst ging deze via de KPN- modem naar de switch GS108E en dan via die switch naar GS105E. De switch GS105 lijkt echter niet meer te werken: KPN-TV die daarop is aangesloten werkt niet meer en ook andere LAN-apparaten (TV zelf en PS5) maken er geen verbinding meer mee. Ook het accespoint die op de GS105 is aangesloten krijg ik niet verbonden met mijn netwerk. Door de switch er tussenuit te halen (dus rechtstreeks op poort 1) kan ik het KPN-kastje wel werkend krijgen. Als ik de kabel los haal en aan het accespoint wil verbinden werkt het ook..  Er lijkt dus iets met de switch GS105 aan de hand. te zijn. De switch resetten (satéprikker aan de achterkant heeft niet geholpen). Netwerkkabel van poort 1 heb ik aangesloten op poort 1 van de GS105E. Kan deze kapot zijn? Ik heb de switch GS108E die nu ‘ over’ was gereset en deze werkt gelukkig wel om accespoint in de woonkamer, KPN-TV, PS5 en TV op aan te sluiten. 

Het accespoint in de woonkamer (accespoint AC lite) kan wel connecten met een TAPO slimme stekker in de schuur (geïsoleerde ruimte) 10 meter verderop. Echter niet mijn slimme VEVOR laadkabel voor de auto terwijl deze buiten hangt en beter bereik zou hebben: failed to connect to the router. 

Het netwerk met onnodige en voor mij onoverzichtelijke apparaten (1 switch en router) eruit is fijn. 2 ‘slimme’ apparaten niet kunnen connecten is minder terwijl dit voor de stroomuitval wel kon. Heeft iemand hier ideeën over?

Alvast bedankt. 


Hierbij een update. Ik heb de edgerouter losgekoppeld. Via poort 2 in de KPN-modem gaat er nu via POE een accespoint (accespoint AC long range) naar de woning toe (naar zolder). Deze werkt. Wasmachine hieraan (staat er naast) koppelen werkt niet: het wifinetwerk ‘samsung washer etc etc’  is niet verbonden met het internet’ . Ligt dit aan mijn accespoint/ wifi of aan mijn samsung wasmachine?

Het netwerk met onnodige en voor mij onoverzichtelijke apparaten (1 switch en router) eruit is fijn. 2 ‘slimme’ apparaten niet kunnen connecten is minder terwijl dit voor de stroomuitval wel kon. Heeft iemand hier ideeën over?

 

 

Ah, als de edgerouter en de switch niet gemist worden in het netwerk en dus niet noodzakelijk zijn, is het inderdaad wel fijn dat ze er nu tussenuit zijn en blijven @JorisNL 👌🏼

Wel erg flauw dat de wasmachine en laadkabel nog steeds niet willen verbinden. Deze kunnen natuurlijk ook last hebben gehad van de stroomuitval en even een zetje nodig hebben, voor de wasmachine wil ik je de tip geven om even op de community van Samsung te kijken, ze hebben daar verschillende topics over wifi op wasmachines, waar algemene tips worden gegeven om alles weer online te krijgen!

 


Wil jij eens kijken of bij jouw Experiabox misschien Spanning Tree mode ook uitgeschakeld is geraakt?


Het is gelukt via een ‘hard reset’ de wasmachine weer te koppelen. 
 

De spanning tree mode stond inderdaad uit. Mogelijk dat de switches daardoor niet meer konden communiceren. Probleem is opgelost door andere switch bij poort 1 te hebben. 
 

Slimme laadkabel koppelen lukt niet ondanks reset, laadkabel dichterbij accespoint en even 5ghz wifi uit maar is minder erg omdat ik laadschema’s kan maken met tapo slimme stekker (ik heb dynamisch energiecontact met wisselende uurprijzen). 


 


Het is gelukt via een ‘hard reset’ de wasmachine weer te koppelen. 

Heel goed 😃

Slimme laadkabel koppelen lukt niet ondanks reset, laadkabel dichterbij accespoint en even 5ghz wifi uit maar is minder erg omdat ik laadschema’s kan maken met tapo slimme stekker (ik heb dynamisch energiecontact met wisselende uurprijzen). 

Minder leuk dat de laadkabel moeilijk blijft doen, misschien even aankloppen bij de producent van de laadkabel? Kan maar zo zijn dat het een bekend probleem is dat de laadkabels ontregeld kunnen raken door stroomuitval of een plotseling verlies van de wifiverbinding, waar ze een hapklare oplossing voor hebben!


Reageer