Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb een wel meer voorkomend probleem en in eerste instantie had ik ook een oplossing maar sinds mijn verhuizing en nu ik superwifi gebruik kan ik niet meer thuiswerken via VPN, ik werk dan via een tablet waarvoor ik voor een aantal dingen dus via VPN moet inloggen, het inloggen lukt wel maar dan heb ik helemaal geen internet meer. Het is een bekend probleem bij het bedrijf waar ik werk en er was ook een simpele oplossing die voor mij ook werkte namelijk een gast account aanmaken op de modem. In het flatje waar ik woonde kon dat prima zonder extenders, superwifi's etc. maar nu in een huis dacht ik dat die superwifi wel handig zou zijn om in heel het huis internet te hebben wat ook prima werkt en ook wel nodig is. Ik heb er meerder topics over gevonden maar echt een oplossing heb ik nog niet kunnen vinden.

Het probleem met de superwifi  is dat deze blijkbaar de wifi uitzet op het modem waardoor het gastaccount wat ik gebruikte ook automatisch uitstaat. Ik kan de wifi wel weer aanzetten maar die springt dan automatisch ook weer uit. 
Ik dacht dit in eerste instantie op te lossen door gewoon bekabeld te gaan werken maar dit heeft hier blijkbaar geen invloed op, daarnaast heb ik geprobeerd via een gastaccount op de superwifi te werken maar ook dit maakte geen verschil.

Vanuit het bedrijf was er naast het gast account oplossing ook een ‘technische’ oplossing en dit is dan bij  Poort Forwarding - IPV4 bij IPSEC-IKE de TCP en UDP 500~500 en 4500~4500 de TCP weghalen zodat je UDP 500 en 4500 hebt. Dan via ipconfig het IPv4 adres opzoeken en dan bij  Poort Forwarding - IPV4 een nieuw item aanmaken dit ip adres invoeren en appnaam IPSEC-IKE aanmaken. Dit heeft voor mij, als ik het correct gedaan heb, ook niks gedaan. 

Kan de wifi op experia box v10 in combinatie met de superwifi aan gezet worden? Of iemand misschien nog ideeën wat ik kan proberen? Elke week 40 uur systeemuitval schrijven gaan ze ook niet pikken denk ik :sweat_smile:

Hallo @tomvadek 

 

Via de KPN Thuis app kan je ook een gastennetwerk instellen op de SuperWiFi, via deze link kan je hem downloaden: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/kpn-thuis-app.htm


Hallo @tomvadek 

 

Via de KPN Thuis app kan je ook een gastennetwerk instellen op de SuperWiFi, via deze link kan je hem downloaden: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/kpn-thuis-app.htm

Hoi @GeSp ,

Bedankt voor je antwoord. Ik had het al geprobeerd via een gastaccount op de superwifi maar dat werkte niet. 
Net nog even de superwifi uitgezet waardoor de wifi op het modem weer aan kon en aanbleef en op het gastaccount van de modem werkte het wel weer. Alleen zonder de superwifi heb ik geen wifi op mijn werkkamer. Wel een kabel getrokken naar mijn werkkamer maar dat werkt dus ook niet. Enige manier waarop ik verbinding krijg is via een gastaccount op de experia box.


Welke Experiabox heeft u?

Edit: v10 zie ik nu? Deze dus?

Als dat het geval is, wijzig dan het subnet. De v10 is het enige modem van KPN waarop dit kan.

Waar de instelling precies staat weet ik niet. Ik kan je geen schermafdruk bezorgen.

Edit:

Gegoogled 😁 

Kun je dit vinden? Die 3de 2 moet je wijzigen naar iets anders. Bijvoorbeeld 5. Zodat overal waar nu 192.168.2.x staat dan 192.168.5.x staat.

Zodra je op "Toepassen" klikt zal je internetverbinding wegvallen. Je pc of laptop moet dan weer opnieuw verbinding maken.


…..ik werk dan via een tablet waarvoor ik voor een aantal dingen dus via VPN moet inloggen, het inloggen lukt wel maar dan heb ik helemaal geen internet meer. Het is een bekend probleem bij het bedrijf waar ik werk en er was ook een simpele oplossing die voor mij ook werkte namelijk een gast account aanmaken op de modem…..


Vreemde oplossing die door je bedrijf geboden wordt??

Verbinding als "client” via VPN staat op zichzelf los van een gast account (via het WiFi gast netwerk). Wel of geen "split tunneling” (naast VPN met de servers van het bedrijf, verder de normale internetverbinding naar websites met de eigen internet verbinding thuis), is met name een kwestie op welke wijze het bedrijf zelf hun VPN voor hun thuiswerkers hebben ingericht om dat tot een goed sluitend geheel te brengen.

Daar lijken nogal wat haken en ogen in te zitten, en dat zou jij als werknemer moeten oplossen?

Het zou precies andersom moeten zijn. Vraag het bedrijf om een werkende oplossing.

Bij een goed ingericht bedrijfsnetwerk zou het niet uit mogen maken bij welke providers een abonnement wordt afgenomen en van welke routers gebruik wordt gemaakt via welk WiFi netwerk.


Het gastennetwerk van de Experiabox v10 heeft een ander afwijkend subnet.

172.30.255.x in dit plaatje. Vandaar dat het dan werkt.

Het gastennetwerk van de SuperWiFi's heeft geen ander subnet. Dat kan niet, want die hebben uiteraard geen eigen dhcp server.

Het zou beter zijn als bedrijven zelf een ander subnet zouden kiezen dan 192.168.2.x. Dan hoeven de werknemers thuis tenminste niks aan te passen.


Dat sub-net staat op zichzelf los van de optie die bedrijven mogelijk geven om wel met hun servers connectie te hebben  -wat schijnbaar wel werkt-,  maar kennelijk niet de mogelijkheid bieden om van de internet gateway connectie van het bedrijf zelf gebruik te kunnen maken. (Begrijpelijke keuze).

Bij verkeerde VPN instellingen heb je dan wel connectie met die bedrijfsservers, maar geen internet.

Ofwel zaak van het bedrijf zelf om alles zodanig af te stemmen dat hun werknemers gewoon netjes hun thuiswerk kunnen doen, zonder noemenswaardige problemen.

In het geval van wel "dezelfde" sub-netwerken dan half Nederland al zo'n beetje gebruikt, ook dan een verwijzing naar het bedrijf zelf om daar betere netwerk opties voor te kiezen.


Een subnetmask veranderen wat volkomen onzin is, en gasten netwerk hebben niks met dit probleem te maken.
Zoals @Babylonia al verteld, het bedrijf van de klant is hier verantwoordelijk voor.

Misschien heeft het bedrijf een subnet mask klasse C en willen ze niet investeren in een uitbreiding.
 


Ik weet niet of bedrijven nadrukkelijk de toegang tot internet via hun gateway blokkeren. Maar 2 x dezelfde gateway 192.168.2.254 in een netwerk werk volgens mij gewoon niet.


Er is wat anders aan de hand, want er is schijnbaar wel connectie met de bedrijfsservers zelf??
Bij gebruik van dezelfde sub-net IP bereiken, zou dat juist daarop vast kunnen lopen.
(Connectie met die bedrijfsservers).

Eerst maar eens een reactie van de topic starter zelf afwachten.

Hoe het ook zij, het bedrijf moet daar IMO zelf een oplossing voor bieden.
Niet dat hun werknemers daarvoor op zoek moeten gaan.


Hoe het ook zij, het bedrijf moet daar zelf een oplossing voor bieden.
Niet dat hun werknemers daarvoor op zoek moeten gaan.

Het is heel wat complexer voor een bedrijf om het subnet te wijzigen dan voor een consument.

Ik ben juist van mening dat de providers gewoon routers zouden moeten leveren waarop het subnet aanpasbaar is. Een issue als deze zou dan in een paar minuten verholpen kunnen zijn.


Het is heel wat complexer voor een bedrijf om het subnet te wijzigen dan voor een consument.

Het is maar net hoe je het bekijkt?
In eerste instantie zou een bedrijf al direct uit moeten gaan om “niet standaard" sub-netwerken te gebruiken, überhaupt als ze VPN gaan inzetten, (en nog om tig andere redenen).

Afhankelijk hoeveel werknemers dat een bedrijf heeft, kan het aanpassen van elke individuele router van hun werknemers thuis echt aanzienlijk meer voeten in aarde hebben, dan het eigen sub-net aan te passen in het bedrijf zelf. Ofwel aanzienlijk complexer.

Dus "complexer" is IMO een drogreden om niet door het bedrijf zelf daarin te voorzien.


In eerste instantie zou een bedrijf al direct uit moeten gaan om “niet standaard" sub-netwerken te gebruiken, überhaupt als ze VPN gaan inzetten, (en nog om tig andere redenen).

Ik zou bedrijven altijd willen adviseren om subnetten binnen het 10.0.0.0/8 netwerk te gebruiken zodat er geen overlap ontstaat met 192.168.x.0/24 subnetten die op vrijwel alle consumentenrouters gebruikt worden.

Voor site-2-site VPN verbindingen is mijn advies om binnen de VPN tunnel subnetten binnen het 172.16.0.0/12 netwerk te gebruiken.

Helaas zijn er legio (voornamelijk) MKB bedrijven die gewoon het standaard subnet van hun router blijven gebruiken.


Dank jullie wel voor jullie reacties. De oplossing van @Nick83 werkt maar niet ideaal, de wifi kan en blijft aan op de box en ik kan dus weer connecten met het gastaccount alleen de wifiverbinding met de box is niet sterk genoeg op mijn werkkamer en daarom waren die superwifis juist welkom. Of zou na verandering van het subnet ik ook bekabeld moeten kunnen werken? Want dat werkt ook niet.

Ik ben het met je eens @Babylonia  dat het bedrijf dit moet oplossen maar het is al heel lang een bekend probleem van alleen de experia box en er is voor zover ik weet nog geen oplossing vanuit het bedrijf gekomen dus heb daar weinig vertrouwen in. Heb het inmiddels wel weer aangekaart. Als ik verbinding maak met het VPN kan ik echt niks meer, de VPN is om bij bepaalde schijven te komen maar dat lukt dus ook niet. Het gaat trouwens om cisco annyconnect.

Heb ook een simkaart in de tablet waar ik ook via kan werken (moet ook buiten kunnen werken) en wat ook gewoon werkt maar ik wil het liefst gewoon via de (super)wifi of bekabeld als ik thuis ben kunnen werken. 


Als jij het subnet van jouw V10 verandert dan zou het ook gewoon moeten werken.

Wijzig het IP adres van de V10 van 192.168.2.254 naar bijvoorbeeld 192.168.1.254 en doe hetzelfde bij het DHCP start en eind IP adres.

Zet daarna alle aangesloten apparatuur even uit en weer aan zodat ze allemaal een IP adres uit het nieuwe subnet krijgen.

Als het goed is kan je nu ook via de gewone wifi een VPN verbinding opzetten.


Dank jullie wel voor jullie reacties. De oplossing van @Nick83 werkt maar niet ideaal, de wifi kan en blijft aan op de box en ik kan dus weer connecten met het gastaccount alleen de wifiverbinding met de box is niet sterk genoeg op mijn werkkamer en daarom waren die superwifis juist welkom.

Hier haal ik uit dat u de WiFi van de Experiabox weer aangezet heeft. Dat was niet mijn oplossing. 

Of zou na verandering van het subnet ik ook bekabeld moeten kunnen werken? Want dat werkt ook niet.

Ja. Het subnet van het normale netwerk aanpassen zou denk ik de oplossing zijn.

 


Als jij het subnet van jouw V10 verandert dan zou het ook gewoon moeten werken.

Wijzig het IP adres van de V10 van 192.168.2.254 naar bijvoorbeeld 192.168.1.254 en doe hetzelfde bij het DHCP start en eind IP adres.

Zet daarna alle aangesloten apparatuur even uit en weer aan zodat ze allemaal een IP adres uit het nieuwe subnet krijgen.

Als het goed is kan je nu ook via de gewone wifi een VPN verbinding opzetten.

Is het IP adres van de v10 het LAN IP Address onder DHCP Server?


Als jij het subnet van jouw V10 verandert dan zou het ook gewoon moeten werken.

Wijzig het IP adres van de V10 van 192.168.2.254 naar bijvoorbeeld 192.168.1.254 en doe hetzelfde bij het DHCP start en eind IP adres.

Zet daarna alle aangesloten apparatuur even uit en weer aan zodat ze allemaal een IP adres uit het nieuwe subnet krijgen.

Als het goed is kan je nu ook via de gewone wifi een VPN verbinding opzetten.

Is het IP adres van de v10 het LAN IP Address onder DHCP Server?

 


@wjb en @Nick83 dank jullie wel, het is mij denk ik duidelijk nu. Ik ga het morgen even helemaal opnieuw proberen en dan laat ik weten of het gewerkt heeft.


Het subnet veranderen heeft helaas geen effect gehad. Vanuit het bedrijf zeggen ze dat ze mij niet kunnen helpen en dat het bij kpn ligt, of via 4g van de toughpad werken of via een hotspot op de telefoon.. 
Zijn er misschien nog andere ideeën? 


Heb je na de verandering de Experia Box nog wel een keer opnieuw opgestart?


Het subnet veranderen heeft helaas geen effect gehad.

Eerder schreef je dat bij het gebruik van het gastnetwerk op de V10 wel succesvol een VPN verbinding opgezet kon worden, klopt dat?

Wat is het IP adres van jouw PC binnen de VPN verbinding als je deze via 4G laat lopen?


Heb je na de verandering de Experia Box nog wel een keer opnieuw opgestart?

En alle aangesloten apparatuur ook om er voor te zorgen dat ze een iP adres uit het gewijzigde subnet hebben gekregen.


Heb je na de verandering de Experia Box nog wel een keer opnieuw opgestart?

Ja. En ook de apparatuur

Het subnet veranderen heeft helaas geen effect gehad.

Eerder schreef je dat bij het gebruik van het gastnetwerk op de V10 wel succesvol een VPN verbinding opgezet kon worden, klopt dat?

Wat is het IP adres van jouw PC binnen de VPN verbinding als je deze via 4G laat lopen?

Via een gastnetwerk op de v10 kon ik inderdaad wel werken via de VPN.

IP adres op 4G is 31.138.209.20


IP adres op 4G is 31.138.209.20

Dat kan eigenlijk niet het IP adres binnen de VPN verbinding zijn immers dat moet een IP adres zijn uit één van de subnetten 10.0.0.0/8, 192.168.0.0/16 of 172.16.0.0/12.


IP adres op 4G is 31.138.209.20

Dat kan eigenlijk niet het IP adres binnen de VPN verbinding zijn immers dat moet een IP adres zijn uit één van de subnetten 10.0.0.0/8, 192.168.0.0/16 of 172.16.0.0/12.

Misschien doe ik het dan verkeerd. Hoe moet ik aan dit ip adres komen?