Veel smart devices werken alleen op 2,4 GHz band. Als je modem/router zowel op 2,4 GHz als 5 GHz zendt, moet je smart device gewoon werken. Maar het lukt niet altijd om hem initieel ook gekoppeld te krijgen. Daarvoor moet je dan tijdelijk de 5 GHz band uitschakelen. Na koppeling (de netwerkconfiguratie is dan opgeslagen in het device) kun je hem weer inschakelen.
Op de Experia Box V10A zat deze in- en uitschakel mogelijkheid voor 5 GHz, maar die is helaas verdwenen met de recente update. Dank je wel KPN, wat een ellende.
Ik heb toch mijn smart devices weer kunnen koppelen via een work-around met behulp van de hotspot functie van mijn smartphone. Op het forum staan ook oplossingen zoals het kopen van een acces-point, maar dat is niet nodig.
De hotspot functie op mijn smartphone geeft wel de mogelijkheid alleen de 2,4 GHz band te gebruiken. Als je ervoor zorgt dat je hotspot dezelfde configuratie heeft als je Experiabox kun je je smart device toch koppelen. Dus maak je de netwerkgegevens (SSID en het password) exact gelijk als op je Experia Box. En zorg ervoor dat je een tweede smartphone of tablet hebt met de app van het smart device erop.
Nu schakel je eerst je KPN modem uit. Dan de hotspot op je smartphone inschakelen met precies hetzelfde SSID en password als op je KPN modem. Dan vervolgens met een andere smartphone of tablet (met daarop de app voor het smart device uiteraard) inloggen op de hotspot, app opstarten en de koppeling uitvoeren. Daarna kun je de hotspot uitschakelen en je Experiabox weer inschakelen. Je smart device zoekt nu naar dezelfde netwerkgegevens en logt automatisch in op de Experiabox.