Skip to main content
Vraag

Toegang samba share vanaf TV ontvanger

• April 18, 2025
  • 2 reacties
  • 24 keer bekeken

Ik heb een eigen router met freshtomato firmware achter het KPN modem, met het reguliere netwerk op VLAN1 en de tv ontvanger op VLAN2. Mijn synology is verbonden met VLAN1. Is het mogelijk om de samba shares hierop te benaderen vanuit de tv ontvanger? Ik heb hierop Kodi geinstalleerd, en wil videos vanaf mijn synology hierop kunnen afspelen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 23, 2025

Als het goed is niet, want VLAN’s zijn juist om netwerken op een kabel van elkaar te isoleren.

Ik ben bekend met Linux, maar niet met freshtomato.  Wordt deze per GUI geconfigureerd met waarschijnlijk beperkingen of via configuratie files? Want via de firewall zou een sluipweg geconfigureerd kunnen worden, aannemende dat TV en NAS een default route naar de router hebben en een vast IP. Wat zou kunnen werken zijn twee regels in de “FORWARD” chain:

van VLAN2interface van TV_IP protocol tcp naar VLAN1interface naar NAS_IP  doelport 445 ACCEPT

van VLAN1interface van NAS_IP protocol tcp naar VLAN2interface naar TV_IP  bronpoort 445 ACCEPT.

dan is er uitsluitend samba toegang tussen TV en NAS en niets anders.

Wel krijgt de router het erg druk met VLAN verwerken en extra verkeer, dus de performance zal er niet op vooruit gaan. 

Op een Linux router (VM’s.Fedora, firewalld/iptables) getest, lijkt te werken.

vlan.11 simuleert de TV, vlan.12 de NAS

/sbin/iptables -v -L FORWARD
Chain FORWARD (policy ACCEPT 0 packets, 0 bytes)
 pkts bytes target     prot opt in     out     source               destination         
   35  4417 ACCEPT     tcp  --  vlan.11 vlan.12  10.42.11.73          10.42.12.115         tcp dpt:microsoft-ds
   22  7340 ACCEPT     tcp  --  vlan.12 vlan.11  10.42.12.115         10.42.11.73          tcp spt:microsoft-ds

Verderop staan regels om verkeer tussen vlan’s  te blokkeren.

• April 23, 2025

Ze moeten beide in hetzelfde vlan zitten uiteraard. Of je moet een poort open zetten in de firewall. En in dat geval zal je het ipadres handmatig op de tv ontvanger in moeten voeren. Want een apparaat in een ander vlan word niet automatisch gevonden.