Skip to main content
Beantwoord

TP LINK DECO BE85 rechtstreeks aansluiten op KPN ONT glasvezel

• January 30, 2026
  • 27 reacties
  • 241 keer bekeken

Goedenavond,

Ik wil graag een netwerk zonder KPN BOX 14. 

Daarom wil ik mijn TP LINK BE85 rechtstreeks (zonder kpn modem) aansluiten op de ONT via ethernet.

Ik heb dit al een paar keer geprobeerd met verschillende instellingen in de Deco app.

Maar ik loop tegen 2 issues aan.

1. aansluiten via VLAN > geen IP adres zichtbaar en dus geen internet verbinding

2. aansluiten via PPPoe > wel internet maar veel haperingen

Zie ik iets over het hoofd? En Wat zijn jullie ervaringen?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@MP1974, welkom op onze community! Ik zie dat er al uitstekend meegedacht wordt. Ik heb er zelf niet veel verstand van. We hebben hier ook een handig artikel over:

27 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

1. aansluiten via VLAN > geen IP adres zichtbaar en dus geen internet verbinding

PPPoE via VLAN=6 moet werken. Maar geen KPN ontvanger in multicast

Je hebt een V14 dus 4Gbits verbinding, de Deco is te langzaam voor 4Gbits.

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • January 30, 2026

Ik zag een op https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/deco-be-85-aansluiten-op-ont-616603

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

PPPoE via VLAN=6 moet werken. Maar geen KPN ontvanger in multicast

Ik ben een nerd op dit gebied.

ik heb me laten vertellen dat de TP Link deco BE85 dit aan zou moeten kunnen. Daarnaast heb ik voor de volledigheid een 1gb abonnement. Als ik voor de optie dynamisch IP kies met VLAN 1 of 0 krijgt de Deco geen nieuw internet IP gegevens. Bij de PPPoe opties merk ik dat het IP adres er vaak uitvliegt en dus geen stabiele verbinding

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 30, 2026

??

TP LINK DECO BE85 = Max. snelheid WAN 10Gbps

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

Ik zag een op https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/deco-be-85-aansluiten-op-ont-616603

Die heb ik gezien en de instellingen overgenomen maar helaas zonder succes

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

Ik heb het idee dat het verkrijgen en houden van een IP adres het probleem is

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

Langzaam is hier de CPU (niet WAN/LAN-poort). Zonder hardware offloading is de Deco te langzaam voor PPPoE+4Gbits.

Als ik voor de optie dynamisch IP kies met VLAN 1 of 0 krijgt de Deco geen nieuw internet IP gegevens.

Dit werkt niet. Geen DHCP op WAN.

Bij de PPPoe opties merk ik dat het IP adres er vaak uitvliegt en dus geen stabiele verbinding

PPPoE op WAN en bij IPTV/VLAN onder internet VLAN-ID=6 kiezen, bij LAN moet IPTV uit staan.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 30, 2026

Langzaam is hier de CPU (niet LAN-poort). Zonder hardware offloading is de Deco te langzaam voor PPPoE/4Gbits.

Ok. Ik had begrepen dat c't met testen wel die snelheden kon halen.

https://www.ct.nl/reviews/tp-link-deco-be85-review/

De Deco BE85 heeft voldoende capaciteit voor 10Gbit-internetverbindingen. We behaalden snelheden tot 9,4 en 9,5 Gbit/s in beide richtingen met gangbare WAN-protocollen zoals PPPoE en IP/IP (DHCP). Dit wordt mogelijk gemaakt door de Qualcomm IPQ9570 met ARM Cortex A73-kernen die draaien op maximaal 2,2 GHz.

Maar goed. Ik heb geen ervaring met dit apparaat.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

https://www.ct.nl/reviews/tp-link-deco-be85-review/

De Deco BE85 heeft voldoende capaciteit voor 10Gbit-internetverbindingen. We behaalden snelheden tot 9,4 en 9,5 Gbit/s in beide richtingen met gangbare WAN-protocollen zoals PPPoE en IP/IP (DHCP).

ct was ooit een goede bron, maar nu niet meer. Lees dit stuk … 

Shoplink en prijs Prijs nog niet bekend

en ze zullen testen met PPPoE, mij is in Nederland geen provider bekend met hogere snelheid dan 8Gbits, laat staan met PPPoE. Bij 10Gbits van XGS-PON is zelfs 9,5Gbits moeilijk haalbaar met DHCP wegens overheads. Geen andere bron noemt een test met haalbare snelheid van 9,5Gbits bij PPPoE, onafhankelijk van router merk

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

PPPoE is met username/password wat heb je hier ingevuld. Zonder login geen pppoe sessie 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 31, 2026

PPPoE is met username/password wat heb je hier ingevuld. Zonder login geen pppoe sessie 

dit wordt automatisch gevuld zodra ik de optie PPPoE kies.

Username is kpn wat er als wachtwoord wordt vermeld kan ik niet zien maar ik krijg wel verbinding, probleem dat ik ervaar is dat het steeds uitvliegt *dus niet stabiel.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 31, 2026

Je hebt het over "haperingen" en "uitvliegt" maar wat bedoel je daar nu precies mee? 

Heb je wel kort internet (want dat zou betekenen dat de instellingen wel goed zijn)?

Heb je al een complete fabrieksreset van de Deco gedaan?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Probeer is de poort van auto negotiation op 1 GbE of 10GbE vast te zetten. Wie weet schakelt de wan poort terug in link speed. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

Je hebt het over "haperingen" en "uitvliegt" maar wat bedoel je daar nu precies mee? 

Heb je wel kort internet (want dat zou betekenen dat de instellingen wel goed zijn)?

Heb je al een complete fabrieksreset van de Deco gedaan?

Ja ik heb een tijdje geleden al een fabrieks reset van de DECO gedaan, daardoor helaas zelfs een nieuwe SSID naam moeten nemen. Het klopt dat ik wel internet verbinding heb maar zo nu en dan verbreekt de verbinding. dan staan er bij de PPPoE internet gegevens in de DECO App geen IP adressen meer.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

Probeer is de poort van auto negotiation op 1 GbE of 10GbE vast te zetten. Wie weet schakelt de wan poort terug in link speed. 

waar doe ik dat precies in de deco app?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

waar doe ik dat precies in de deco app?

Ik ben aan het zoeken geraakt maar vind daar helaas weinig over. Wat je ook nog kan proberen is de utp kabel vervangen tussen de ONT en deco wan port. Advies neem een Cat.6 kabel

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 1, 2026

Het klopt dat ik wel internet verbinding heb maar zo nu en dan verbreekt de verbinding. dan staan er bij de PPPoE internet gegevens in de DECO App geen IP adressen meer.

Wat is "zo nu en dan? Is er regelmaat te herkennen? b.v. x uur of minuten na herverbinden.

Ik geloof niet dat je makkelijk een log kan bekijken vanuit de app (alleen maar logs mailen naar support).

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 2, 2026

Hoi ​@MP1974, welkom op onze community! Ik zie dat er al uitstekend meegedacht wordt. Ik heb er zelf niet veel verstand van. We hebben hier ook een handig artikel over:

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

Het klopt dat ik wel internet verbinding heb maar zo nu en dan verbreekt de verbinding. dan staan er bij de PPPoE internet gegevens in de DECO App geen IP adressen meer.

Wat is "zo nu en dan? Is er regelmaat te herkennen? b.v. x uur of minuten na herverbinden.

Ik geloof niet dat je makkelijk een log kan bekijken vanuit de app (alleen maar logs mailen naar support).

Meestal  vliegt alles  er na een uur uit.

dan is het IP adres leeg

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

En als je het op tijdelijk op fixed zet? Meestal blijft je iplease een jaar of nog veel langer hetzelfde

Als hij dan ook weer wegvalt word het helemaal een puzzel

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • February 11, 2026

En als je het op tijdelijk op fixed zet? Meestal blijft je iplease een jaar of nog veel langer hetzelfde

Bij een PPPoE sessie krijg je een ip en is vast zetten niet eens mogelijk dacht ik 

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Gosh helemaal vergeten !

Maar misschien kan het wel 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 14, 2026

Bij een PPPoE sessie krijg je een ip en is vast zetten niet eens mogelijk dacht ik 

Bedoelen jullie in de deco app statische IP? Zodra er verbinding is? Of voor ik verbinding maak? *voorlopig blijft de kon box14 er nog tussen. Helaas is de support van Deco ruk

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • February 14, 2026

Vergeet het maar :-) het gaat niet werken.

Heb je de deco al is helemaal naar fabrieksinstellingen gereset en daarna de PPPoE ingesteld. Unit ook voorzien van de laatste firmware  

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 14, 2026

Vergeet het maar :-) het gaat niet werken.

Heb je de deco al is helemaal naar fabrieksinstellingen gereset en daarna de PPPoE ingesteld. Unit ook voorzien van de laatste firmware  

Yes, alles platgeslagen denk ik dat er niets anders op zit dan de kpn box 14 te blijven gebruiken:( en dat is best jammer als ik dit vantevoren had geweten had ik NIET voor tp link gekozen!