Skip to main content

Om de volledige functies van een TP-LINK Deco M9 Plus te kunnen gebruiken, wil ik deze liever niet als AP aansluiten op de v10A.

Ik zie dat de subnetten van beide routers verschillen en in theorie zou het moeten werken. Voor een andere vraag heb ik contact gezocht met de klantenservice van TP-LINK en bracht ik bovenstaande later nog in. Zij adviseren het apparaat echt als AP te gebruiken, omdat op ten duur problemen zouden ontstaan en het internet niet meer zou werken. Het onderbouwen van hun argumenten konden zij op dat moment niet.

Wie zijn jullie ervaringen?

@Kekoboyke hier staat het wel nog in router mode en het meeste draait nu wel goed op alle apparaten. 
Behalve bepaalde apps als tiktok op een specifieke iphone. Heel apart. 
ik zal de speed ook nog ff testen


@Kekoboyke 

Het KPN modem moet je eigenlijk alleen nog gebruiken om je tv’s op aan te sluiten (2x lan poort voor 2 tvs)

de andere LAN poort gaat naar de hoofdDeco.

In deze Deco doe je ook een tweede Ethernetkabel, die naar een switch gaat. Er gaat dus in principe geen  switch direct op het KPN modem.

zo hou je alles, behalve de tv’s, op een netwerk ‘achter’ de KPN router. Dus ook je smart devices -moet je opnieuw aanmelden als deze op wifi staan- De DeCo moet dannin router modus staan.

hierna kan je het KPN wifi netwerk uitzetten, zodat je niet twee wifi’s hebt.


Ervaringen hier zijn al maanden stabiel zonder enig probleem in router modus met experiabox WiFi uitgeschakeld en verder geen wijzigingen.


@Macabeus Helaas krijg ik weer klachten. De XBox weigert steeds (DNS resolve lukt niet ofzo) en de PS4 geeft, zelfs met 3 Deco M9’s een belabberd resultaat. van de 99 downloadsnelheid blijft er iets van 17 over. Bedraad geeft ie soms ook maar iets van 25 MB terwijl er verder niet veel gebeurt in huis ;(

Nog tips & tricks? Mijn Wifi van KPN staat ook nog aan, maar dat maakt denk ik niet echt uit (?) aangezien er geen apparaten op ingelogd zijn.


Wi-Fi op je experia box moet UIT zodat ze elkaar niet in de weg kunnen gaan zitten.


X box heb ik niet meer en PlayStation kan met die snelheden alles doen volgens mij?(snelheidstests daarop neem ik altijd met een flinke korrel zout)