Skip to main content

Ik heb sinds 2 weken twee TP-Link Deco X50’s in Access Point mode met een netwerkkabel aan de Experiabox V10 gekoppeld. Een aantal maal per week valt het internet via de Deco’s weg en brandt de led op de Deco’s rood (niet knipperend). Deco uit en aan zetten lijkt het niet op te lossen, netwerkkabel naar de Experiabox loskoppelen en weer koppelen wel. De “main” Deco is aan de Experiabox gekoppeld, de andere Deco is met een netwerkkabel aan de “main” Deco gekoppeld. Wij hebben geen TV via de Experiabox.

Heeft u al eens een andere kabel geprobeerd? 

Het WiFi op de Experiabox is uit?


Nog geen andere kabel geprobeerd, maar dat kan ik zeker doen. WiFi op de Experiabox wil ik uiteindelijk uit zetten, maar had ik aan laten staan als backup totdat de Deco’s naar behoren zouden werken.


Welkom op het forum @RobSloot. Als de Wifi verbinding via de TP-Link set werkt zou ik de Wifi van de Experia Box inderdaad uitzetten, ongebruikte netwerken kunnen storen op andere netwerken. Ik ben zelf niet heel bekend met TP-Link apparatuur. Heeft de andere kabel geholpen? Anders zou je de set ook helemaal terug kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen en vanaf het begin opnieuw instellen.


Ik had hier niet recent weer gereageerd, voornamelijk omdat het een aantal weken goed ging. Echter, sinds vandaag is het een ramp. De Deco’s zijn meer dan 20 keer uitgevallen. Het uitzetten van wifi op de Experia en het vervangen van de netwerkkabel hebben dus niet geholpen. Vandaag heb ik een reset van de Experiabox gedaan, maar ook dat hielp niet. Later ook nog de Deco’s helemaal opnieuw ingesteld, maar die schoten binnen een minuut na configuratie alweer in het rood. Wat een bagger. Probleem is echter dat niet duidelijk is waar het probleem in zit, in de Deco’s of in de Experiabox. Ik sta op het punt om de Deco’s het raam uit te gooien en iets van een ander merk aan te schaffen.


Ik had hier niet recent weer gereageerd, voornamelijk omdat het een aantal weken goed ging. Echter, sinds vandaag is het een ramp. De Deco’s zijn meer dan 20 keer uitgevallen. Het uitzetten van wifi op de Experia en het vervangen van de netwerkkabel hebben dus niet geholpen. Vandaag heb ik een reset van de Experiabox gedaan, maar ook dat hielp niet. Later ook nog de Deco’s helemaal opnieuw ingesteld, maar die schoten binnen een minuut na configuratie alweer in het rood. Wat een bagger. Probleem is echter dat niet duidelijk is waar het probleem in zit, in de Deco’s of in de Experiabox. Ik sta op het punt om de Deco’s het raam uit te gooien en iets van een ander merk aan te schaffen.

Al eens geprobeerd om een ethernetswitch bv een 5 poorts netgear op de v10 koppelen en dan alle deco s op de ethernetswitch te koppelen. Vervolgens op de switch loopprotection aanzetten. Ik ken de deco s niet maar wat er beschreven wordt heeft toch wel iets weg van een netwerkloop situatie.

 

Switch moet wel een managed versie zijn. Die hebben vaak wat meer functies.


Dit is een giga groot probleem waar eigenlijk niemand de oplossing voor weet.

Ik heb inmiddels TP link gevraagd en die houden vol dat het in de ZTE experiabox zit. Het probleem doet zich voor met deco X50 en deco M5 bij mij. Het is zeer random. Het rare is dat als je de deco in routermodus zet , het vaak heel erg lang goed gaat. Maar dat is niet werkbaar. Ik heb 6 deco X50 , volgens allerlei mogelijke combinaties in accesspoint aangesloten. Problemen blijven bestaan. Als ik dezelfde setup doe met bijvoorbeeld een ubiquity mesh systeem of netgear dan blijft alles keurig werken. Het lijkt dus een protocol achtig iets te zijn waarvan zodra de ZTE experiabox v10 het voorbij ziet komen, hij de internetverbinding naar de x50 verbreekt. Maarja , wat is dat dan, want in de logs op het modem kan je niet zien dat het modem iets doet op een bepaalde poort. KPN zal mee moeten werken om een debug log te starten en kijken wat er nu mis gaat. 


Is hier iemand die de oplossing van heeft of weet om hier mee om te gaan? 


Een oplossing die je niet wilt horen denk ik.

Het gebruik van ander merk access points dan de router leidt vrijwel altijd tot problemen. Mesh werkt ook meestal niet.

Dus oplossingen zouden kunnen zijn om:

  1. een TP link router ipv je EB te zetten (dat lijkt redelijk kansloos als je TV hebt) of een zyxel in bridge te gebruiken als je vdsl hebt.,
  2. alles om te zetten naar kpn access points of
  3. alles eruit te gooien en router en acces points vervangen door alles van bijvoorbeeld Fritz of ubiquity

Ok dat is Idd niet wat ik wilde horen 😂

 

Heb zelf EB v10a daar heb ik alle 3 poorten bezet

1 = zonnepanelen enphase

2 = sonos playbar

3 = tp link deco x50 

gebruik alleen de internet heb geen kpn tv dus als ik het goed wil aanpakken zou ik de eb moeten vervangen voor een tp link router? (Heb momenteel adsl) 

 

 


Er zijn denk ik geen tp link modem/routers de vdsl koper kunnen handlen. Dan wordt het een zyxel in bridge of een Fritzbox.


Ok, als ik mijn situatie nu bekijk. 
 

kan ik een fritzbox 7590 combineren met 3x tp link deco x50 ? 
 

door de fritzbox (WiFi uit) en 3x deco x50 als acces point te laten werken
 

om nu alles te vervangen voor een fritzbox systeem is voor nu te veel geld en anders zou ik geduld moeten hebben en sparen 


Dat moet kunnen maar of het beter wordt, dat moet je afwachten, je hebt dan nog steeds twee merken naast elkaar, en geen meerwaarde van samenwerking of beheer vanuit 1 systeem.


Reageer