Skip to main content
Antwoord

TP-Link Deco X60 achter KPN Box 14 geeft trage wifi

• October 27, 2025
  • 7 reacties
  • 71 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb net de KNP Box 14 geïnstalleerd. Met alleen deze modem heb ik supersnel wifi tot 1194 Mbps download. Echter op plekken in huis is de wifi heel slecht, daarom wil ik ons al in gebruik zijnde Deco network toepassen. 

Als ik onze Deco X60 aansluit haalt de wifi op precies dezelfde plek nog maar 211 Mbps

aansluiting is bekabeld met een gele kabel in een gele aansluiting. 

DECO staat in router modus

Wifi heb ik uitgezet op de Box 14

Deco x60 staat inleefde ruimte als de box 14. 

Hoe kan ik zorgen dat dezelfde wifi snelheden gehaald worden als die de box 14 geeft?

Beste antwoord door WAKM

Ik heb het Deco mesh systeem verwijderd. Door de box v14 goed centraal in het huis te plaatsen komt nu sterkere wifi alleen met de Box dan via het deco systeem. 

7 reacties

• October 27, 2025

Heb je alle andere WiFi punten in huis ook uitgeschakeld? Zwerft er niet toevallig nog ergens een SuperWiFi ofzo?

Heb je iets ingesteld op de Deco? Of staat dat ding echt volledig op fabrieksinstellingen? Geen ip range gewijzigd ofzo? Heb je een WiFi 6 verbinding? 

De webinterface/app van de Deco heeft zelf ook een speedtest. Wat zegt die?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 27, 2025

Het lijkt erop dat jouw client (telefoon, tablet of laptop) verbinding maakt met de Deco 60 op de 2.4 GHz band. Dat geeft, volgens Tweakers, maximaal ruim 300 Mbits. 

Hoe je verbinding maakt met de Deco op de 5 GHz band zul je zelf even moeten bekijken. Misschien staat het op automatisch en wordt er niet de beste keuze gemaakt. 

Op de 5 GHz band is de doorvoer maximaal bijna 950 Mbits. Je zult dus niet zoveel kunnen halen als met de Box 14 maar wel (veel) meer dan nu.

Het is trouwens waarschijnlijk beter om AP modus te gebruiken. Anders heb je in feite router achter router. Dat is overigens niet hét probleem maar meer een tip.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@WAKM, welkom op onze community! Ik zie al een paar waardevolle tips staan. Kom je er uit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • November 12, 2025

Ik heb het Deco mesh systeem verwijderd. Door de box v14 goed centraal in het huis te plaatsen komt nu sterkere wifi alleen met de Box dan via het deco systeem. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 13, 2025

Andersom denken geeft, niet zelden, een prima oplossing.

Fijn dat het nu goed werkt.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Mooi opgelost ​@WAKM!

Forum|alt.badge.img+2
  • KPN medewerker
  • November 30, 2025

Ik heb net de KNP Box 14 geïnstalleerd. Met alleen deze modem heb ik supersnel wifi tot 1194 Mbps download. Echter op plekken in huis is de wifi heel slecht, daarom wil ik ons al in gebruik zijnde Deco network toepassen. 

Als ik onze Deco X60 aansluit haalt de wifi op precies dezelfde plek nog maar 211 Mbps

aansluiting is bekabeld met een gele kabel in een gele aansluiting. 

DECO staat in router modus

Wifi heb ik uitgezet op de Box 14

Deco x60 staat inleefde ruimte als de box 14. 

Hoe kan ik zorgen dat dezelfde wifi snelheden gehaald worden als die de box 14 geeft?

Hoi WAKM,

Ik zie dat u al oplossing heeft. Maar ik las probleem al direct in uw bericht. Als u een wifi systeem achter de kpn modem plaats, zou dat systeem op access point modus moeten staan en niet op router modus. Dat geeft een conflict in het netwerk.