Skip to main content

TP-Link Omada ER605 ondersteunt (eindelijk!) multicast voor KPN TV+ / iTV

• 12 juni 2025
  • 45 reacties
  • 802 keer bekeken

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9

Het heeft écht bizar lang geduurd, maar de ER605 ondersteunt eindelijk KPN TV+ via multicast! In maart leek het nog anders te lopen, maar ik heb het zelf werkend gekregen. 

Hiervoor heb ik mijn ER605 V2.0 moeten upgraden naar versie 2.3.0. Dit moest ik vreemd genoeg handmatig doen, terwijl de firmware wel uit is.

Ook ben ik geswitcht van OC200 controller naar software controller 5.15.24.15, wat nog in beta is. (12-06-2025) Ik ben tegen geen problemen aangelopen. Migratie via deze stappen ging makkelijk.

Toon inhoud

Ik heb zelf een container aangemaakt met Proxmox Helper script. Je moet dan nog wel handmatig updaten naar versie 5.15.24.15

Hier simpel stappenplan gevonden:

1sudo -s
2
3cd /tmp
4
5wget https://static.tp-link.com/upload/beta/2025/202505/20250530/Omada_SDN_Controller_v5.15.24.15_pre-release_linux_x64_deb.zip
6
7unzip Omada_SDN_Controller_v5.15.24.15_pre-release_linux_x64_deb.zip
8
9dpkg -i omada_v5.15.24.15_linux_x64_20250528194224.deb

Dan moet er een nieuwe pagina onder Settings > Wired & Wireless Networks > Virtual WAN verschijnen, waar je een virtual WAN kan aanmaken. Ik heb het zo ingesteld:

Toon inhoud

Daarna onder Settings > IPTV de IGMP Interface op deze Virtual WAN ingesteld: 

Toon inhoud

Ik heb verder onder Settings > Internet niks veranderd aan de WAN Interface. Credits naar deze informatie gaat naar ​@NHendriks. Ik heb “Load Balancing” onderaan de pagina ook ongewijzigd gelaten: 

Toon inhoud
username & password maakt vgm niet veel uit (ik heb password “internet”)

Bij het toevoegen van Virtual WAN krijg ik foutmelding The VLAN ID already exist

Toon inhoud

Dit komt omdat je onder Internet > LAN al een VLAN met ID 4 gebruikt. Het beste is om dus onder LAN geen VLAN 4 te gebruiken. Persoonlijk gebruik ik VLAN 4 en 6 niet voor de zekerheid. 

Het kan zijn dat dit een bug is, omdat deze VLAN ID voor de WAN zijde betreft. De kans is groter dat ze dit bewust hebben gedaan omdat het toch ergens verwarring/issues oplevert. Je zou dit altijd kunnen navragen op het TP-Link forum: mocht je uitkomst willen delen, zou dat zeker welkom zijn!

Ik heb daarna de Soundbox even volledig opnieuw opgestart. (KPN knop ingedrukt houden → Opnieuw opstarten). Bij de eerste zender sprong die nog terug op Unicast (Live), daarna pakte die ‘m wel (LIVE). Sinds dien werkt het goed. 

Hier werkt het bekabeld en via wifi :)

45 reacties

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 3024 reacties
  • 12 juni 2025

Gaaf! Heb jij de ER605v2 of de oudere versie? 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 12 juni 2025
NHendriks schreef:

Gaaf! Heb jij de ER605v2 of de oudere versie? 

ER605 v2.0! https://www.megekko.nl/product/2112/1120883/Routers/TP-LINK-Omada-5-Port-VPN-ER605-router

Jasper van KPN
Moderator

Dat is mooi om te lezen ​@ikheetjeff! Met die update kunnen anderen die die eigen router gebruiken 'm ook bijwerken en lekker tv kijken dus. Met jouw topic kunnen er meer mensen bewust van worden, dank voor het delen dus! 🙂

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 16 juni 2025

Ik kreeg vóór het weekend klachten dat het beeld soms beetje troebel was. Het viel mij ook wel op. Ik heb onder “Load Balancer” het gewicht van de Virtuele WAN op 10 gezet.

Ook had ik IGMP Proxy op v2 gezet, maar eigenlijk zou dat geen issue moeten zijn op v3. Ik heb nu alleen geen klachten meer gehoord, dus laat het maar even voor wat het is. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 2 juli 2025

Hier zit ik ook op te wachten voor ik een ER605 ga bestellen.

Heb Omada nu bijgewerkt naar V5.15.24.17 in de hoop deze instellingen al te kunnen bekijken.

Maar als ik bij de internet instellingen de ER605 v2.0 selecteer krijg ik niet de optie virtual WAN. Zou het een tijdelijke feature zijn geweest in de pre release? Bij een ander model bv ER7206 v2.0 krijg ik de optie wel.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 2 juli 2025

@JohanKanters Misschien dat Virtual WAN pas zichtbaar wordt als je de ER605 met juiste versienummer hebt toegevoegd aan de controller. 

Je hebt nog geen ER605 in bezit toch? Controller versie  V5.15.24.17 met ER605 firmware 2.3.0 laat bij mij Virtual WAN zien. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 2 juli 2025

@ikheetjeff  Je hebt nog geen ER605 in bezit toch?

Klopt, dus wilde ik dit eerst zeker weten voor ik de experia box ga vervangen.

Dank voor je antwoord. Dan ga ik er ook vanuit dat je hem dan met een juiste firmware moet hebben toegevoegd. Zal hem dan binnenkort eens bestellen.

Momenteel gebruik ik nog Ziggo aansluiting via bridge modus.

Draai al 4.5 half jaar TP-Link Omada netwerk met onderstaande equipment zonder problemen.

Tenslotte ben ik binnenkort contract vrij en ik zal graag willen overstappen naar fiber vanwege prijs technisch + hoger upload snelheid.

Ziggo wordt jaarlijks duurder en bied geen voordelen voor vaste klanten...

Kan misschien een KPN klant bevestigen dat nu alles vlekkeloos werkt zoals IPTV.

Zonder gebruik te maken van KPN Experia box i.c.m. van onderstaande Omada netwerk equipment.

• Router ER605 hardware V2 software 2.3.0
  • OC 300 controller software 5.15.24.20 1.30.6 Build 20250613 Rel.77024 (Beta)
  • AP 2 X EAP620 AP
  • managed switches 3 X TL-SG2008P hardware V1 1.0.13 Build 20250117 Rel.60471

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 11 juli 2025

Hoi ​@mehtevaschino, enkele jaren geleden zaten wij ook nog bij Ziggo en heb ik nog enkele maanden de ER605 achter de Ziggo modem in bridgemodus gebruikt. De overgang naar KPN/glasvezel is niet zo spannend, al gaan er wel wat dingen anders.

KPN kent geen bridge modus, maar je kan wel de ER605 in DMZ zetten zodat er geen conflicten ontstaan. Ik heb de Box 12 er best lang tussen gehouden vanwege vaste telefonie. Er was een bug dat de ER605 multicast pakketjes niet goed doorzette (terwijl het wel door de KPN Box 12 werd doorgestuurd), maar dat werd toen plots ineens opgelost. 

mehtevaschino schreef:

Kan misschien een KPN klant bevestigen dat nu alles vlekkeloos werkt zoals IPTV.

Heel eerlijk durf/wil ik dit niet 100% te claimen, om teleurstelling achteraf te voorkomen. Multicast is gewoon storingsgevoelig en helemaal met third party hardware ben je afhankelijk van hoe ze dat hebben geïmplementeerd. Wil je 100% garantie, moet je echt de KPN Box 12 gebruiken en dan werkt het bekabeld gewoon goed.

Toen ik de ER605 rechtstreeks had aangesloten kreeg ik in het begin wat klachten over vastlopend beeld, maar inmiddels hoor ik niks meer. Het lijkt dus nu stabiel te lopen op gebied van TV. Verder heb ik niks te klagen en is het internet super betrouwbaar.

Wil wel zelf graag (lokaal) mijn 1Gbit LAN snelheid upgraden, maar daarin schiet Omada in mijn ogen nog te kort vergeleken de mogelijkheden bij Ubiquiti. 

@ikheetjeff thnx voor je feedback.

Begrijp ik het goed dat jij nog steeds Experia box 12 gebruik dmv DMZ mode of heb je die nu er uit gehaald en direct ER605 aangesloten?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 11 juli 2025

@mehtevaschino Ik gebruik nu sinds start van dit topic rechtstreeks ER605 zonder KPN Box 12 er tussen. En alle TV+ ontvangers staan op multicast. Vaste telefonie hebben we niet meer.

@ikheetjeff Gebruik je ER605 als standalone of gekoppeld aan Omada omgeving hardware matig controller OC200?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 11 juli 2025

Heb je topic bericht al wel doorgelezen? ​@mehtevaschino 

Kort samengevat: Ik ben van OC200 naar softwarecontroller gegaan vanwege ontbrekende beta firmware en slome interface van de OC200. 

Er is door Omada on-line artikel gelanceerd.

Zie link → https://www.tp-link.com/en/support/faq/4507/

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 20 juli 2025

Bedankt voor de uitleg.

Ik heb het werkend met een ER605 V2.0 en een OC200 en de bovenstaande instellingen. De TV ontvangers zijn bekabeld aangesloten (via een SG2008P switch). TV kijken geeft ook ‘LIVE’ in beeld. Ik heb echter bij het zappen dat het steeds 2 a 3 seconden duurt voordat er beeld komt. Aangesloten op de Experiabox is het (vrijwel) zonder vertraging. 

Is er een instelling die verkeerd staat die dit veroorzaakt?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 20 juli 2025

Zie je wanneer je zapt dat ‘ie LIVE verspringt naar Live? IGMP Proxy staat aan? ​@Mlvn 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 juli 2025
ikheetjeff schreef:

Zie je wanneer je zapt dat ‘ie LIVE verspringt naar Live? IGMP Proxy staat aan? ​@Mlvn 

Ga ik binnenkort even testen. Op dit moment zit de Experiabox er weer tussen, dus moet het even omzetten.

IGMP Proxy stond aan (zoals aangegeven in de openingspost).

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 26 juli 2025

Super dat je deze instructie hebt opgeschreven. Helaas is bij ons in het inschakelen met dezelfde instellingen, de situatie dat alleen NPO 1, 2, 3 en de regionale zenders het doen. De rest van de zenders geven enkel zwart beeld. Geldt voor meer mensen of is dat afhankelijk van het type TV box? In ons geval een ARRIS (VIP2952 V2).

Vandaag gebruikt gemaakt van overstap service vanuit Ziggo naar KPN fiber medio eind November kan ik pas vertellen of het werkt met TP-Link Omada producten zowel bovenstaande beschrijving.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 1 augustus 2025

Nice! Ik heb geen enkele ervaring met de Arris, dus ik durf daar verder geen uitspraken over te doen.

• Topper
  • 12 reacties
  • 10 augustus 2025

Hallo,

Ik heb de ER605 met behulp van dit topic ook werkend gekregen waarvoor dank!

Echter valt wel op, ik heb met de ER605 regelmatig internet onderbrekingen, vooral op wifi valt dit dan op. Tijdelijk geen verbinding en dan pakt hij de verbinding weer op.

Ik heb als internet gateway dus de ER605 router en twee wifi accespoints ook beide van omada met type EAP 653.

In de meterkast naast de router ligt nog een netgears switch GS116LP daarop zit de AP aangesloten naar boven en de tweede TV ontvanger (TV+), in de woonkamer ligt nog een Omada switch SG2008P hierop zit ook een TV+ ontvanger en de AP voor in de woonkamer.

Hopelijk heeft iemand voor mij een tip en kan mijn op weg helpen de hickups weg te krijgen. Ik weet inmiddels wel zeker dat deze hickups worden veroorzaakt in de ER605 ik ben nu weer even teruggevallen op de Fritzbox 7590 die heb ik er weer even tussen gezet vanwege aanhouden de problemen, het overige apparatuur zoals hier boven beschreven zit nog aangesloten, enige wat er dan niet tussen zit is de ER605 op dit moment, en met de fritzbox weer actief heb ik de problemen niet. 

Nog een extra toevoeging ik heb een Omdada controller met versie: 5.15.24.19 draaiend in een docker

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 augustus 2025

Logfiles bekijken en misschien hardware ruil aangeven bij TP-Link RMA ze geven 25 jaar garantie.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 1156 reacties
  • 10 augustus 2025

@jvdiesen Hmm, wanneer je internet wegvalt, heb je dan ook dat bedraad wegvalt? Of alleen WiFi? Ik heb dit zelf nog nooit gehad. 

• Topper
  • 12 reacties
  • 11 augustus 2025

@ikheetjeff Dat is wat lastig inschatten overdag werk ik thuis op de kabel en savonds zit je op de wifi en dan valt het op.

• Topper
  • 12 reacties
  • 11 augustus 2025

@ikheetjeff Hallo, ik heb hem zojuist weer opnieuw aangelosten om e.a. opnieuw in de gaten te kunnen houden, ik zag wel een afwijking in configuratie bij jou en mij, ik had IPv6 nog aan staan, deze heb ik nu uitgezet. Op het omada tplink forum las ik ook nog iets over Online Detecton Interval, waar heb je deze bij jou op staan?

Reageer

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic