Skip to main content

TP-Link Omada ER605 ondersteunt (eindelijk!) multicast voor KPN TV+ / iTV

• June 12, 2025
  • 75 reacties
  • 1548 keer bekeken

Toon eerste bericht

75 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 15, 2025

Heel apart wat ​@TheMuk overkomt. Heb je ze dan alle vier tegelijk aan én op een zender met HD+ kwaliteit? (1 - 11, 14, 19, 51, espn pakket).

De bitrate wordt niet verlaagd ​@ikheetjeff  , maar de capaciteit wordt verhoogd. Hoewel dat bij multicast juist nauwelijks nodig is, want dan is er één stream voor 1000-en huishoudens. KPN gebruikt multicast juist omdat dat minder problemen geeft dan unicast ( = stream per device). Met 4 apparaten op unicast op dezelfde zender gebruik je bijvoorbeeld 4 x 14,2 ( danwel 7,2) Mb/s op het netwerk.

Ziggo Sport is momenteel sowieso 7,2 Mb/s; 1080i, H.264

ESPN is, in multicast en unicast (ook de smart-tv app), 14,2 Mb/s; 1080P, H.264

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 15, 2025

@ikheetjeff ​@PeterG 

Ik denk dat ik het werkend heb in standalone mode van de ER707-M2.

Ik hag IGMP snooping op v3 staan maar deze teruggezet naar v2. Ik had toch het idee dat het daar een beetje stoorde.

Virtual WAN:

IPTV: 

Ik denk dat deze settings OK moeten zijn.

In de Omada controller is ook nog een optie Multicast Snooping. Deze staat standaard UIT maar ik had deze ingesteld. Geen idee of deze nodig is. Hoe hebben jullie deze staan??

Wanneer ik straks mijn Gateway weer in Omada v6 heb toegevoegd heb je bij je vlan's de IGMP snooping settings. Ik neem aan dat deze altijd aan moeten staan. Zie screenshot.

Alvast allen bedankt voor jullie hulp… Ik geloof dat ik er bijna ben.

Gr Roy

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

De bitrate wordt niet verlaagd ​@ikheetjeff  , maar de capaciteit wordt verhoogd

Thanks ​@PeterG! Ik dacht alleen dat én de capaciteit wordt verhoogd én bitrate iets wordt teruggeschroefd. Dacht dat een moderator dat eens had gedeeld hier, maar niet zeker.

@TheMuk Heb jij onder Network Config > Internet ook Load Balancing zo staan?

Dit is mijn Virtual WAN:

Ik heb onder Multicast Snooping verder niks staan. 

Ik dacht dat ik IGMP Proxy op v2 had staan, maar ik zie hier v3. Ik kan me niet herinneren dat ik ‘m weer op v3 heb gezet, dus misschien door een update gekomen of dat de controller dat onterecht zegt. Maar dit zijn momenteel mijn settings daar:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

IGMP Proxy moet op V2 staan omdat KPN alleen v2 ondersteunt, met v3 valt de proxy voortdurend terug op V2 en kan probleem veroorzaken. Er is geen multicast snooping maar MLD snooping, deze is simpel gezegd IGMP snooping voor IPv6 (wel met meer features). Deze moet niet geactiveerd worden als je niet weet waarvoor nodig is, bij verkeerd gebruik werkt IPv6 niet meer omdat router advertisements gebruiken multicast. In tegenstelling tot IPv4 wordt geen broadcast (bestaat niet bij IPv6) maar multicast gebruikt bij IPv6 met verkeer met onbekende bestemming.

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 16, 2025

@TDN  Ik ga dit vandaag allemaal goedzetten! Dank je wel!

Gisterenavond nog zitten testen (nadat ik de router had teruggeplaatst) het beeld in het begin perfect was en later ineens gaat stilstaan of af en toe haperen. Als ik dan kanalen wisselde zie ik eerst beeld en dan blijft het beeld stilstaan.

Ik zette dan de IGMP Proxy uit en weer aan en dan loopt alles weer soepel.

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 17, 2025

@ikheetjeff  ​@TDN ​@PeterG 

Ik heb zojuist de load balancing goed gezet en ben benieuwd of dit helpt. Ook ben ik tot de ontdekking gekomen als ik de IGMP Proxy uit en aanzet dat het beeld dan weer perfect is.

Hebben jullie in het VLAN ook "IGMP Snooping” aan staan?

Ik hoop dat ik bijna bij de oplossing ben.

Alle tips zijn welkom! Ik wil namelijk niet terug naar de fritzbox.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

Ja, IGMP Snooping staat binnen VLAN aan. Ik heb een eigen VLAN voor de TV's. ​@TheMuk 

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 17, 2025

Ik hoop dat ik m u heb.

Virtual WAN:

VLAN voor IPTV:

IGMP Proxy:

Load balancing:

Ik heb deze instellingen nu gezet en het draait. Ik hoop stabiel.

Wat ik gemerkt had is de "IGMP proxy" uit en aanzetten alles ververst wanneer het beeld bleef hangen.

Iemand nog een TIP of een fout gezien?

Veel dank Roy

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

@TheMuk Dit betekent dat jouw IGMP Proxy vast loopt en een herstarten nodig heb. Je kan een IGMP querier configureren om dit te doen

https://www.tp-link.com/us/support/faq/3947/

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 20, 2025

We zijn weer eventjes verder, mag ik vragen hoe het nu gaat? ​@TheMuk 

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 20, 2025

@ikheetjeff Ik heb deze settings geprobeerd en zelfs mijn hoofdswitch als Querier gezet maar vooral in de avond (om welke reden dan ook) is het nog steeds een drama.

Overdag gaat het meestal goed. In de avond van het ene naar het andere moment loopt het vast wordt het blokkerig en stopt t.

Herstarten IGMP proxy v2 helpt even maar uiteindelijk komt het probleem telkens terug. Ook overdag. 

Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer hoe dit stabiel te krijgen. 

Ik heb uit nood zelfs even de Fritzbox 7590 moeten terugzetten. En wanneer je deze terugzet is er geen enkel probleem. Dat is echt superstabiel.

Ik wil het best nog een kans geven maar weet gewoon even niet waar ik het moet zoeken….

Ik hbeens gedacht dat het de DHCP option 55 zou kunnen zijn die roet in het eten gooit maar zover gaat mijn kennis niet...

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 20, 2025

Die querier dingen allemaal vergeten, dat is niet nodig. Zover ik kon lezen is dat voor als de IPTV source op de LAN zit, en niet vanaf de WAN. 

Heb je zeker weten de laatste firmware op jouw gateway? Controleren via omada dashboard werkt vaak niet. Je moet echt op de site van omada zelf controleren. 

Blijft verder inderdaad apart. Ik heb een ER605 en daar werkt het wel echt soepel. Misschien toch specifiek wat met gateway? ​@TheMuk 

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 20, 2025

@ikheetjeff Ik heb de Dr3650v en ER707-M2 geprobeerd met de laatste firmware van de website. 

Eigenlijk zou het heel simpel moeten zijn. Virtual WAN maken en DHCP 60: IPTV_RG zetten. IGMPv2 aanzetten en bij IPTV je Virtual WAN selecteren. Apart VLAN indien je wilt of standaard LAN met IGMP Snooping aan en je bent klaar.

Zo vreemd en bij 2 routers….

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 23, 2025

Ik kwam erachter dat ik de prioriteit van Internet hoger heb staan dan de IPTV. Internet op 1 en IPTV op 0. Dit is fout en moet zijn Internet = 1 en video = 5. Ik heb ook iets gelezen dat de switches tussen de router en het IPTV kastje wel IGMP snooping aan moeten hebben staan maar geen fast leave als je meerdere decoders hebt. Klopt dit? Ik las namelijk dat fast leave dan de stream van een andere decoder kan verbreken.  

Kan iemand mij zijn VLAN profiel van zijn IPTV /switch profiel en port profile posten van de switch en de poorten waar je IPTV kastje op zit van zijn Omada Controller? Ik denk dat dit heel handig voor mij kan zijn om de problemen op te lossen welke ik ervaar. Het moet stabiel kunnen werken. Bij voorbaat dank.

• Deelnemer
  • December 9, 2025

Ik heb een TP-Link 707m2 (via omada controller) Experiabox is er tussenuit.

Ik krijg het niet voor elkaar mijn KPN TV Box ARRIS werkend te krijgen.

Ik heb een Virtual WAN VLAN 4 (zoals hier eerder aangegeven. 

Ik heb IGMP op versie 2 verwijzend naar de Virtual Wan.

Ik heb intern een apart VLAN 40 voor IPTV.  met IGMP aan.

Toch blijft mijn ontvanger na starten op 85% hangen.

Iets lijkt erop dat VWan niet doorzet naar de VLAN40, moet ik nog ergens een static route maken ? Moet ik niet ergens aangeven dat ik de VWAN wil doorzetten naar VLAN40 ?

TheMuk
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • December 10, 2025

@H_w 

Probeer onderstaande settings eens:

Dan in je VLAN voor IPTV:

Indien je meerdere switches achter je Router hebt moet daar ook igmp snooping aan staan en wanneer je meerdere ontvangers hebt op je poort dmv "port profile” FAST LEAVE ON.

Ik zelf heb nog 1 probleem wat ik nog niet opgelost krijg en dat is Multicast storm wanneer ik de ontvangers aanzet.

Dit heb ik voorlopig kunnen managen met een port profile puur voor de poorten waar ontvangers op aangesloten zitten:

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Forum|alt.badge.img

Weet iemand hoe ik KPN tv ook goed werkend krijg op de TP-link AXE75 (Axe5400)? De tv werkt wel, maar het wisselen van zenders is erg traag.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 14, 2025

@mehtevaschino Nee, je moet in tv ontvanger voor unicast kiezen. Met jouw model niet mogelijk multicast werkend te krijgen.

Forum|alt.badge.img

Ai, bale. Weet je toevallig ook met welke modellen het wel werkend te krijgen is buiten de Fritzbox om?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 15, 2025

@Michielmichielmichiel Bij TP-Link zijn behalve Omada-Series geen modellen geschikt voor Multicast. Als je een favoriete merk hebt, kan ik voor jouw uitzoeken.

• Deelnemer
  • December 18, 2025

@H_w 

Probeer onderstaande settings eens:

Dan in je VLAN voor IPTV:

Indien je meerdere switches achter je Router hebt moet daar ook igmp snooping aan staan en wanneer je meerdere ontvangers hebt op je poort dmv "port profile” FAST LEAVE ON.

Ik zelf heb nog 1 probleem wat ik nog niet opgelost krijg en dat is Multicast storm wanneer ik de ontvangers aanzet.

Dit heb ik voorlopig kunnen managen met een port profile puur voor de poorten waar ontvangers op aangesloten zitten:

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Ik heb alles gecontroleerd maar werkt nog niet.

Ik heb intern een ander VLAN waarbij ik IGMP Snooping aan heb staan.
(mag er vanuit gaan dat dit over meerder switches gaat omdat het allemaal omada switches zijn)

iemand nog een andere Tip

• Deelnemer
  • December 20, 2025

Is niet meer nodig werkt op dit moment helemaal goed . Ik had alles goed staan alleen had ik de kabel in de verkeerde poort zitten dus niet in het iptv vlan. ( nummering van de Omada switch poorten lopen niet van links naar rechts maar van recht naar links) bedankt allemaal voor de hulp met de instelling zoals eerde hieronder werkt het perfect 

@mehtevaschino Nee, je moet in tv ontvanger voor unicast kiezen. Met jouw model niet mogelijk multicast werkend te krijgen.

Update vanuit mijn kant uiteindelijk besloten om niet vanuit Vodafone/Ziggo volledig te migreren naar KPN provider zowel voor mobiel en vaste aansluiting.

Mocht ik ooit gaan verhuizen naar een andere woning dan komt er ook nieuwe netwerk apparatuur van Ubiquiti i.c.m. met fiber KPN aansluiting.

• Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Sinds gister een ER707-M2 in huis, met het idee dat dit een capabele doch betaalbare en wifi-loze router voor in de meterkast zou zijn. Maar ik heb me wellicht verkeken op het feit dat dit meer een business router is itt een consumenten router. Internet werkt maar met mijn beperkte netwerk kennis loopt ik vast op KPN IPTV. Initieel wilde ik stand-alone instellen gezien mijn zeer beperkte netwerk, maar omdat de meeste screenshot hier met de controller zijn gemaakt, heb ik op mn PC de software controller 6.0.0.25 geïnstalleerd. Er van uitgaande dat deze niet permanent aan hoeft te staan als ik geen gebruik maak van geavanceerde mesh functionaliteiten e.d. Mede dankzij dit topic heb ik volgens mij al het nodige ingesteld (zal nog even niet spammen met screenshots). 

• WAN1 is de enige WAN port met PPPoE, VLANID 6, priority 1
  • VWAN “VWAN_IPTV” aangemaakt met DynamicIP, VLANID 4, priority 5, Option 60 “IPTV_RG”
  • VLAN “VLAN_IPTV” aangemaakt met DHCP server de ER707-M2, VLAN 40, DHCP enabled, Pool 192.168.40.1-192.168.40.254, IGMP Snooping  checked, effects port 2 t/m 6
  • IPTV IGMP Proxy enabled, V2, VWAN_IPTV
  • Meer heb ik nog niet aangepast. Het VLAN menu geeft twee VLANs: VLAN 1 “Default” en VLAN 40 “VLAN_IPTV”.

Maar dan onder IPTV kan ik geen WAN Port selecteren. De dropdown geeft "No Data”. Dus kom niet verder met instellen. Het is zeker niet ondenkbaar dat ik nog wat stappen mis die voor de kenner misschien als vanzelfsprekend worden gezien. Zoeken op internet heeft nog geen resultaat opgeleverd voor mij.

[EDIT] Kan het zo zijn dat die IPTV instellingen (behalve IGPM Proxy) helemaal niet nodig zijn? Dat zou ook het gebrek aan screenshot hiervan in dit topic verklaren. Als testje heb ik net mijn TV+ box aan een willekeurige ER707 port gehangen en buiten mijn verwachting lijkt het (na een initiële hapering) dat ik gewoon multicast (LIVE, met allemaal hoofdletters) televisie heb. 

• Deelnemer
  • December 27, 2025

Dat klopt verdere iptv instellingen zijn niet nodig. Zelf heb ik 2 type tv ontvangers. Een Arris waarbij de IGMP instellingen zeker nodig zijn, de ander tv box is een Android versie die ook via wifi werkt deze werkte al prima nog voor de IGMP instellingen. Mijn ervaring is dat deze instellingen helemaal niet nodig zijn. Als het voor jou nu werkt dan heb je de instellingen toch goed staan of ze waren niet nodig