Skip to main content

Ik wil de TP-LINK model WA854RE verbinden met de KPN Box 12.
Op de KPN Box 12 moet ik een WPS knop indrukken om ze te koppelen.
Waar zit de WPS knop op de KNP Box 12.

Op de linkerkant van het modem (vanaf de voorkant gezien) zitten twee knoppen, de onderste is om de wifi in of uit te schakelen, de bovenste is de WPS knop. Als het goed is staat hier ook in het klein WPS bij.

 

Let er wel op bij dergelijke extenders dat je de wifi die zij uitzenden een andere naam geeft dan de wifi van het modem, anders blijft je apparatuur mogelijk verbonden met het modem waardoor je geen voordeel gaat ondervinden. Een nadeel van dit soort dingen is ook dat je in veel gevallenhandmatig moet overschakelen van wifi op bijvoorbeeld je mobiele telefoon.


Op de linkerkant van het modem (vanaf de voorkant gezien) zitten twee knoppen, de onderste is om de wifi in of uit te schakelen, de bovenste is de WPS knop. Als het goed is staat hier ook in het klein WPS bij.

 

Let er wel op bij dergelijke extenders dat je de wifi die zij uitzenden een andere naam geeft dan de wifi van het modem, anders blijft je apparatuur mogelijk verbonden met het modem waardoor je geen voordeel gaat ondervinden. Een nadeel van dit soort dingen is ook dat je in veel gevallenhandmatig moet overschakelen van wifi op bijvoorbeeld je mobiele telefoon.

Beste NHendriks bedankt voor uw snel en deskundig antwoord.
Wij wonen in een appartement en wij hebben in het appartement een redelijke tot goede verbinding.
Via de WiFi manager van KPN hebben wij dat op diverse plaatsen kunnen verbeteren.

Aan de voorkant van het appartement, grenzend aan de woonkamer, hebben wij een balkon. Daar is de WiFi verbinding slecht. Wij willen aan de deur van het balkon grenzend aan de woonkamer de TP-Link installeren zodat wij op het balkon een betere WiFi verbinding krijgen. De oplossing van de KPN is om daar een draadloze repeater van de KPN te plaatsen. De kosten zijn bij de KPN € 150 euro. Dat vinden wij aan de hoge kant aangezien een nieuwe klant dat gratis krijgt.

Wij zijn een jaar geleden van Ziggo overgestapt naar KPN. Als ik bij Ziggo kon aantonen dat ik een slechtere verbinding had dan kregen wij de repeaters van Ziggo gratis. Jammer dat KPN niet dezelfde insteek heeft als Ziggo. We kunnen wel een bekabelde repeater gratis krijgen maar dat is voor ons geen optie.


Uit uw antwoord lees ik dat u de TP-Link geen al te beste oplossing vindt, is dat juist.

Kunt u aangeven wat een fatsoenlijke snelheid van een WiFi is uitgedrukt in Mbit/s?

Mvg Huub
 


Uit uw antwoord lees ik dat u de TP-Link geen al te beste oplossing vindt, is dat juist.

Ik begrijp het inderdaad dat een bekabelde oplossing niet altijd mogelijk is. Als het echt alleen voor uw balkon is dan is het (afhankelijk van wat u doet met internet op het balkon) prima. Dan zou je alleen handmatig moeten schakelen naar de wifi van de TP Link.

 

KPN heeft wel dezelfde insteek wat wifi betreft, als het ergens in huis niet goed is dan heeft KPN verschillende tools om dit te verbeteren, werkt dit niet dan wordt er een monteur gestuurd of apparatuur. Een balkon is officieel een buitenruimte en de wifiverbetering telt niet mee voor een buitenruimte zoals ik het ooit begrepen heb. 

 

Kunt u aangeven wat een fatsoenlijke snelheid van een WiFi is uitgedrukt in Mbit/s?

Daar is geen standaard antwoord voor te geven, de ene persoon heeft 100Mbps wifi nodig op plekken en de ander kan het doen met 10Mbps. Het is heel erg afhankelijk van wat u allemaal doet op het netwerk en het internet om te kunnen bepalen of een bepaalde bandbreedte voldoende is.

 

Even een metafoor die het naar mijn idee altijd goed uitlegt hoe het nou zit met die snelheden. Bedenk je de snelheid van 50Mbps voor je, dit is een snelweg met vijf rijstroken, heb je 100Mbps dan krijg je 10 rijstroken maar heb je 10Mbps dan heb je nog maar één rijstrook. De data reist nog steeds net zo snel maar of de ‘digitale snelweg’ hier groot genoeg voor is hangt dus volledig af van het gebruik. Gigabit internet is nu helemaal de rage maar in maar weinig gevallen is die bandbreedte ook echt nodig. Ik kan ook maar een paar voorbeelden noemen waar een 1Gbit-verbinding misschien wel echt gebruikt wordt en dat zijn allemaal studentenhuizen met meer dan 10 bewoners die veel downloaden, gamen en tv kijken maar zelfs die kunnen waarschijnlijk met minder af.