Skip to main content

ik heb een 4 tal snelle wifi versterkers en heb nu 200Mbps down en uploadsnelheid volgens speedtest. Alleen alle applicaties werken (erg) traag. Kan dat iets met DNS instelling te maken hebben van de router Experiabox v10? of is er iets anders aan de hand?

 

Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hallo @brouwertjebrouwer , die 200Mbit/s-snelheid is een snelheid die je bekabeld kunt halen op 1 computer bekabeld aangesloten rechtstreeks op de modem.

Via wifi haast onmogelijk, behalve in de 5.0-band met de juiste instellingen, alleen bereik is korter dan via de 2.4-band.

 


Hallo @brouwertjebrouwer , die 200Mbit/s-snelheid is een snelheid die je bekabeld kunt halen op 1 computer bekabeld aangesloten rechtstreeks op de modem.

Via wifi haast onmogelijk, behalve in de 5.0-band met de juiste instellingen, alleen bereik is korter dan via de 2.4-band.

 

ik meet hier toch echt met de speedtest 200Mbps zowel beneden, boven en buiten in de tuin. Meerdere keren gemeten. In totaal staan er 4 snelle wifipunten/schotels. Mijn vraag is dan ook hoe het komt dat ondanks deze snelheid van 200Mbps (= 25 Mb down en uploadsnelheid) applicaties traag reageren...


 


Die snelheden kun je inderdaad ook via wifi bereiken (op 5Ghz). Ik haal hier met de juiste devices zelfs 500mbps. 

Wat betreft het traag laden: geldt dat voor alle pc's en mobiele devices? Welke DNS server gebruik je?


Die snelheden kun je inderdaad ook via wifi bereiken (op 5Ghz). Ik haal hier met de juiste devices zelfs 500mbps. 

Wat betreft het traag laden: geldt dat voor alle pc's en mobiele devices? Welke DNS server gebruik je?

Hoi Edwin,

Eigenlijk alleen op de laptops.. De mobiele telefoons hebben hier veel minder last van.. De DNS server instelling is die standaard is ingesteld in de experia v10.. Heb ik zelf nooit eerder naar gekeken/aangepast.

 

Voldoende zo?


Die snelheden kun je inderdaad ook via wifi bereiken (op 5Ghz). Ik haal hier met de juiste devices zelfs 500mbps. 

Wat betreft het traag laden: geldt dat voor alle pc's en mobiele devices? Welke DNS server gebruik je?

Hoi Edwin,

Eigenlijk alleen op de laptops.. De mobiele telefoons hebben hier veel minder last van.. De DNS server instelling is die standaard is ingesteld in de experia v10.. Heb ik zelf nooit eerder naar gekeken/aangepast.

 

Voldoende zo?

ook zie ik, waarschijnlijk doordat de supersnelle wifipunten de wifi van de experiaV10 overnemen, dat bij wifi-instellingen staat  "connectiviteit IPV4/IPV6 verbroken"


Die snelheden kun je inderdaad ook via wifi bereiken (op 5Ghz). Ik haal hier met de juiste devices zelfs 500mbps. 

Wat betreft het traag laden: geldt dat voor alle pc's en mobiele devices? Welke DNS server gebruik je?

Hoi Edwin,

Eigenlijk alleen op de laptops.. De mobiele telefoons hebben hier veel minder last van.. De DNS server instelling is die standaard is ingesteld in de experia v10.. Heb ik zelf nooit eerder naar gekeken/aangepast.

 

Voldoende zo?

ook zie ik, waarschijnlijk doordat de supersnelle wifipunten de wifi van de experiaV10 overnemen, dat bij wifi-instellingen staat  "connectiviteit IPV4/IPV6 verbroken"

Leg die eens verder uit. Bedoel je dat de SuperWifi's de verbinding met de V10 verliezen? 

 

Wat betreft het traag laden op de laptops: welke internetbrowser gebruik je? 


Die snelheden kun je inderdaad ook via wifi bereiken (op 5Ghz). Ik haal hier met de juiste devices zelfs 500mbps. 

Wat betreft het traag laden: geldt dat voor alle pc's en mobiele devices? Welke DNS server gebruik je?

Hoi Edwin,

Eigenlijk alleen op de laptops.. De mobiele telefoons hebben hier veel minder last van.. De DNS server instelling is die standaard is ingesteld in de experia v10.. Heb ik zelf nooit eerder naar gekeken/aangepast.

 

Voldoende zo?

ook zie ik, waarschijnlijk doordat de supersnelle wifipunten de wifi van de experiaV10 overnemen, dat bij wifi-instellingen staat  "connectiviteit IPV4/IPV6 verbroken"

Leg die eens verder uit. Bedoel je dat de SuperWifi's de verbinding met de V10 verliezen? 

 

Wat betreft het traag laden op de laptops: welke internetbrowser gebruik je? 

Hoi Edwin, als je de snelle wifipunten van KPN gebruikt wordt wireless van de modem (experia V10) sowieso uitgeschakeld (lampje brandt niet meer). Het superwifipunt neemt namelijk de wifi functie van de modem over. Daarbij zie ik ook dat er bij connectiviteit IPV4/IPV6 staat dat deze is "verbroken"

 

En de laptops maken gebruik van Chrome/ Edge


Welkom op het forum @brouwertjebrouwer. Kun je voor de zekerheid je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Daarnaast begrijp ik dus dat het vooral de laptops zijn. Hoe zit het naar je eigen idee met andere applicaties dan Chrome of Edge? Daarnaast heb ik nog een vraag die wat gemeen kan overkomen maar niet zo bedoeld is. Zou het kunnen zijn dat de laptops zelf trager zijn? 


Profiel is aangevuld… Kunnen jullie eens in mijn router kijken wat de instellingen zijn. Ik heb het idee dat daar de oplossing gezocht moet worden.. of wellicht 2,4gHz of 5gHz..


Ik heb zo af en toe hetzelfde probleem bij het thuiswerken. Ik ben dan verbonden via onze bedrijfs VPN. Speedtests geven bij mij ook de verwachte 200mbps en prima ping etc. Sommige bedrijfsapplicaties werken dan toch traag of krijg dan zelfs een disconnect. Werk je ook via VPN? Ik werk via 5ghz.


Ik heb zo af en toe hetzelfde probleem bij het thuiswerken. Ik ben dan verbonden via onze bedrijfs VPN. Speedtests geven bij mij ook de verwachte 200mbps en prima ping etc. Sommige bedrijfsapplicaties werken dan toch traag of krijg dan zelfs een disconnect. Werk je ook via VPN? Ik werk via 5ghz.

Met of zonder VPN maakt niet zo heel veel uit. Met is wel wat trager..


Wat je zou kunnen proberen is nog eens kunnen experimenteren met de DNS. Door naar Instellingen en dan DHCP en dan testen of er verschil is met ISP DNS aan of uit. En eventueel een andere DNS ingesteld, bijvoorbeeld die van google (8.8.8.8).


Wat je zou kunnen proberen is nog eens kunnen experimenteren met de DNS. Door naar Instellingen en dan DHCP en dan testen of er verschil is met ISP DNS aan of uit. En eventueel een andere DNS ingesteld, bijvoorbeeld die van google (8.8.8.8).

Hoi Bram,

 

De DNS van de experiabox stond uit. Deze heb ik nu aan gezet… het lijkt nu allemaal sneller te werken...


Gelukkig! Dat is goed om te horen! In dat geval zal ik het topic sluiten.