Skip to main content
Vraag

Trage snelheid (50 Mbp/s) en hoge ping op PlayStation met UTP via aansluiting in de muur

• January 27, 2026
  • 13 reacties
  • 69 keer bekeken

Recent ben ik verhuisd naar een nieuwe huurwoning. KPN levert hier het internet afgeleid uit de info uit de meterkast, maar de router staat niet in de woning zelf. In de woning hangt alleen een wifi-versterker.

Mijn PS5 is met een netwerkkabel aangesloten op de UTP-aansluiting in de muur (dus niet rechtstreeks op de wifi-versterker). Ondanks dat haal ik slechts ongeveer 50 Mbps downloadsnelheid en een ping van gemiddeld 80 ms, waarbij de ping regelmatig piekt. Dit maakt online gamen erg lastig.

Mijn vraag is of dit te maken kan hebben met de huidige opstelling (router in de meterkast en alleen een wifi-versterker in de woning), en wat ik kan doen om een stabielere en lagere ping te krijgen. Is dit met instellingen of andere apparatuur op te lossen, of is deze opstelling ongeschikt voor online gamen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

13 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Gaat het om glasvezel of DSL? Wat is je abonnement snelheid?
De UTP kabel uit de muur… gaat die direct naar de router?
Heb je een PC om een bedrade snelheidstest uit te voeren (ik vertrouw die interne testen van een PS5 niet zo).

• January 27, 2026

Probeer eens tijdelijk een losse kabel over de vloer rechtstreeks vanuit de KPN Box/Experiabox. Gebruik een nieuwe kabel met stekkertjes die er vanuit de verpakking al aan zitten zodat je zeker weet dat die kabel goed is. Levert dat verbetering op?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Gaat het om glasvezel of DSL? Wat is je abonnement snelheid?
De UTP kabel uit de muur… gaat die direct naar de router?
Heb je een PC om een bedrade snelheidstest uit te voeren (ik vertrouw die interne testen van een PS5 niet zo).

De exacte gegevens van het abonnement beschik ik niet over omdat het een huurcontract betreft. Ik weet ook niet of ik dit op kan vragen.

Kabel gaat niet naar de router. 

Helaas niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Probeer eens tijdelijk een losse kabel over de vloer rechtstreeks vanuit de KPN Box/Experiabox. Gebruik een nieuwe kabel met stekkertjes die er vanuit de verpakking al aan zitten zodat je zeker weet dat die kabel goed is. Levert dat verbetering op?

Helaas lukt dit niet omdat de box zich op een compleet andere plek bevindt. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

De exacte gegevens van het abonnement beschik ik niet over omdat het een huurcontract betreft. Ik weet ook niet of ik dit op kan vragen.

Waar gaat de kabel dan wel naartoe? Hoe weet je dat dat dan goed is aangesloten?

En ja… als die kabel op de wifi versterker zit, en die versterker haalt zijn signaal uit de lucht (en niet via een kabel direct van de router), dan zal je signaal niet veel beter worden.

Ben jij niet zelf contractant voor het internet? Normaal is dat (ook bij een huurhuis) wel het geval. Of huur jij in dit geval inclusief internettoegang? Maar als je niets weet over wat voor aansluiting, dan weet je niet eens of je wel van KPN is en ook niet wat de kwaliteit van de verbinding zou moeten zijn. (Alleen een sticker KPN op het kastje hoeft nog niet te betekenen dat het internet via KPN komt, kan b.v. ook Odido zijn)

• January 27, 2026

Wat is "compleet andere plek"? Verder dan 100 meter weg?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Waar gaat de kabel dan wel naartoe? Hoe weet je dat dat dan goed is aangesloten?

En ja… als die kabel op de wifi versterker zit, en die versterker haalt zijn signaal uit de lucht (en niet via een kabel direct van de router), dan zal je signaal niet veel beter worden.

Ben jij niet zelf contractant voor het internet? Normaal is dat (ook bij een huurhuis) wel het geval. Of huur jij in dit geval inclusief internettoegang? Maar als je niets weet over wat voor aansluiting, dan weet je niet eens of je wel van KPN is en ook niet wat de kwaliteit van de verbinding zou moeten zijn. (Alleen een sticker KPN op het kastje hoeft nog niet te betekenen dat het internet via KPN komt, kan b.v. ook Odido zijn)

Zoals je inmiddels wellicht door hebt ben ik een complete leek op dit gebied. Maar ja in het kader van durf te vragen toch benieuwd wat mijn opties zijn.

De kabel loopt van UTP aansluiting in mijn muur direct mij ps in. Gewoon zoals je op het plaatje ziet, vanaf daar naar mijn ps5. Ik vermoed wegens de ligging dat dit gekoppeld kan zijn aan de wifi versterker maar dat is een vermoeden ik weet niet of dat kan kloppen.

Ik betaal inderdaad inclusief, mijn vermoeden was idd door het kastje dat KPN de leverancier zou zijn. Ik wist niet dat dit nog weer kon verschillen, excuus. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Wat is "compleet andere plek"? Verder dan 100 meter weg?

50 meter

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Kun je een foto maken van het kastje (of kastjes) in de meterkast? En van de router die daar hangt. 

Meest ideale zou zijn die die muur aansluiting direct naar de meterkast zou gaan. Maar het is wel handig om te weten waar die dus uitkomt.

Of deze overigens aan de wifi versterker hangt kun je natuurlijk ook snel uittesten door die wifi versterker uit te zetten. Als je dan geen signaal meer op de muur aansluiting hebt zitten, dan zit je inderdaad daar op. Zie je draden uit de wifi versterker komen?

• January 27, 2026

De kabel loopt van UTP aansluiting in mijn muur direct mij ps in. Gewoon zoals je op het plaatje ziet, vanaf daar naar mijn ps5. Ik vermoed wegens de ligging dat dit gekoppeld kan zijn aan de wifi versterker maar dat is een vermoeden ik weet niet of dat kan kloppen.

Hoe gebruik je die WiFi versterker? Is die ook gekoppeld aan die aansluiting? Staat de WiFi versterker überhaupt aan als je de playstation gebruikt? 

Je schrijft "50 meter". Dat kan je nooit met WiFi overbruggen. Zover komt WiFi niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Hoe gebruik je die WiFi versterker? Is die ook gekoppeld aan die aansluiting? Staat de WiFi versterker überhaupt aan als je de playstation gebruikt? 

Je schrijft "50 meter". Dat kan je nooit met WiFi overbruggen. Zover komt WiFi niet.

De afstand tussen router en PS is 50 meter. Versterker is gewoon in de buurt, maar wanneer ik de kabel vanuit de versterker in de PS stop is er geen verbetering in prestatie. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Ik denk dat je even een schets moet maken van wat naar wat loopt. We weten niet eens of de versterker bedraad of draadloos is en waar die muur aansluiting naartoe loopt.

Pas als je zelf een duidelijk overzicht hebt van hoe de kabels lopen kun je een plan maken. 

Meest ideale is natuurlijk dat de PS bedraad op de router aangesloten zit want anders kun je nooit een optimale snelheid halen. 

Verder kan het wel handig zijn dat je weet wie de provider is, wat voor aansluiting het is en wat voor abonnement er is. 

We weten niet eens of je misschien je aansluiting deelt met 'tig andere huurhuizen?

• January 27, 2026

Kijk eens op : https://www.whatsmyip.org/
Wat is daar op te zien ?
En eventueel ook : https://www.whatsmyip.org/traceroute/