Skip to main content

Hallo,

Ik heb sinds kort een NAS aangeschaft (DS718+), en ben hier nog veel mee aan het zoeken hoe alles werkt.

Waar ik nu erg op vastloop is het uploaden van bestanden van buiten mijn eigen netwerk. Ik heb mijn NAS verbonden via netwerkkabel aan mijn KPN modem, en als ik dan d.m.v. wifi in huis iets wil uploaden, dan gaat dit opzich vrij snel.

Alleen als ik iets wil uploaden vanaf een andere locatie, dan duurt het een eeuwigheid, terwijl ik daar ongeveer de zelfde upload snelheid heb dan dat ik thuis heb.

Kan het snellere uploaden te maken hebben doordat ik binnen mijn eigen netwerk zit t.o.v. buitenaf? Of heeft dit met instellingen van mijn NAS te maken?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

@kdram Welkom op het KPN Forum! . Dat is een lastig probleem waarbij diverse factoren een rol kunnen spelen. Normaal gesproken zou dan het netwerk waarover je upload naar de NAS eerst eerst eens bekeken moeten worden qua uploadsnelheid. Doe je dat over een reguliere lijn of een mobiele verbinding en maak je ook gebruik van een VPN als je upload buiten de deur?


@Remco_ Bedankt voor je reactie.

De plek waar ik upload is via een vast verbinding. Hier is normaal gesproken een uploadsnelheid van 30mbps. Zelfde upload snelheid als bij mij thuis, maar ondanks dat upload is traag.

Zou er verder in de NAS nog instellingen verkeerd kunnen staan wat de upload snelheid beperkt?


Ik heb toevallig een NAS van hetzelfde merk maar ik kan niet direct een instelling vinden die daar invloed op heeft. Via welk protocol benader jij de NAS? Je maakt op de externe locatie geen gebruik van een VPN of iets dergelijks?


@Remco_  nee via de andere locatie log ik in via nasnaam].quickconnect.to en dan kom ik in mijn NAS omgeving. En dan direct uploaden. 


Vreemd ik kan dat even niet duiden waar dat dan mis gaat, Je kan nog even een kijkje nemen op het Forum van Synolgy. Maar je kunt ook even testen of het via een ander protocol wel sneller werkt.


@Remco_ Ik heb van iemand begrepen dat wanneer ik een poort vast open zet in mijn router, dat dit ook al snelheid kan schelen.

Alleen bij het scannen uPnP-router is gevonden, en dat ik deze handmatig moet toevoegen.

Alleen de Experia Box v10A (arcadyan) staat niet tussen de beschikbare modellen. Wordt hier nog wel eens op een andere manier mee omgegaan?


Hoi @kdram. Ik neem het even over van mijn collega. Ik heb eigenlijk net als Remco zelf geen antwoord op jouw vraag. Wellicht dat @wjb of @Nick83 hier een antwoord op heeft?


Ik heb van iemand begrepen dat wanneer ik een poort vast open zet in mijn router, dat dit ook al snelheid kan schelen.

Nee, dat is onzin. Het openzetten van een poort heeft geen invloed op de snelheid.

Ik raad het gebruik van UPnP ten strengste af, dat moet je niet willen gebruiken voor het benaderbaar maken van een NAS. Als je dat nu wel gebruikt, controleer heel goed welke services er dan nu onbedoeld wellicht ook opengesteld zijn maar beter nog: Gebruik geen UPnP voor het vanaf Internet ontsluiten van een NAS.

Op jouw thuisnetwerk heb je een 1Gbps verbinding naar jouw NAS en daarmee kan, theoretisch, een upload met zo'n 125MB per seconde plaatsvinden.

Op een locatie met een 30Mbps upload snelheid is dat maar zo'n 3,5MB per seconde en dan duurt het natuurlijk een stuk langer.


Reageer