Skip to main content

Na een paar weken met de TV box via UTP op mijn Ubiquiti Dream Machine Pro te hebben gedraaid (multicast via fabianishere-script), vandaag omgeschakeld naar Zaram SFP+ module.

Internet heel de dag gebruikt zonder problemen (thuis gewerkt), maar tv kijken van de box vanavond gaat niet meer goed. Elke bijna-5 minuten hangt het beeld&geluid ineens, waarbij een zenderwissel dit weer losmaakt. Maar na bijna-5 minuten herhaalt het zich.

Heb een reconfigure gegeven voor het script (omdat port op DMP is gewijzigd), tv box terug naar fabrieks instellingen, heel de DMP herstart… maakt niks uit.

Zet ik de stream van multicast naar unicast: probleem weg.

Enige wat er dus daadwerkelijk is gewijzigd, is de omschakeling van UTP naar SFP+ module.

Iemand bekend hiermee of suggesties?

Heb je de upstream interface van de IGMP proxy server wel aangepast of had je eerder een UTP adapter in die SFP poort zitten?

Heb je de upstream interface van de IGMP proxy server wel aangepast of had je eerder een UTP adapter in die SFP poort zitten?

Heb ik aangepast (had eerst via UTP). Eerst alleen port gewijzigd in het configbestand (gevolgd door een restart van de service) in de hoop dat dat genoeg was. Later een reconfigure uitgevoerd en zelfs de gehele DMP heb herstart naderhand.

Ik neem aan dat je niet ook nog een andere router in jouw netwerk hebt staan.

Het lijkt er namelijk op dat er ergens een tweede IGMP proxy server actief is.

Ik neem aan dat je niet ook nog een andere router in jouw netwerk hebt staan.

Het lijkt er namelijk op dat er ergens een tweede IGMP proxy server actief is.

Nee, heb ik niet.

Hele rare aan de situatie is: met UTP-aansluiting op NTU heb ik probleemloos multicast kunnen kijken.

Na het omzetten op de SFTP+ module, is dat dus gestopt.

Apart fenomeen.

Dan lijkt er toch iets mis met de configuratie van de IGMP proxy server van die UDM Pro.

Is het mogelijk dat je het configuratiebestand van de UDM Pro hier met ons deelt?

Apart fenomeen.

Dan lijkt er toch iets mis met de configuratie van de IGMP proxy server van die UDM Pro.

Is het mogelijk dat je het configuratiebestand van de UDM Pro hier met ons deelt?

Geen probleem:

## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth9"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br20"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="false"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"
IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

Ik neem aan dat br20 naar de LAN poort verwijst waar jouw thuisnetwerk achter zit.

Ik zie eigenlijk niets vreemds in deze opzet.

Wat als je alles weer terugzet naar de situatie waarbij de UDM Pro via de NTU/ONT van KPN aangesloten was, werkt dan de TV wel weer normaal?

Ik neem aan dat br20 naar de LAN poort verwijst waar jouw thuisnetwerk achter zit.

Ik zie eigenlijk niets vreemds in deze opzet.

Wat als je alles weer terugzet naar de situatie waarbij de UDM Pro via de NTU/ONT van KPN aangesloten was, werkt dat de TV wel weer normaal?

br20 is de vertaling in de config voor het VLAN; VLAN 20 in mijn geval dus.

Terugzetten is iets wat ik vermoed wel zal werken, maar dat is met tussenkomst van KPN en wil ik liever als laatste optie doen; als het dus niet werkend komt.

Ondertussen via Tweakers ook wat info gekregen. Er is mogelijk wat meer nodig qua aanpassingen als je een Ubiquiti Dream Machine Pro hebt: https://github.com/renedis/KPN-UDM/tree/main/KPN%20multicast%20UDM
Dus zit nu geduldig replicatie-tijd af te wachten en dan straks eens kijken.

En goed nieuws: met de aanpassingen, dan werkt het!

Dus voor het nageslacht:
Ubiquiti Dream Machine Pro met een Zaram XGS-PON ONU SFP+ module naar een KPN IP TV box.
Gebruik gemaakt van het UDM-IPTV script, gecombineerd met de instellingen voor UDM KPN Multicast.

Reageer