Skip to main content

Sinds een paar dagen heb ik Internet via glasvezel. Mijn Experia box V10 moest van boven naar de meterkast beneden verplaatst worden. Ik heb nu drie DVS 650 waarop ik twee TV's heb aangesloten en nu ook mijn PC. Eerder had ik mijn PC rechtstreeks op de Experia box aangesloten (daarom stond dat ding boven) maar dat is nu niet mogelijk.

Het is nauwelijks mogelijk om een kabel vanuit de meterkast naar boven te trekken; dit kan alleen met hoge kosten want het is een oud huis. Ik begrijp dat mijn situatie nu storingsgevoelig is.

Mijn vraag is: Kan ik met meerdere DVS-kastjes twee soorten verbindingen over hetzelfde stroomnet maken? Dus vanuit de Experia Box met twee kabels naar twee DVS kastjes in de meterkast waarbij ik dan het ene systeem gebruik voor de TV's en het andere systeem voor mijn PC? En hoe doe ik dat dan?

groet,

Joost

Nee, dat kan niet.

U heeft dus een telefoonkabel naar boven lopen. Deze zou u moeten vervangen door utp. Weet u hoe die telefoonkabel loopt?


Hallo @Joost124 , 2 DVS-systemen gaat niet werken.

Zoals je het nu doet, 2tv's en 1 pc is al niet ideaal.

DVS-systemen, zo adviseert KPN, gebruik je óf om tv te kijken óf om te internetten, niet door elkaar, dat kan problemen geven.

En 3 DVS’en binnen 1 systeem is ook echt het maximum.

Zelf zou ik de pc dan draadloos via de 5.0-band gebruiken voor een optimale snelheid.

Kun je die xDSL-kabel naar boven voor de eerdere plaatsing van je modem niet vervangen door een LAN-kabel, kwaliteit minimaal CAT5e, beter nog CAT6?

Want als het IS/RA-punt in de meterkast zit en je modem op de 1e verdieping, was de xDSL-kabel ook al veel te lang voor een goede en stabiele verbinding. 

Bij glas maakt het niet meer uit, dan kun je de modem overal in huis plaatsen voor een goede wifi-dekking omdat de verbinding tussen glaskast en modem toch via een LAN-kabel verloopt.

 


Dank voor de reacties.

Ik heb een telefoonkabel naar boven lopen maar weet niet hoe die loopt. Hij zit vast in de muren en ik kan er niet bij.

Ik kan mijn PC niet via Wifi op het internet aansluiten omdat vanuit mijn werkgever geëist wordt dat dit via een vaste kabel plaats moet vinden vanwege privacy en onveiligheid van een Wifi verbinding. Het gaat om gevoelige gegevens.


Dank voor de reacties.

Ik heb een telefoonkabel naar boven lopen maar weet niet hoe die loopt. Hij zit vast in de muren en ik kan er niet bij.

Ik kan mijn PC niet via Wifi op het internet aansluiten omdat vanuit mijn werkgever geëist wordt dat dit via een vaste kabel plaats moet vinden vanwege privacy en onveiligheid van een Wifi verbinding. Het gaat om gevoelige gegevens.

Hallo @Joost124 , zeer verstandige werkgever, dan moet je dus óók géén DVS gebruiken, maar een LAN-kabel. Ik zou als werkgever ook géén DVS accepteren i.v.m. de instabiliteit van de  DVS-verbinding.

 


Ik heb een telefoonkabel naar boven lopen maar weet niet hoe die loopt. Hij zit vast in de muren en ik kan er niet bij.

Meestal loopt zo'n kabel door een buisje en kun je hem vervangen.


Als vervangen niet mogelijk is dan zou je altijd kunnen overwegen om er een 100Mbit-kabel van te maken, mits deze vier aders heeft is dat prima te doen. Al vaker gedaan voor een installatie van TV omdat kabels trekken geen optie was en ik zou iemand nog eerder adviseren te verhuizen dan dat ik powerline-setjes adviseer. 


Kun je die xDSL-kabel naar boven voor de eerdere plaatsing van je modem niet vervangen door een LAN-kabel, kwaliteit minimaal CAT5e, beter nog CAT6

Dat lijkt me een heel goed idee, vanuit die bestaande verbinding.
Hoop dat die gewoon door een PVC leiding heen loopt.

Makkelijkste “boven” zo'n CAT 6 kabel vastknopen / solderen aan de bestaande telefoondraad.
En dan beneden die telefoondraad “eruit trekken”, komt gelijk van boven die vastgeknoopte UTP kabel mee om die door de leiding heen te trekken. (Wel boven iemand meehelpen om de kabel netjes in de leiding te laten zakken).

Waarom van boven naar beneden?
Gaat altijd makkelijker als andersom van onder naar boven (meer gewicht / spanning).
Eventueel gebruik je nog kabel glijmiddel om het makkelijker door de leiding heen te trekken.

Als die er dan doorheen is even de oude draad eraf knippen en alles netjes afmonteren.
(Eindpunten op UTP contactdoos → in de meterkast kun je dan met een korter UTP patchkabeltje dat verbinden met het glasvezel NT-kastje → klaar).


Ik heb nu al spijt van dat glasvezel.

Ik had een goedwerkend systeem voor TV's en PC en door dat glasvezelgedoe moet ik gaan klungelen met kabels en stekkers.

Ik zie helemaal geen verbetering op mijn TV en onze smartphones doen nog precies hetzelfde. Wel staat mijn vaste telefoon nu in de meterkast en kan ik eigenlijk niet met mijn PC werken.

KPN had dit van tevoren moeten melden. Ben nu niet tevreden.


Met andere woorden, je hebt je in het geheel niet verdiept in hoe de KPN instalatie werkt en schuif je het maar af op een ander.

Modem en telefoon hoeft niet in de meterkast, kun je op elke plek binnen een straal van ongeveer 100 meter plaatsen, enige, het word kabels aanleggen.


Wil je perse nog iets met “DVS” systemen doen, dan niet die dingen die KPN verkoopt.
Dat is ofwel PC ofwel TV.

DVS-systemen, zo adviseert KPN, gebruik je óf om tv te kijken óf om te internetten, niet door elkaar, dat kan problemen geven.


Er zijn echter wel systemen waar het wel mee te combineren is.
Heb hier (als reserve) een  “Powerline setje van TP-Link”  met 3 LAN-poortjes + WiFi.
Ondersteunt ook “IGMP Snooping” waardoor zowel PC's als TV-ontvangers zijn te combineren.
(Wil je meerdere kastjes combineren is inmiddels een nieuwer type “mesh” verkrijgbaar).

Het blijft echter een “surrogaat” oplossing in vergelijk met een "normale” bekabelde oplossing.

Als de eerste basis-set in een “leeg” onbezet en “onbelast” stopcontact zit -in de badkamer-, en de andere ergens anders in de woning, trek ik er inderdaad wel de volle snelheid uit (ook via WiFi), met wat ik heb aan mijn glasvezel account en een UTP bekabelde verbinding.  100/100 Mbps

Maar in een andere groep/contactdoos gestoken met “vervuilende” interferentie op het stroomnet, omdat andere apparaten storing op het stroomnet geven, zakt de snelheid tot ongeveer de helft.

In het slechtste geval, het basis-kastje op een verlengkabel met contactdoos.
Het 2e kastje vergelijkbaar. Blijft er nog maar 20% over van de totale capaciteit.


Ik heb nu al spijt van dat glasvezel.

Ik had een goedwerkend systeem voor TV's en PC en door dat glasvezelgedoe moet ik gaan klungelen met kabels en stekkers.

Ik zie helemaal geen verbetering op mijn TV en onze smartphones doen nog precies hetzelfde. Wel staat mijn vaste telefoon nu in de meterkast en kan ik eigenlijk niet met mijn PC werken.

KPN had dit van tevoren moeten melden. Ben nu niet tevreden.

Gewoon een kabel leggen naar boven.

Het blijft geen 2015 hè? Ontwikkelingen gaan door. Soms veranderd er wel eens iets en dat heeft soms tot gevolg dat je wel eens moet investeren om bij te blijven. Je kunt alles wel proberen tegen te houden, maar daar schiet je op de lange duur echt niets mee op.