Skip to main content

Zoals de titel al zegt hebben wij vanaf 1 modem naar 2 gebouwen (1x origineel woonhuis en 1x mantelzorgwoning) een netwerk gelegd t.b.v. wifi en tv ontvangst (totaal 4 tuners en 3 wifi punten)

In het netwerk zitten in totaal 4 switches (3x Netgear GS105E en 1x Netgaer GS015).

Er doen zich regelmatig storingen voor. Oorzaak?

Wie kan mij adviseren?

Hallo @Maanman welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Welke wifi-punten heb je (van KPN?), merk en type? Hoe zijn deze aangesloten, draadloos of bekabeld aan wat?

Welk merk en type tv-decoders heb je?

De Netgear ondersteunt geen IGMP-Snooping en daar kun je de tv-decoders dus niet probleemloos op aansluiten.

Kun je wat specifieker zijn betreffende de storingen die je hebt, we hebben hier helaas geen glazen bol?

 


Stap 1 zou zijn het uitsluiten van je netgear netwerk. 

Wat zijn precies de verstoringen die je ervaart? en hoe los je deze op het moment van een verstoring weer op.

Wanneer een verstoring optreedt wat werkt er dan nog wel?

Kan je dan bijvoorbeeld een laptop direct aan de modem hangen om te kijken of die wel internet heeft en als het met tv te maken heeft een tv decoder direct aan de modem koppelen. 

De wifi punten zijn dit super wifi punten?


de Netgear GS105E  zouden wel IGMP Snooping moeten ondersteunen. de "gewone” GS105 (ik vermoed een tikfout) niet. verder sluit ik me aan bij voorgaande sprekers om iets meer detail :)


Goedenavond,

Sorry, heb gisteren wel erg kort door de bocht de melding gedropt.

De modem is een KPN box 12 (abonnement is klein zakelijk). In het gebouw met de mantelwoning bevindt zich ook een onderneming. De Netgear switch GS105 heb ik vandaag vervangen door een GS105e.

We maken gebruik van KPN Super Wifi punten die allen bedraad zijn uitgevoerd.

De tv decoders zijn van het merk Arris, type VIP5202. Voor 1 tv-tuner wordt gebruik gemaakt van een DVS. Daar ervaar ik echter nooit hinder van.  

De storing die optreden zijn slechte wifi, wifi uitval of tv uitval. Vorige week was een defect super wifi punt de oorzaak van wifi probleem. (aldus monteur KPN).

Gisteren was wifi uitval in gehele netwerk en tv uitval in woonkamer van mantelzorgwoning. Oorzaak onbekende. Na modem reset was de wifi en tv signaal weer terug. 

Alvast bedankt voor jullie reactie.


Absoluut eerst die dvs weghalen. De bron van heel veel (onbekend) ellende.  


Das dan mooi balen! Op die slaapkamer kan ik niet eenvoudig een kabel trekken. Bestaat er geen goede DVS?

 

Nb. Ik las dat de BOX 12 modem gebruik maakt van de nieuwste wifi technologie (wifi 6). Werken de super wifi punten (niet de allernieuwste met extra poort) wel goed met Wifi 6?  


Gisteren was wifi uitval in gehele netwerk en tv uitval in woonkamer van mantelzorgwoning.

Wat versta je onder "tv uitval"?

Wat krijg je dan te zien?


Das dan mooi balen! Op die slaapkamer kan ik niet eenvoudig een kabel trekken. Bestaat er geen goede DVS?

 

Nb. Ik las dat de BOX 12 modem gebruik maakt van de nieuwste wifi technologie (wifi 6). Werken de super wifi punten (niet de allernieuwste met extra poort) wel goed met Wifi 6?  

Nee. Daarom word WiFi 6 meteen uitgeschakeld zodra er een witte SuperWiFi aangekoppeld word. Als het goed is ziet u dan nergens meer WiFi 6. Ook de KPN Box zend dan geen WiFi 6 meer uit.


Das dan mooi balen! Op die slaapkamer kan ik niet eenvoudig een kabel trekken.

Heeft u daar wel goede WiFi ontvangst? Probeer dan eens de app op de smarttv. Als het een smarttv is. Of probeer het eens via Chromecast. 


Oorzaak?

Via de Netgear GS105 mogen absoluut geen tv ontvangers aangesloten zijn / lopen. Die switch is niet toegerust voor de tv streams.

Een Netgear GS105E daarentegen wel.


Oorzaak?

Via de Netgear GS105 mogen absoluut geen tv ontvangers aangesloten zijn / lopen.

Dat is mijns inziens iets te kort door de bocht.

Als op die switch geen apparaten aangesloten zijn waarvan de netwerkkaart (in standby) op 10Mbps ingesteld staat dan kan zo'n switch best gebruikt worden.

Of je het moet willen ... nee, maar het hoeft niet altijd tot storingen te leiden.


Je kan de tv decoder ook via wifi aansluiten. Wordt of werd niet ondersteund door kpn. Maar volgens mij zijn ze daar op terug gekomen. Je zou misschien 1 van je superwifi punten kunnen verplaatsen naar de slaapkamer en die draadloos met het netwerk laten verbinden en je tv decoder bekabelt op de super wifi aansluiten. 

Wanneer je een superwifi punt te kort komt dan kan je momenteel de superwifi 1 voor rond de 35 euro bij de kpn winkel aanschaffen. 

Helaas geen idee of dit je wifi problemen oplost.

Zijn deze problemen van de laatste tijd? 

Wanneer je op de gui van de modem inlogd zie je dan netjes de super wifi punten in het overzicht.

Sinds de laatste 2 firmware versie doet je modem ook mee in het mesh netwerk. Ik weet niet of je een superwifi punt bij de modem hebt hangen. Maar dat is niet meer nodig misschien kan je die verplaatsen naar de slaapkamer om te testen.

 


Beste @Maanman, heb je iets aan de adviezen van de community gehad? En werkt alles inmiddels naar behoren?


Goedemorgen, 

ik ben nu niet thuis en probeer later de tv tuner via een wifipunt - dat zich nu naast de modem in de meterkast bevindt- te gebruiken.

WiFi problemen doen zich regelmatig voor. Is altijd een punt van ergernis geweest.

Meld me later weer.