Skip to main content
Vraag

Ubiquiti CGW Ultra achter KPN modem

• May 18, 2026
  • 3 reacties
  • 31 keer bekeken

Volgende maand stap ik over van Ziggo naar KPN 1 Gbit/s + TV. Momenteel heb ik thuis een setup met allerlei Ubiquiti/UniFi-spullen, waaronder een UniFi CGU Ultra, switches en access points. Bij Ziggo staat de modem nu in bridge mode.

Ik wil mijn Ubiquiti setup graag behouden, inclusief de CGU Ultra. Van mij mag die eventueel gewoon achter de KPN Box blijven hangen, omdat ik geen zin heb in een complexe setup met bijvoorbeeld Fabian’s script. Ik snap dat dit misschien niet de meest “clean” oplossing is.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of instellingen die ik beter kan aanpassen? Ik lees namelijk wisselende verhalen over dubbele NAT en of dit wel of geen problemen geeft.

Alvast bedankt!

3 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 18, 2026

Welkom ​@BenB99!

Je gaat wel dubbele nat krijgen.

De huidige KPN boxen kunnen prima zonder het Fabian script draaien (je krijgt minimaal kwaliteit verlies zeggen ze, maar ik zie het er echt niet vanaf).

Ik zou ‘m lekker direct op het ONT aansluiten, KPN Box in de doos laten en je tv+ ontvanger liefst via bekabeling aansluiten met unicast settings.

indien je meer info wilt over de internet settings kan je me taggen.

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Voor de TV+ boxen is geen script nodig. Alleen nodig voor de oude routed tv boxen 

nat achter nat kan maar dan moeten je tv boxen op de experia aangesloten worden.

je kan je UCG ook direct aansluiten op je glasvezel hiervoor WAN instellen op PPPoE.
vlan.6

user: internet

pass: internet

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@BenB99, bnh en Maikel helpen je al op weg zo te zien. Kan je daar volgende maand mee vooruit als je onze apparatuur kunt gaan aansluiten? 🙂