Skip to main content
Antwoord

Ubiquiti Cloud Gateway Ultra gebruiken met Zyxel-modem en KPN IPTV via koper: tips en ervaringen

• May 23, 2025
  • 4 reacties
  • 358 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben nog vrij nieuw in de wereld van thuisnetwerken en wil mijn smart home graag uitbreiden. Om meer controle over mijn netwerkbeveiliging te krijgen, wil ik mijn Experiabox vervangen door een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra met bijbehorende access points.

Na veel inlezen en onderzoek denk ik dat ik de meeste stappen begrijp, maar voordat ik de hardware daadwerkelijk aanschaf, hoor ik graag jullie ervaringen of tips. Ik wil zeker weten dat ik niets over het hoofd zie.

Situatie:

Ik heb een koperverbinding, Vectored VDSL2 (VVDSL2_POTS). 

Daarom wil ik een Zyxel VMG4005-B50A in bridge-modus gebruiken als modem voor de Cloud Gateway Ultra.

Voor IPTV heb ik o.a. de stappen van fabianishere op GitHub gelezen m.b.t. het benodigde script en VLAN-configuratie.

Mijn plan:

1. Eerst de Cloud Gateway Ultra aansluiten achter de Experiabox (voor eerste setup en testen).

2. VLAN’s instellen voor internet en IPTV.

3. IPTV-script installeren.

4. Daarna de Experiabox volledig verwijderen en de Cloud Gateway Ultra direct achter de Zyxel aansluiten en de firewall uit zetten op de Zyxel. 

Mijn vragen:

Klopt deze volgorde van aanpak?

Zijn er nog specifieke instellingen of valkuilen waar ik op moet letten?

Heeft iemand ervaring met de CGU in combinatie met Zyxel en IPTV met koper?

Alvast bedankt voor jullie hulp en inzichten!

Beste antwoord door Arjoor