Skip to main content
Antwoord

Ubiquiti Cloud Gateway Ultra gebruiken met Zyxel-modem en KPN IPTV via koper: tips en ervaringen

• May 23, 2025
  • 4 reacties
  • 358 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben nog vrij nieuw in de wereld van thuisnetwerken en wil mijn smart home graag uitbreiden. Om meer controle over mijn netwerkbeveiliging te krijgen, wil ik mijn Experiabox vervangen door een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra met bijbehorende access points.

Na veel inlezen en onderzoek denk ik dat ik de meeste stappen begrijp, maar voordat ik de hardware daadwerkelijk aanschaf, hoor ik graag jullie ervaringen of tips. Ik wil zeker weten dat ik niets over het hoofd zie.

Situatie:

Ik heb een koperverbinding, Vectored VDSL2 (VVDSL2_POTS). 

Daarom wil ik een Zyxel VMG4005-B50A in bridge-modus gebruiken als modem voor de Cloud Gateway Ultra.

Voor IPTV heb ik o.a. de stappen van fabianishere op GitHub gelezen m.b.t. het benodigde script en VLAN-configuratie.

Mijn plan:

1. Eerst de Cloud Gateway Ultra aansluiten achter de Experiabox (voor eerste setup en testen).

2. VLAN’s instellen voor internet en IPTV.

3. IPTV-script installeren.

4. Daarna de Experiabox volledig verwijderen en de Cloud Gateway Ultra direct achter de Zyxel aansluiten en de firewall uit zetten op de Zyxel. 

Mijn vragen:

Klopt deze volgorde van aanpak?

Zijn er nog specifieke instellingen of valkuilen waar ik op moet letten?

Heeft iemand ervaring met de CGU in combinatie met Zyxel en IPTV met koper?

Alvast bedankt voor jullie hulp en inzichten!

Beste antwoord door Arjoor

Scripts of iets dergelijks installeren om de TVbox IPTV van KPN te laten draaien is tegenwoordig niet meer nodig. Mijn Ubiquity Ultra Cloud Gateway (UCG) hangt direct aan de KPN Mediaconverter van glas naar ethernet. De initiële installatie een jaar geleden  was op Odido. Om dit werkend te krijgen heb ik toendertijd alleen het VLANid aangepast naar 300 (Odido Vlan). Ben vandaag van Odido naar KPN overgestapt en heb de KPNbox 12 in de doos laten zitten.  Heb de hele installatie inclusief de TVbox van KPN werkend gekregen door het VLAN id aan te passen op de UCG naar 6 en de IPv4 connection aan te passen naar PPPOE. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de TVBOX rechstreeks aan de UCG hangt omdat deze IGMP aankan. Mijn (goedkopere) switch kan dat niet en dan schijnt het niet te werken. Natuurlijk kun je ook een switch kopen die dit protocol wel aankan.

4 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Op zich mooi te doen maar je hebt wel wat kennis nodig om je PPPoE op te zetten via je modem en CGU. 
iptv gaat ook werken als jeje igmp settings goed hebt gezet. Let wel bij upgrade software is je script verwijderd en moet je deze weer opnieuw uitrollen   

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 24, 2025

Beste ​@Forum_naam zie onderstaande links voor aanvullende info:

Eigen router installeren en wat daarbij komt kijken

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Forum_naam, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Kom je er zo een beetje uit?

• Nieuwkomer
  • Antwoord
  • July 18, 2025

Scripts of iets dergelijks installeren om de TVbox IPTV van KPN te laten draaien is tegenwoordig niet meer nodig. Mijn Ubiquity Ultra Cloud Gateway (UCG) hangt direct aan de KPN Mediaconverter van glas naar ethernet. De initiële installatie een jaar geleden  was op Odido. Om dit werkend te krijgen heb ik toendertijd alleen het VLANid aangepast naar 300 (Odido Vlan). Ben vandaag van Odido naar KPN overgestapt en heb de KPNbox 12 in de doos laten zitten.  Heb de hele installatie inclusief de TVbox van KPN werkend gekregen door het VLAN id aan te passen op de UCG naar 6 en de IPv4 connection aan te passen naar PPPOE. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de TVBOX rechstreeks aan de UCG hangt omdat deze IGMP aankan. Mijn (goedkopere) switch kan dat niet en dan schijnt het niet te werken. Natuurlijk kun je ook een switch kopen die dit protocol wel aankan.