Skip to main content

Ik heb me echt suf gezocht maar ik heb een vrij simpele vraag waarvan ik het antwoord gewoon niet kan vinden. Ik heb een ExperiaBox v10 in de meterkast hangen en heb een jaar gebruik gemaakt van KPN SuperWifi. Daar ben ik niet meer tevreden over en omdat ik nu in een grote renovatie zit wil ik het goed doen en heb ik een Ubiquiti UniFi AC Pro aangeschaft. Deze ondersteunt PoE in tegenstelling tot de KPN SuperWifi en ik kan deze perfect kwijt in mijn trapopgang waar geen stroom zit maar nu wel UTP is aangelegd.


Mijn vraag is: kan ik het WiFi signaal (inclusief WiFiID en wachtwoord) van de KPN ExperiaBox gewoon behouden voor beneden, en dat de Ubiquity dit signaal boven dan volledig automatisch overpakt en ik dus zonder onderbreking in het hele huis dezelfde WiFi heb?

Het installeren van de Ubiquity is gewoon gelukt, maar dan moet ik zelf een WiFi ID en wachtwoord ingeven en dat is nou net niet de bedoeling want ik wil dat hij het automatisch overpakt van de ExperiaBox. Of kan het wel maar dan moet ik dezelfde WiFi ID en wachtwoord ingeven bij het instellen van de Ubiquity?

 

Ik kan ontzettend veel informatie vinden op dit forum, maar dat gaat er met name over dat men juist de ExperiaBox uit wil zetten. Maar dat wil ik niet, ik wil de ExperiaBox gewoon behouden voor beneden en de Ubiquity boven hebben en dat alles verder automatisch gaat als ik door het huis loop zonder onderbreking.

Als het niet kan dan zal ik nog een Ubiquity moeten aanschaffen voor beneden; en de WiFi van de KPN ExperiaBox uitzetten.

Hallo @Barcatje , in jouw geval kan de wifi op de V10 gewoon aan blijven staan, maar de V10 kan niet samenwerken met jouw apparatuur en dien je daarom zelf de wifinamen en wachtwoorden van de V10 in te voeren.

 


Dank voor je antwoord maar deze is mij helaas nog steeds niet expliciet genoeg. 😉 :)

Als ik in mijn Ubiquity WiFi exact dezelfde Wifinaam en hetzelfde Wifiwachtwoord geef dan welke nu van toepassing zijn op mijn ExperiaBox WiFi, dan werkt het dus goed en volledig automatisch door de gehele woning zonder onderbreking? (er vanuit gaande dat overal bereik is)


Het installeren van de Ubiquity is gewoon gelukt, maar dan moet ik zelf een WiFi ID en wachtwoord ingeven en dat is nou net niet de bedoeling want ik wil dat hij het automatisch overpakt van de ExperiaBox. 

Dat kan niet. Onmogelijk. Het zijn verschillende systemen van verschillende merken. Die werken beide volledig los van elkaar. 

Waarom gebruikt u het WiFi van de Experiabox überhaupt? Waarom zet u dat niet uit? Bij de SuperWiFi's was dat ook uit. Niet voor niets. Want zelfs met de SuperWiFi's werkte het WiFi van de Experiabox v10 niet samen. 


Duidelijk @Nick83!
Waarom ik het WiFi signaal van de ExperiaBox wil blijven gebruiken heeft een aantal redenen. Ten eerste ben ik helemaal niet ontevreden over het bereik van de ExperiaBox want hij dekt met gemak de gehele begane grond plus een deel van de 1e verdieping. Ten tweede betekent het dat ik dus een 2e Ubiquity aan moet schaffen voor zo'n 180 euro. 😃 En tot slot wil ik dan eigenlijk die Ubiquity niet gewoon in de meterkast hebben maar dan kan ik hem beter ergens op de begane grond ophangen. En daar zit nu geen UTP. ;)


En daar zit nu geen UTP. ;)

Maar u bent nu aan het verbouwen, dus daar zorgt u voor toch? Is het niet voor nu, dan is het wel voor later. Toch?

En... u heeft toch wel een kabel naar de tv liggen?

Ten tweede betekent het dat ik dus een 2e Ubiquity aan moet schaffen voor zo'n 180 euro

U had ook voor een iets betaalbaarder merk kunnen kiezen.


Wij renoveren nu de 1e verdieping en niet de begane grond. En ja natuurlijk ligt er een UTP richting de TV maar die zit op 30cm vanaf de grond.

Maar goed dat is allemaal niet belangrijk, ik heb mijn antwoord en zal een tweede Ubiquiti aanschaffen en we verzinnen wel een mooie plek waar we naar de meterkast kunnen komen.


Hallo @Barcatje , zo te lezen heb je glasvezel, dan ben je helemaal niet meer aan de meterkast gebonden en kun je de V10 neerzetten waar je wilt voor een optimale wifi, slechts 1 netwerkkabel nodig van de meterkast naar de modem.

 


Hi @JanD interessante informatie! Echter ik denk niet dat de Experiabox het red t/m mijn zolder want alles is van beton.

Daarnaast is de Experiabox ook helaas nodig in de meterkast omdat er een PoE switch aan zit voor buitenbeveiligingscamera's plus gewone switch voor UTP in de rest van de woning plus een telefoondraad richting m'n alarminstallatie waarbij ik door mijn alarm automatisch wordt gebeld indien brand/inbraak.


Hallo @Barcatje , dan wordt het een ander verhaal, vroeger met koper moest het modem zo dicht mogelijk bij het isra punt zitten, anders signaalverlies, met glasvezel is dat verleden tijd.

Â