Skip to main content

Beste leden,

Ik ga binnenkort verhuizen en heb dan kpn glasvezel (nu Ziggo kabel).

Ik heb de materialen al, de kpn internet box 12 en 3 tv boxen. Ik begreep dat deze niet in bridge mode kan. Nu heb ik zelf een usg 3p, unifi poe+ switch en 3 unifi 6 LR ap's.

Ik zie eigenlijk 2 opties om het aan te sluiten.

1. Ik zag wat op fora mbt de box 12 weglaten en glasvezelaansluiting rechtstreeks op de usg. Ik begreep wel dat dit standaard niet gaat maar je dan via een omweg (putty, winscp) een config bestand op de usg kan zetten. Is dit inderdaad zo, of is er een makkelijkere manier?

2. Kpn box 12 ertussen zetten en alleen de usg erop aansluiten (fixed ip en in dmz dacht ik aan). De usg krijgt dan gewoon een ip adres van de dhcp van de box 12 op de wan poort. Dan bouw ik van daaruit alles verder op achter de usg. Usg geef ik dan een andere ip range uiteraard op z'n eigen usg dhcp server.

 

Zien jullie een voorkeur in 1 van de 2 opties? Uiteraard moeten de tv boxen ook werkend in het netwerk.

 

Mvg,

Johan

In het openingsbericht van het onderstaande topic vind je een link naar de site van Henk van achterberg waar je de configuratie voor een USG 3P kunt downloaden.

 

 


2 is simpel. Werkt zeker 👍

1 is mooier natuurlijk...


​​​​​​​1 werkt hier in ieder geval zonder problemen


Kies voor optie 1 want je wilt natuurlijk geen double NAT.


optie 1 is heel prima mogelijk en werkt (hier) als een zonnetje.

Wat WJB zegt, volg de instructie van Henk van Achterberg (op gitghub “CoolHVA”) en je hebt de EB niet meer nodig


optie 1 is heel prima mogelijk en werkt (hier) als een zonnetje.

Wat WJB zegt, volg de instructie van Henk van Achterberg (op gitghub “CoolHVA”) en je hebt de EB niet meer nodig

Bedankt, ik zal er eens naar kijken.

Zie jij zelf verder enig nadeel om de eb 12 er wel tussen te zetten (waar ik dan alleen de usg achter hang op fixed ip en in dmz)?

Misschien problematisch als ik het interne netwerk van buitenaf wil bereiken?

Johan


Sowieso wat wjb al aangeeft, NAT achter NAT is nooit een aan te bevelen oplossing en kan raar gedrag opleveren. 

Daarnaast was het in mijn geval ook geen optie aangezien ook kpn telefonie heb. Oomdat mijn ExperiaBox v10 de voip niet uit kan zetten kon ik niet mijn eigen dect basisstation (Gigaset N300-a) aansluiten via VOIP (of dat moest dan via de analoge optie worden)

Mijn V10 ligt hier alleen nog in de meterkast voor het geval er ooit nog eens een storing optreed waarvoor ik ermee moet testen 


Sowieso wat wjb al aangeeft, NAT achter NAT is nooit een aan te bevelen oplossing en kan raar gedrag opleveren. 

Daarnaast was het in mijn geval ook geen optie aangezien ook kpn telefonie heb. Oomdat mijn ExperiaBox v10 de voip niet uit kan zetten kon ik niet mijn eigen dect basisstation (Gigaset N300-a) aansluiten via VOIP (of dat moest dan via de analoge optie worden)

Mijn V10 ligt hier alleen nog in de meterkast voor het geval er ooit nog eens een storing optreed waarvoor ik ermee moet testen 

Ok thnx. Ik denk dat ik toch maar gewoon voor de eb 12 ga en daarachter de unifi ap's, dus zonder usg.

Heb de usg hier thuis al een tijdje in testopstelling staan, en ben er niet van onder de indruk. Simpele zaken als fixed ip's is niet logisch opgezet. Tevens klopt de topology map nooit en bij ids/ips gaat de internet interface niet verder dan ongeveer 100 mbits.

Ik vind er niet heel veel toegevoegde waarde inzitten in de usg (in ieder geval niet voor mijn situatie).

Johan


IDS/IPS “vertraging” is bekend  (en daar waarschuwt de interface ook voor) daar is de USG 3p niet krachtig genoeg voor 

Map issues heb/ken ik niet. alle niet unifi devices staan op de correcte unifi device poorten getoond. 

fixed ip's zijn in mijn optiek nou juist makkelijk te realiseren. dus die klacht herken ik niet echt,