Skip to main content

Ik heb mijn UDM met UTP aangesloten zoals beschreven.

Geheel draait zonder problemen.

Uiteindelijke doel is om direct op de fiber aan te sluiten ipv eerst een converter.

Loop nu wel tegen een kleine probleem aan.

UTP kabel van KPN was net tekort ik heb een CAT5 kabel gebruikt die ik reeds had.

UDM geeft netjes aan dat het aangesloten is met 2.500 FDX up en downsnelheid zijn goed.

Voor zekerheid heb ik de kabel vervangen door een CAT6,7,8 maar elke keer gaat de snelheid terug naar 100 FDX. Iemand een verklaring voor dit probleem?

Nieuwe kabels werken goed op minimaal 1.000 FDX en zijn van topkwaliteit.


Admin: afgesplitst en een eigen topic voor je bericht aangemaakt

Hi @Enver. Om eerlijk te zijn weet ik dit niet omdat wij het niet ondersteunen. Wel kom ik wat tegenvallende snelheden betreft een topic tegen op het Unify forum. Geen idee of je er iets aan hebt.

Hopelijk meldt zich iemand hier nog die het weet.  


@Enver Ik zou dit in ieder geval ook in het Tweakers topic voor Ubiquiti apparatuur te plaatsen. Daar zit ruime ervaring.

Mijn eerste ingeving zou zijn dat er ergens een apparaat in je netwerk zit dat op max 100 Mbit werkt waardoor het hele netwerk naar 100 Mbit wordt terug geschakeld. Of er zitten computers in je netwerk die bij een Wake Up Lan instelling terugschakelen naar lage snelheid.

 

 


Bedankt voor het bijwerken.

 

Kleine toevoeging enkel de WAN poort snelheid verandert als ik de kabel vervang door een >CAT6 kabel.

Mijn netwerk zit op  1000 Mbit met totaal geen problemen.

Met de CAT 5 kabel is de snelheid van mijn WAN dus ook optimaal.

KPN Snelheid 970 down 1150 up.

Met de Ziggo modem op CAT 6 aangesloten had ik ook altijd 1000/70.

Mijn vermoeden is dat iets in de KPN kast niet optimaal werkt waardoor de snelheid omlaag gaat.

 

 

 


Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat gebruik van een snellere CAT kabel zou zorgen voor iets in de KPN kast dat het juist terug schroeft. Zeker als je meldt dat het met een CAT5E kabel wel goed werkt.

Tweede vraag dan: Welke NT of ONT heb je van KPN?


Ik heb een nieuwe XGSPON  aansluiting. 

Glas komt op een witte box binnen en daarboven op is een zwarte box. (naamgeving ben ik even kwijt) is een zelfde kastje als hieronder

Vanuit de zwarte box gaat een UTP aansluiting naar de WAN aansluiting van mijn UDM

zie ook UDM als bijlage.

Nu ruim twee weken in gebruik. Kabel die ik van KPN had is ook een CAT6. Snelheid was met deze ook laag.

KPN → UDMWAN cat5 snelheid 2.500 FDX

KPN → UDMWAN cat6-8 snelheid 100 FDX

Ziggo →UDMWAN cat5-8 snelheid 1.000 FDX

Â