Hallo @Deichmann
Wat de iPhone betreft. Die staat waarschijnlijk ingesteld op “willekeurig MAC adres”.
Daarmee maakt de telefoon zichzelf moeilijker te identificeren. Dat kan je aan/uit schakelen in de iPhone bij de WiFi instellingen (privéadres aan/uit)
De apparaten zitten achter de Deco. De Deco doet dienst als router. Waarom ga je dan de apparaten in de KPN Box 12 (is geen Experiabox!!!) zetten?
Of staat de Deco toch in accesspoint mode?
Sommige apparaten verraden zichzelf met hun naam, identiteit van veel andere heb ik via het MAC adres achterhaald. Die apparaten heb ik vervolgens alsnog in de experiabox van een naam voorzien.
Je zegt dat die Deco X60 als router dienst doet en dat alle apparaten, behalve een TV ontvanger, met die Deco verbonden zijn. Dat zou betekenen dat ze helemaal niet zichtbaar zouden moeten zijn op de Experia/KPN Box.
Wat bedoel je dan met "Die apparaten heb ik vervolgens alsnog in de experiabox van een naam voorzien.".
Nee, verwarring. De deco staat ingesteld als access point. Vroeger bij Ziggo stond deze wel in router-mode, maar dat werkt onder KPN kennelijk niet zo lekker. Tenminste… volgens de installeer-meneer van KPN. De experiabox kan volgens deze meneer niet in bridge-mode. En ik heb het eigenlijk nog niet aangedurfd om zo eigenwijs te zijn de deco tóch als router in te stellen. (If it ain’t broken, don’t try to fix it).
Dat zou bovendien betekenen dat dan de experiabox als router alléén de deco bedient, die vervolgens in tweede instantie als router de rest van het netwerk bestiert. Dat lijkt me niet de meest handige configuratie en vragen om problemen.
De deco heeft op andere plekken in huis nog twee broertjes, die met een mesh-netwerk wifi in het hele huis verzorgen.
Ja… dat kan ook met KPN-super wifi, maar ik heb die decos immers niet voor niets. Wifi op de experiabox is uitgeschakeld, om niet onnodig veel draadloze signalen in de lucht te houden, die toch niet gebruikt worden.
En wat betreft de namen van de diverse netwerk-apparaten: die heb ik op de experiabox een naam gegeven. De deco (in access mode dus) neemt deze gewoon over. Zo kan ik apparaten zowel op de experopiabox als op de deco herkennen.
De deco staat ingesteld als access point. Vroeger bij Ziggo stond deze wel in router-mode, maar dat werkt onder KPN kennelijk niet zo lekker. Tenminste… volgens de installeer-meneer van KPN.
Je kunt hem prima in router mode gebruiken.
Hm, oké…. dat ga ik binnenkort toch maar eens proberen dan. De deco als router is een stuk gebruiksvriendelijker en heeft wat meer mogelijkheden.