Skip to main content

De SMA zonnepanelen omvormers kunnen problemen geven op de Experia Box V10a en Box 12.Bijvoorbeeld dat het TV beeld opeens gaat haperen of dat het modem uitvalt.

 

 

Het is mogelijk IGMP uit te zetten op de SMA, dat gaat als volgt:

 

Stap 1: Log in op de SMA, dit doe je standaard via http://192.168.12.3/ , maar dat kan gewijzigd zijn.Kijk daarvoor in jouw modem bij verbonden apparaten, en vul het IP adres in wat achter SMA staat.

Stap 2: Klik bij gebruikersgroep op '’installateur'’ en login:

Stap 3: Klik op '’apparaat parameters'’

Stap 4: Klik op ‘’parameters bewerken'’’.

Stap 5: Klik op '’installatie communicatie'’

Stap 6: Ga naar '’speedwire'’

Stap 7: Zet '’IGMP- aanvragen verzenden'’ op ‘’uit’’

Stap 8: Klik boven in op '’alle opslaan’’

 

Dank jullie wel dat jullie de moeite nemen @wjb en @BruisTablet om dit zo helder uit te leggen. Ik vind het als niet netwerk man toch best lastig maar heb nu in ieder geval wel een basis begrip van deze materie en kan problemen nu in ieder geval beter duiden. 👍


@IvoSp, Heb jij die tweede Asus al een keer losgekoppeld om te kijken of het probleem dan ook optreedt?

Kan jij hier een screenshot plaatsen van de Speedwire instellingen op jouw SMA omvormer?


Roy74 schreef:

Dus ik mag aannemen dat met de nieuwste box12 firmware er ook ondersteuning komt voor IGMPv3? Dat zou het geheel toch veel robuuster moeten maken wat betreft invloeden van bijvoorbeeld een omvormer.

Dat zou inderdaad mooi zijn echter ... It takes two to tango ... en dat betekent dat dan ook de TV ontvanger IGMPv3 zal moeten ondersteunen.

Het is echt al heel lang bij KPN IGMPv2 gebaseerd. Zolang IGMPv3 voor de tv dienst geen meerwaarde biedt zie ik niet snel een overgang naar ondersteuning hiervoor. Denk niet dat KPN het netwerk en tv dienst ontwikkelt met het gedrag van een zonnepaneel omvormer in het achterhoofd om hier dan passende maatregelen op te nemen. Dat standaard RFC1918 gefixeerde adres 192.168.2.254 op de KPN routers daar had men wel anders mee om kunnen gaan.

Vanuit technisch oogpunt wellicht wel, maar vanuit klantperspectief zou het geheel robuuster zijn. En het zijn niet allemaal Bruistablet niveau klanten. Het gros wilt inpluggen en verwacht niet dat een omvormer invloed heeft op tv… en dus klagen… en dus belang voor KPN zou ik zeggen.

Ook hier ontbreekt het wellicht aan inzicht bij mij maar is het zo complex om v3 te ondersteunen in plaats van v2 vraag ik me af.


Jouw switch is geen IGMP querier tenminste, ik neem aan dat jij een "simpele" layer 2 switch gebruikt zoals bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2 of de TL-SG105E.

Onderstaand een screenshot van de multicast instellingen op één van mij Netgear GS105Ev2's.

Ik heb mijn TV ontvangers op een apart vlan (4) staan, vandaar dat ik IGMP snooping op vlan 4 actief heb. Daarnaast heb ik aangegeven dat poort 1 de IGMP IGMP Snooping Static Router Port is wat betekent dat alle IGMP joins en leaves richting die poort geleid zullen worden en dat is de poort richting mijn EdgeRouter.

Ook die instelling zou kunnen voorkomen dat de TV ontvangers met de SMA omvormer verbinden als de SMA omvormer via een andere poort van die switch aangesloten is.

Ik heb je nog geen antwoord gegeven op je vraag. Inmiddels begrijp ik ook dat de switch geen querier is 😅

Ik heb exact dezelfde switch en heb al eens pogen te spelen met een aparte vlan voor tv. Is dit echt van meerwaarde want de IGMP snooping zorgt er toch al voor dat multicast alleen naar de poort wordt gestuurd met de tv ontvanger?
Onder het motto, durf te vragen:

Ik heb Box12 met daarachter de switch en heb deze configuratie gemaakt. Op de switch zit op Port 1 de utp naar box12. Op Port 2 zit de utp naar tv+

Op Port 3 een utp naar een MusicCast receiver. Ik moet Port 1 ook opnemen in vlan2 omdat anders MusicCast dood is.


Ik zou dus net als jij hebt ook static router Port 1 kunnen configureren bij de IGMP snooping settings?

MusicCast is ook multicast?

Hoe zou jij in mijn situatie de NETGEAR switch configureren. Zou je een screenshot willen delen van je vlan settings?

edit: dit las ik elders over MusicCast: Musicast uses multicast for device discovery via SSDP but the actual streams from receiver to speakers are unicast.


Port based vlans zijn wat anders dan de 802.1Q vlans die ik gebruik maar voor 802.1Q vlans zal jouw router dat ook moeten ondersteunen en dat is niet het geval met de Experia/KPN boxen.


Port based vlans zijn wat anders dan de 802.1Q vlans die ik gebruik maar voor 802.1Q vlans zal jouw router dat ook moeten ondersteunen en dat is niet het geval met de Experia/KPN boxen.

Juist, jij doet aan taggen. Ik begrijp sinds dit topic (bedankt @martijn197108) in ieder geval ook de meerwaarde van een eigen gekozen router. Voor mij wat overkill maar interessant om wat bij te leren. Ik ga de komende tijd eens wat spelen met de Port based vlans.


Ik bedenk me nu, wat als je de SMA 192.168.2.252 als vast IP geeft.Zou dat niet een goede workaround kunnen zijn?


Ik bedenk me nu, wat als je de SMA 192.168.2.252 als vast IP geeft.Zou dat niet een goede workaround kunnen zijn?

Dat helpt niet immers het IP adres van de Experia/KPN Box is 192.168.2.254 en daarmee is het IP adres van de SMA omvormer dus nog steeds lager dan die van de Experia/KPN Box.


Ah, ok @wjb .

Ik vermoed dat als je zonder extra apparatuur dit probleem wilt tackelen, dat je de SMA omvormer het beste op gastwifi kan zetten.Is dat wel een werkende oplossing, denk je?

 

 


Ah, ok @wjb .

Ik vermoed dat als je zonder extra apparatuur dit probleem wilt tackelen, dat je de SMA omvormer het beste op gastwifi kan zetten.Is dat wel een werkende oplossing, denk je?

 

 

Dat is een optie inderdaad maar dan kun je wel niet meer vanuit je eigen WiFi netwerk aan de beheerpagina komen.


Hoi @IvoSp ,

Heb je het via het gastnetwerk al geprobeerd?Hoe ging dat?


Even een update:

Inmiddels is mijn V10 vervangen door een Box 12. De SMA zit op het hoofd-netwerk van de Box 12. Ik heb IGMP uitgezet op de manier zoals ik in de TS beschreven heb.

Ik ervaar geen enkele hapering op de VIP5202. Zowel met de oude als nieuwe Box 12 software. Ik ga er dan ook vanuit dat de SMA geen IGMP verzoeken meer uitzend wanneer dit uitstaat. Wellicht is dit in een firmware update opgelost.


Bij mij is de SMA SunnyBoy3.6 bekabeld direct aangesloten via een netgear switch met IGMP snooping.

Dit switch zorgt ervoor dat een evt aanwezig multicast het netwerk niet vervuilt. Eenvoudig en het werkt.

Zowiezo zenden niet alle SMA omvormers multicast uit, het verschilt per model.

 


Iemand al een goede oplossing gevonden? In heb het in mijn sma omvormer ook uitgezet, maar helaas geen verandering. Zodra hij zit aangesloten op het netwerk blijft de tv regelmatig hangen.


Zijn er functies die lokaal benaderbaar moeten zijn op de SMA omvormer of verloopt alles via een cloudoplossing bij deze omvormer?

Als u de nieuwe software generatie van KPN heeft draaien. Zie link:

Dan is hierin het gast netwerk afgescheiden van de rest van het thuis netwerk. Dan zou het een optie kunnen zijn om de SMA omvormer dan in het gast netwerk te hangen en deze richting de cloud te laten communiceren afgezonderd van het thuis netwerk.

Als de SMA omvormer alleen via ethernet te koppelen valt dan kan in die software ook lan poort omgeschakeld worden naar gebruik voor gast netwerk. Hierop zou dan de SMA omvormer via ethernet moeten worden eengesloten.

 


Reageer