Skip to main content

Nadat ik glasvezel gekregen heb, daarmee ook andere router (eerst de Box 12 gekregen, paar weken geleden omgeruild voor de Experia V10), heb ik met regelmaat er last van dat de switch aan een van de poorten “vast slaat”., daarmee dus geen netwerk/internet meer heb. De enige oplossing is dan de switch uit en weer in te schakelen. Tot het weer gebeurd.

Ten tijde van de overgang van koper naar glas is verder niets in huis achter de router gewijzigd. Dus zelfde Netgear switch, voorheen nooit problemen gehad, ik had een heel stabiel (Telfort) internet!

KPN menig maal aan de telefoon gehad, ze zijn meerder keren langs geweest echter geen afdoende oplossing. Het vreemde is dat het tot vorige week een aantal weken stabiel was. Maar sinds afgelopen week weer dat de switch “vast slaat”.

Van KPN zelfs de Netgear GS105 toegezonden gekregen, hetzelfde euvel blijft. Andere switches gekocht, ook niet de oplossing.

Heeft iemand hier ook ervaring mee of beter nog heeft iemand de oplossing?

Wat versta je nu onder het "vast slaan" van een poort van de switch?

Wat gebeurt er dan?


De switch heeft dan geen verbinding meer met de router; geen netwerk/internet meer. Ondanks dat alle lampjes er op wel branden/knipperen. Dus na voeding er af en er weer op, na opstarten dan komt netwerk/internet weer terug.


Heeft de switch geen verbinding meer of heeft de computer die daar op aangesloten is geen verbinding meer?


De switch heeft geen verbinding meer (er is geen netwerk/internet) met de router. Pas na switch uit en aan schakelen komt netwerk/internet weer terug.


De switch heeft geen verbinding meer (er is geen netwerk/internet) met de router.

Hoe weet je dat het de switch is die geen verbinding met de router heeft?


Hoi @wegvallen switch . Kun je ons ook nog vertellen wat er allemaal nog meer in je netwerk zit? Desnoods met een schematisch overzichtje. 


Beste Erwin, ik beschrijf even:

Glasvezel > Experia V10: poort 1: iTV, poort 2: iTV, poort 3: WIFI accespoint en poort 4: Netgear GS308E switch.

Aan de Netgear GS308E: oa Sonos, Philips HUE, IP camera en een volgende Netgear GS105.

Aan de Netgear GS105: 3 PC's en printer

Dus nadat ik Glasvezel gekregen heb is alleen oude Experia V8 router vervangen voor nu de Experia V10. De BOX V12 had ik direct gekregen, echter is omgeruild. Maar hierdoor is het probleem niet verholpen. Ook van KPN, om te testen, ipv de GS308 een GS105 gekregen, ook dat was niet de oplossing.

Het is een vervelende storing, op een dag thuiswerken switch Uit een Aan te moeten zetten om weer door te kunnen. De storing is onvoorspelbaar, soms gaat een dag(en) goed, soms x aantal keer per dag deze reset.

alvast bedankt voor je hulp 


Dank voor alle informatie. Wat voor mij nu belangrijk is om te weten:

Als jij alléén de v10 + de door ons gestuurde switch gebruikt, is het probleem er dan ook?  Je zult begrijpen dat ik hiermee alle andere apparatuur even wil uitsluiten.

En als ik het goed lees blijven de diensten die rechtstreeks op je experiabox zijn aangesloten gewoon werken? 

Hier zijn dus ook al monteurs naar wezen kijken? 


Beste Erwin,

Klopt met de door KPN geleverde switch blijft het euvel. Dus met die 5 poort switch en mijn 8 poort switch ( en zelfs ook nog met een TP-Link switch) geen verschil, ik concludeer het ligt niet aan de switch.

Er is ook op een poort van de V10 nog een extern AP aangesloten, die verstoort ook (dus dat wifi netwerk valt ook uit) ten tijde van een verstoring van de switch. Dus ergens iets met de poorten?

We hebben ook wel problemen met TV kijken gehad, wegvallen beeld, blauwe schermen, maar dat zie ik laatste tijd niet meer. (Overdag wanneer switch uitvalt, kijk ik geen TV; weet niet of die 2 storingen simultaan zich voordeden)

Het goede is dat het wifi signaal van de V10 router, wanneer de switch in storing staat het wel doet. Of die zich na de een verstoring meteen hersteld kan ik niet zeggen. Wanneer ik in Teams meeting ben en de switch in storing komt kan ik gelukkig mijn meeting vrijwel direct via wifi voortzetten….).

En ja ik heb al 2-3x monteurs over de vloer gehad, De Box 12 werd omgeruild incl alle Glasvezel kastjes, helaas brachten deze niet de oplossing.

Ik ben geen technicus, maar ergens zegt mij iets dat er een signaal uit (via) de router komt die de switch op dat moment onvindbaar maakt. Wanneer ik deze uit/aan doe ziet de router de switch weer.

Ik heb in de router “IPv6 switch” uitgeschakeld, het aantal keer verstoringen lijkt minder te zijn, weet niet of enig verband heeft.

alvast dank weer


Waarschijnlijk staat het goed maar zeker weten is altijd goed:

Je hebt in beide switches ook gecontroleerd of IGMP snooping aan staat. normaliter staat die standaard aan maar als die uitgezet is zou het kunnen dat je een netwerk overbelasting hebt.


Kun je ook nog je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Ik wil even kijken of ik de monteursbonnen kan terugvinden. 


Bij beide switches is IGMP snooping status enabled 


Kun je ook nog je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Ik wil even kijken of ik de monteursbonnen kan terugvinden. 

is gedaan


Bij beide switches is IGMP snooping status enabled 

 

Heb je loopdetection ook aan staan? 


Loopdetection staat bij beide uit. Inschakelen? Wat doet dit?

 


Loopdetection staat bij beide uit. Inschakelen? Wat doet dit?

Heb je een mesh node ("super"WiFi of ander mesh systeem) op één van die switches aangesloten?

Zo ja, dan is inschakelen heel verstandig maar aan de andere kant, inschakelen kan nooit kwaad, ik heb het ook ingeschakeld.


Met gebruik van Sonos wordt het wel eens aangeraden (zit hier ook in het netwerk). Ik heb hier 2 x Netgear GC110, een 2 x GS908E en een GS108E in het netwerk zitten en heb op alle switches loopdetection aan staan: alle jaren 0 errors.


Met gebruik van Sonos wordt het wel eens aangeraden (zit hier ook in het netwerk).

Klopt, zodra een aangesloten apparaat ook draadloos communiceert bestaat de kans dat er een netwerkloop ontstaat.


Met gebruik van Sonos wordt het wel eens aangeraden (zit hier ook in het netwerk).

Klopt, zodra een aangesloten apparaat ook draadloos communiceert bestaat de kans dat er een netwerkloop ontstaat.

Dan maar hopen dat het aanzetten van loop-detection het probleem voor @wegvallen switch oplost.


Met gebruik van Sonos wordt het wel eens aangeraden (zit hier ook in het netwerk). Ik heb hier 2 x Netgear GC110, een 2 x GS908E en een GS108E in het netwerk zitten en heb op alle switches loopdetection aan staan: alle jaren 0 errors.

Dank je wel, net bij het lezen viel switch weer uit:unamused: , heb loopdetection ingeschakeld bij beide, Ben benieuwd


Dank je wel, net bij het lezen viel switch weer uit:unamused: , heb loopdetection ingeschakeld bij beide, Ben benieuwd

Viel de switch uit of had je met jouw computer geen verbinding meer?

Werkt de Sonos dan nog wel?

En de andere PC's die op die switch zijn aangesloten?


Dank je wel, net bij het lezen viel switch weer uit:unamused: , heb loopdetection ingeschakeld bij beide, Ben benieuwd

Viel de switch uit of had je met jouw computer geen verbinding meer?

Werkt de Sonos dan nog wel?

En de andere PC's die op die switch zijn aangesloten?

Nee niets werkt dan meer wat aan de switch aangesloten is. Na uit en inschakelen werkt alles weer.

 


Nee niets werkt dan meer wat aan de switch aangesloten is. Na uit en inschakelen werkt alles weer.

En wat gebeurt er als je op de V12 de netwerkkabel richting de eerste switch even loskoppelt en een minuutje later weer aankoppelt?

Komt dan ook alles weer in de lucht?

 


Ik neem ook aan dat de switch zijn ip-adres van de V10 krijgt en niet zo ingesteld is dat ie ze zelf uit mag geven (en daardoor netwerkproblemen veroorzaakt)?


Nee niets werkt dan meer wat aan de switch aangesloten is. Na uit en inschakelen werkt alles weer.

En wat gebeurt er als je op de V12 de netwerkkabel richting de eerste switch even loskoppelt en een minuutje later weer aankoppelt?

Komt dan ook alles weer in de lucht?

 

net weer gebeurd, en ja als deze kabel er uit en weer terug in switch, komt ook weer terug