Skip to main content

Dolblij vernamen wij het bericht dat ons glasvezel verbinding van 200/200 naar een heuse gigabit verbinding werd geüpgraded. En dat ook nog eens tegen dezelfde maand lasten!?

Helaas blijkt na de omzetting dat we niet hoger uitkomen dan een magere 380mbits down en 290 upload. 
 

In ons huis komt de glasvezel binnen en hangt aan een xgs-pon glasvezel modem die de kpn monteur al wat jaartjes geleden heeft geïnstalleerd. Waar vroeger nog een experia box tussen mijn oude router zat, heb ik bij de overgang van linksys naar UniFi gekozen voor een rechtstreekse verbinding tussen het glasvezel modem en de UniFi dream router. Dit gebeurt middels een cat 5e kabel. De UniFi Connect via een PPP verbinding en dat werkt prima. Echter lukt het niet om te genieten van de gigabit die we nu tot onze beschikking zouden moeten hebben. Ik lees vaak dat de cpu van de dream router de bottle neck zou zijn, maar die is altijd een steady 33%. Zijn er nog meer mensen met deze router die wel dichter bij hun gigabit potentieel komen? Deze router heeft overigens een directe speedtest ingebouwd waarmee ik de verbinding meet. Ik snap dat je via wifi sowieso verlies hebt. 
 

Alle tips zijn welkom. 

De router bestaat niet alleen uit de cpu hé? Er zijn meer onderdelen die de bottleneck kunnen zijn.


Ik snap dat je via wifi sowieso verlies hebt. 

Ik neem aan dat je meet vanaf een bekabeld aangesloten computer met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft Store. Alleen dan krijg je een betrouwbare meting.


@KB1980 UDM Serie ondersteunt in tegenstelling to EdgeRouter Serie geen hardware offloading, dus alles moet via software. Je kan proberen met Smart Queue te tweaken. Maar het is niet erg slim als je verdenkt dat de CPU de bottleneck zou zijn, hem ook nog meer belasten met een speedtest. Bovendien is Ubiquiti's test server misschien in USA en langzamer dan een Ookla test server uit Nederland


De CPU van de UDM's is echter veel krachtiger dan die van bijvoorbeeld de EdgeRouters en dus is hardware offloading op een UDM minder interessant.


Reageer