Skip to main content
Beantwoord

Unifi Gateway max in combinatie met dsl verbinding

• December 19, 2025
  • 6 reacties
  • 89 keer bekeken

Tom Buijs
Nieuwkomer

Aangezien ik al jaren tevreden gebruiker ben van Unifi materialen heb ik dit ook mijn schoonfamilie aangeraden.
Cloud Gateway Ultra, PoE switch, 2 AP’s,2 camera;s en een deurbel.
Vandaag ben ik aan de slag gegaan om de boel te installeren maar kwam er al snel achter dat er bij zijn huishouden enkel een oude DSL lijn beschikbaar is…. Daar kan de gateway niet mee overweg.

Heeft er iemand ervaring met het in “bridge mode” of “modem mode” zetten van ofwel de experiabox v10 of een Fritzbox 7590 die we beschikbaar hebben en willen inzetten als modem?

Van de Experiabox lees ik meerdere berichten dat dit niet kan. Bij de Fritzbox lees ik dat het wel mogelijk maar dan dmv PPPoe Passthrough en dat de internetprovider dan wel moet ondersteunen dat er meerdere PPPoe connecties binnen het huishouden gemaakt worden.

Alvast bedankt.

Beste antwoord door Marlon92

Deze heb je nodig:

https://tweakers.net/pricewatch/1507344/zyxel-vmg4005-b50a-vdsl2-17a-bonding-and-35b-single-line-bridge-b50a/reviews/

6 reacties

• Antwoord
  • December 19, 2025

Tom Buijs
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Dit apparaatje was ik gisteren tijdens het researchen ook tegengekomen.

Dat ik het vdsl signaal om moet zetten naar een (voor de Unifi) bruikbaar signaal ontkom ik niet aan.

Ik heb/had de hoop dat ik de aanwezige experiabix v10 of fritzbox kan inzetten om dezelfde "bridge" functie te vervullen.

Is dit niet mogelijk?

• December 20, 2025

Ik heb/had de hoop dat ik de aanwezige experiabix v10 of fritzbox kan inzetten om dezelfde "bridge" functie te vervullen.

Is dit niet mogelijk?

De Experiabox zeker niet. De Fritzbox officieel ook niet volgens mij. Bij sommigen modellen schijnt het met een trucje te kunnen geloof ik. Maar dat weet ik niet.

Je kunt de Unfi ook gewoon als tweede router achter de Experiabox hangen hoor. Dan heb je wel 2 routers achter elkaar. Maar daar merk je niks van. 

Als je poorten wilt forwarden is het handig om de DMZ functie van de Expperiabox te gebruiken. En tv ontvangers kunnen ook beter rechtstreeks aan de Experiabox gekoppeld worden. In geval van TV+ ontvangers kan dat via WiFi. Of je zet de TV+ ontvanger in unicast mode. Dan kan die wel gewoon achter de Unfi.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 20, 2025

Is dit niet mogelijk?

Niet met Experia of huidige Fritzbox. De functie PPPoE Passthrough is al sinds lange verwijderd uit de firmware, dwz je moet jouw Fritzbox kunnen downgraden … Dan is nog de vraag of KPN 2 PPPoE verbindingen tegelijk toelaat…

Je kan beter Freetz-NG installeren op jouw Fritzbox en zijn bridge functie proberen, hoe dat werkt, moet je zelfs uitzoeken.

https://github.com/Freetz-NG/freetz-ng/blob/master/docs/make/bridge-utils.md

Tom Buijs
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Ik heb vandaag een gebruikte zyxel vgm4005-b50a gekocht. Die zal ik factory resetten en dan gebruiken als modem om het signaal om te zetten.

Aangezien ik het issue eerst een tijd lang had gezocht in een verkeerde interpretatie van de gegeven instructies ben ik er vrij zeker van dat ik de internetaansluiting hiermee eenvoudig aan de praat zou moeten krijgen. Ik ken de instructies zo goed als uit mijn hoofd :)

Iptv werkend krijgen daarintegen zal weer een nieuwe uitdaging zijn.

Ik hou jullie op de hoogte.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Tom Buijs, ik lees dat je al flink wat hulp krijgt van de online KPN Community. De KPN Experia Box kan inderdaad niet in Bridge modus. Succes verder en hou ons op de hoogte!