Skip to main content

Vandaag het NT van Genexis ontvangen en op het AOP geklikt, en de internet verbinding was eigenlijk wel gelijk weer online.

Op VDSL kreeg ik, via de Experiabox v10 als tussenpersoon, via SLAAC netjes een IPv6 adres - maar dat zie ik nu ik mijn Unifi UDM direct op het NT zit niet gebeuren.

Weet iemand of dit klopt?

IPv4 internet werkt wel normaal, VLAN 6, QoS 1, PPPoE, internet/internet.

Heb je jouw UDM wel geconfigureerd zodat hij een IPv6 prefix op gaat vragen?

Ja, natuurlijk, anders had ik achter de Experiabox ook geen IPv6 gehad. IPv6, prefix delegation, prefix size 56 werkte prima wanneer verbonden achter de Experiabox.

Als je van de UDM de eerste router maakt, dan denk ik dat je een andere prefix size op moet vragen?

Een prefix kan je eigenlijk nooit te klein opvragen, wel te groot, zo ver ik het begrijp.

Overigens zie ik net in de KPN app dat de aansluitdatum van glasvezel eigenlijk pas 16 oktober (morgen) is, en als ik in MijnKPN mijn IP adres opvraag er nu “We hebben helaas niet alle gegevens kunnen ophalen. Probeer het later opnieuw.” staat.

Zelf gebruik ik de UCG en heb de prefix size op 48 staan. De UDM krijgt zelf geen IPv6 adres. Maar deelt ze wel aan clients uit dmv prefix delegation vanaf WAN. Voor IPv6 is geen NAT nodig zoals voor IPv4. 

Joop2011 

Ja, natuurlijk, anders had ik achter de Experiabox ook geen IPv6 gehad. IPv6, prefix delegation, prefix size 56 werkte prima wanneer verbonden achter de Experiabox.

Heb je de WAN interface waarop m.b.v. DHCPv6-PD een IPv6 prefix opgevraagd wordt dan wel op de pppoe interface gezet.

De prefix size is 48.

Joop2011 

Heb je de WAN interface waarop m.b.v. DHCPv6-PD een IPv6 prefix opgevraagd wordt dan wel op de pppoe interface gezet.

De prefix size is 48.

Zeker, de configuratie is behalve PPPoE inschakelen en de VLAN zetten feitelijk niet veranderd tegenover UDM-achter-experiabox:

Zet de IPv6 connection op DHCPv6.

Heb ik staan maar ik krijg nog steeds geen IPv6 adres.

Jouw WAN poort krijgt ook geen IPv6 adres, dat is ook niet nodig.

Krijgen jouw aangesloten apparaten wel een IPv6 adres dat begint met 2a02?

Jouw WAN poort krijgt ook geen IPv6 adres, dat is ook niet nodig.

Krijgen jouw aangesloten apparaten wel een IPv6 adres dat begint met 2a02?

Inderdaad, verkeerde verwachtingen denk ik.

ppp0: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN group default qlen 1000
link/ppp
inet 77.166.xxx.xxx peer 195.190.228.76/32 scope global ppp0
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 fe80::xxxx:xxxxx:33e6:xxxx peer fe80::627e:cdff:fe95:xxxx /128 scope link
valid_lft forever preferred_lft forever

Alle apparaten op het netwerk hebben inderdaad een 2a02 adres, zoals verwacht.

Ik had verwacht dat de WAN interface ook een IPv6 adres moet hebben, vanwege zaken zoals routing, next-hop, etc. Maar dat hoeft niet omdat het verkeerd in PPPoE getunneld wordt gok ik?

Reageer