Skip to main content

Ik heb een Experia Box V10 en een Unifi USG, maar de IPv6 werkt niet. Op de Experia Box staat IPv6 aan en de USG krijgt ook een IPv6 adres, maar ik kan niet pingen naar ipv6 adressen via het `ping6` commando.

 

Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen?

 

Experia Box → Unifi USG → Switch → Clients

 

WAN Interface:

 

 

LAN Network

 

 

 

Ok maar dat verklaart een hoop.

ik heb nog een v9. Dus ga vragen of ik een v10 kan krijgen

En zoals ik aangeef maak ik geen gebruik van een JSON


Ondersteund de Exerperiabox V12 ook IPv6 Delegation?

Want die kan ik krijgen. 


Ondersteund de Exerperiabox V12 ook IPv6 Delegation?

Dat zou je mogen verwachten maar ik heb het in de praktijk alleen nog niet gezien.


Ik heb inmiddels een V10 kunnen scoren en heb IPv6 werkend.

Moest wel hetzelfde doen als @Cor Kwakkel en alles op Any zetten en daarna weer terug en toen werkte het.

 

Bij IPv6 test - IPv6/4 connectivity and speed test (ipv6-test.com) krijg ik alleen de melding dat ICMPv6 gefilterd is. Kan dat kwaad of moet ik nog iets anders instellen?

 

Onderstaand de uitleg die er bij hoort.

Your router or firewall is filtering ICMPv6 messages sent to your computer. An IPv6 host that cannot receive ICMP messages may encounter problems like some web pages loading partially or not at all.


Bij IPv6 test - IPv6/4 connectivity and speed test (ipv6-test.com) krijg ik alleen de melding dat ICMPv6 gefilterd is. Kan dat kwaad of moet ik nog iets anders instellen?

Op zich kan dat geen kwaad tenzij je services gaat hosten op jouw thuisnetwerk die je via IPv6 wilt kunnen benaderen.

Als je 20 uit 20 wilt scoren dat moet je de IPv6 firewall openzetten voor IPv6 icmp ping requests.


Bij IPv6 test - IPv6/4 connectivity and speed test (ipv6-test.com) krijg ik alleen de melding dat ICMPv6 gefilterd is. Kan dat kwaad of moet ik nog iets anders instellen?

Op zich kan dat geen kwaad tenzij je services gaat hosten op jouw thuisnetwerk die je via IPv6 wilt kunnen benaderen.

Als je 20 uit 20 wilt scoren dat moet je de IPv6 firewall openzetten voor IPv6 icmp ping requests.

Ok dat is nu nog niet nodig. Dus ik ga me er wel in verdiepen als het nodig is. Ik heb zo min mogelijk open staan van buiten af.


Ik heb zo min mogelijk open staan van buiten af.

Ik ook maar ipv6 icmp echo requests laat ik wel door, daar zit weinig risico aan.


Ik heb nu de instellingen in de WAN in van de USG4 gezet maar moet ik ook nog iets openzetten in de V10 hiervoor?

Want hij blijft nog steeds gefilterd staan


Staat de USG op de V10 als DMZ ingesteld?

Als je een Windows PC gebruikt, staat IPv6 icmp inkomend open in de firewall van die PC?


Ondersteund de Exerperiabox V12 ook IPv6 Delegation?

Dat zou je mogen verwachten maar ik heb het in de praktijk alleen nog niet gezien.

Is er al iemand die IPv6 prefix delegation op een Unifi UDM werkend heeft in combinatie met een Experiabox v12? Bij mij werkt het namelijk niet.


I.c.m. een V12 is dat (nog) niet mogelijk omdat de V12 helaas geen IPv6 prefix delegation kent.


Bedankt. Goed om te weten.

KPN, ik hoop dat jullie het snel mogelijk maken.


I.c.m. een V12 is dat (nog) niet mogelijk omdat de V12 helaas geen IPv6 prefix delegation kent.

@wjb  We hebben dit net van de week nagevraagd n.a.v. een ander topic (waar jij ook in zit) en modemontwikkeling geeft aan dat IPv6 Prefix Delegation gewoon kan in de Box 12 en stuurde daarbij dit screenshot. Nu heb ik niet een heel goed begrip van wat/waar Prefix Delegation precies voor is. Dus ik kan ook niet goed beoordelen of dit een afdoende antwoord is. 

 


Ik heb lopen zoeken naar het antwoord maar heb het ook nog niet echt helder.

Uitleg die ik heb kunnen vinden zijn deze in het engels.

What is IPv6 PreFix Delegation? | CBT Nuggets

En daar hoort deze video bij:
MicroNugget: What is IPv6 PreFix Delegation? - YouTube

 

Die screenshot van jouw verwijst naar:

IPv6 Pin-holing

Met Pin-Holing kun je een apparaat op een specifieke poort “met de billen bloot” op het Internet beschikbaar stellen. Dat wil zeggen dat de Firewall dat specifieke apparaat op bepaalde poorten niet meer beschermt maar rechtstreeks beschikbaar stelt op het Internet. Doe dit alleen als je weet wat je doet

Maar dat is specifiek voor een poort en dat lijkt mij dan gewoon IPv6 Poort forwarding. En dat is naar mijn idee niet hetzelfde. Maar corrigeer me als ik er naast zit :wink:

 

Op deze pagina: KPN Box 12 – Instellingen webinterface | KPN Community

Zie ik wel dit terug. En daar staat wel Delegated Prefix

 

De vraag is alleen of dat ook door wordt gegeven aan de apparaten die achter de modem hangen.


I.c.m. een V12 is dat (nog) niet mogelijk omdat de V12 helaas geen IPv6 prefix delegation kent.

@wjb  We hebben dit net van de week nagevraagd n.a.v. een ander topic (waar jij ook in zit) en modemontwikkeling geeft aan dat IPv6 Prefix Delegation gewoon kan in de Box 12 en stuurde daarbij dit screenshot. Nu heb ik niet een heel goed begrip van wat/waar Prefix Delegation precies voor is. Dus ik kan ook niet goed beoordelen of dit een afdoende antwoord is. 

 

Dit is geen IPv6 Prefix Delegation maar IPv6 Pin-holing, vergelijkbaar met IPv4 port-forwarding. IPv6 Prefix Delegation is het toewijzen van een IPv6 /64 prefix aan een achterliggend apparaat die daartoe een request naar de V12 verstuurt.