Skip to main content

Goedemiddag,

Met veel interesse heb ik dit forum doorgelezen. Ik heb een Unifi USG die ik achter de Experiabox wil hangen (dus niet in plaats van). Nou is dat volgens mij geen probleem, ik neem aan dat ik gewoon de instructies op de beginpost kan volgen. Of heeft iemand nog aanvullende tips?

Daarnaast een andere vraag. Mijn configuratie zou, met de USG achter de Experiabox, zijn: Experiabox  → tv signaal naar switch die verdeeld over de twee (of in de toekomst meer) tv ontvangers, Experiabox → kabel naar WAN ingang USG, die via een switch het bekabelde en wifi netwerk gaat regelen. Wifi gaat via drie AP’s van Unifi, aangestuurd door een controller.

Kan ik tussen de kabel van Experiabox tbv tv signaal en de ontvangers ook een managed switch plaatsen, zodat ik die kan beheren via de controller? Met als doel: het kunnen uitzetten van tv signaal in de kamers van de kinderen ;)

Tweede vraag: kan ik via 1 managed switch zowel het tv signaal vanuit de Experiabox als ook het signaal vanuit de USG beheren en gescheiden laten verlopen? Ik wil wellicht 1 Unifi switch aanschaffen voor in de meterkast, waarmee ik dan -indien mogelijk- zowel het verkeer vanuit Experiabox als de USG kan inzien/controleren.

Hoor graag of dit tot de mogelijkheden behoort! Ben zelf minder thuis in netwerken ed maar met Googlen en uitproberen kom ik een eind. 

Dank en groeten van Jmmsn

Als je een switch gebruikt die vlans ondersteunt dan zou het LAN van de Experia Box op bijvoorbeeld vlan 2 kunnen zetten en het LAN van de USG op vlan 1. Daarmee kunnen dan zowel de Experia Box als de USG op die switch aangesloten worden en kunnen beide vlans door jouw woning gedistribueerd worden. Let op, als je via één netwerkkabel beide vlans distribueert dan zal ook aan de andere zijde een switch moeten staan die vlans ondersteunt zoals bijvoorbeeld de Netgear GS105Ev2.


Dank @wjb voor je snelle antwoord! Het is de bedoeling dat tv en internet via aparte kabels worden gedistribueerd. Als ik via managed switch en apart VLAN het tv signaal naar de zolder doorzet, kan ik daar dan vervolgens via een unmanaged switch het signaal verder verdelen naar de tv kastjes, of moet daar dan wel weer een managed exemplaar staan? En hij geeft dan wel het complete tv signaal door, dus ook met internet (ivm YouTube/Netflix ed)?

Groeten van Jamy


Als je Internet en TV altijd via aparte netwerkkabels distribueert dan wordt dat een eenvoudige configuratie.

Switch:

Poort 1: pvid = 2 en alleen vlan 2 untagged. Hier wordt een LAN poort van de Experia Box op aangesloten.

Poort 2: pvid = 2 en alleen vlan 2 untagged. Hier wordt de WAN poort van de USG op aangesloten.

Poort 3: pvid = 1 en alleen vlan 1 untagged. Hier wordt de LAN poort van de USG op aangesloten.

 

De andere poorten worden ingesteld op pvid = 2 en alleen vlan 2 untagged als er een TV ontvanger op aangesloten wordt en op pvid = 1 en alleen vlan 1 untagged voor andere apparatuur.

 

Je kunt met die opzet op zolder rustig een unmanaged switch gebruiken immers alles gaat untagged en dus zit er in de datapakketjes buiten de switch geen vlan.


Als je het netwerk van de Experiabox gewoon met aparte kabels door het huis heen brengt om de tv ontvangers op aan te sluiten, dan heb je in principe heel geen managed switches nodig. Wel moeten ze igmp snooping ondersteunen. En veel switches die igmp snooping ondersteunen, die zijn managed. Maar daar maak je dan geen gebruik van.


Als je het netwerk van de Experiabox gewoon met aparte kabels door het huis heen brengt om de tv ontvangers op aan te sluiten, dan heb je in principe heel geen managed switches nodig. Wel moeten ze igmp snooping ondersteunen. En veel switches die igmp snooping ondersteunen, die zijn managed. Maar daar maak je dan geen gebruik van.

Ik hoop dat je door hebt dat TS een tweede router achter de Experia Box plaatst en vanaf dat netwerk het verkeer op de switch wil kunnen reguleren, ook het verkeer van de Experia Box.

Kan ik tussen de kabel van Experiabox tbv tv signaal en de ontvangers ook een managed switch plaatsen, zodat ik die kan beheren via de controller? Met als doel: het kunnen uitzetten van tv signaal in de kamers van de kinderen ;)

 


Ok, dat had ik nog niet gelezen / zo begrepen.

Kan wel, tv signaal uit en weer aanzetten. Maar realistisch is het niet. Want dat zou je dan steeds handmatig moeten doen. Ik heb dat nog nooit gezien dat je dit in kunt stellen dat dit automatisch gebeurt bijvoorbeeld elke avond om 21:30 en 's morgens om 8:00 weer aan.

En vergeten om het weer aan te zetten: dat levert zeker een hoop gezeik op :joy:

Misschien kun je ze beter via chromecast tv laten kijken. Dat werkt via WiFi en WiFi kun je wel automatisch uit en aan laten schakelen. Scheelt je bovendien ook nog 5 euro per maand per ontvanger. Want die heb je dan niet nodig.


Scheelt je bovendien ook nog 5 euro per maand per ontvanger. Want die heb je dan niet nodig.

Tenzij je wel opnames wilt kunnen blijven maken immers dan betaal je daar alsnog weer €4,99 voor en bespaar je dus nog maar €0,01. :wink:

Een Chromecast is wel interessant voor de derde en volgende televisie.


Scheelt je bovendien ook nog 5 euro per maand per ontvanger. Want die heb je dan niet nodig.

Tenzij je wel opnames wilt kunnen blijven maken immers dan betaal je daar alsnog weer €4,99 voor en bespaar je dus nog maar €0,01. :wink:

Een Chromecast is wel interessant voor de derde en volgende televisie.

Ik ga er vanuit dat er 1 tv ontvanger in de huiskamer staat en 1 ontvanger nog wel op de slaapkamer vader en / of moeder blijft. Dan is opnemen gratis bij een Hussel abo 😉


 

Kan wel, tv signaal uit en weer aanzetten. Maar realistisch is het niet. Want dat zou je dan steeds handmatig moeten doen. Ik heb dat nog nooit gezien dat je dit in kunt stellen dat dit automatisch gebeurt bijvoorbeeld elke avond om 21:30 en 's morgens om 8:00 weer aan.

En vergeten om het weer aan te zetten: dat levert zeker een hoop gezeik op :joy:

 

:joy::joy:

Mijn idee was inderdaad om tv signaal van de kids uit te kunnen zetten maar bij nader inzien toch niet zo handig… 

Ik heb veel gelezen over het daadwerkelijk vervangen van de Experiabox, maar daar ga ik niet aan beginnen. De oplossing extra router achter Experiabox is precies wat ik zoek.

Allereerst moet ik de USG werkend krijgen, heb via SSH IP adres veranderd en oude verwijderd, maar nu ben ik een cijfer vergeten in nieuwe IP en krijg ik geen contact meer… :open_mouth:

Bedankt nogmaals voor de reacties!


Ff resetten dan. Maar je hoeft dat toch helemaal niet via SSH te doen? Kan toch gewoon via de webinterface? Als ik de eerste keer inlog op een verse pfsense installatie krijg ik altijd gelijk een setup wizard. Admin wachtwoord instellen, taal, tijdzone, dns instellen, en ip subnet aanpassen als je dat wilt. En nog wat andere dingetjes, maar dat weet ik niet precies meer :grin:


@Nick83 nee dat is het probleem, ik krijg de USG niet zichtbaar in controller. Waarschijnlijk omdat firmware te verouderd is, maar misschien ook wel omdat IP adres niet overeenkomt met subnet Expediabox. Hoe dan ook, ik hoop dat vanavond verholpen te hebben. Keep you posted 😀


Inmiddels via een reset van de USG (de zoveelste 🙂 en nieuwste firmware installeren inderdaad toegang via web interface. Daarna IP adres veranderd in de range 192.168.2.xxx, maar daarna was de USG op zowel oude als nieuwe IP adres niet meer bereikbaar via web. Wat doe ik fout?

 


Dat is hetzelfde subnet als de Experiabox. En dat moet juist niet. Je 2de router achter de Experiabox mag niet het subnet 192.168.2.x hebben.

Dus verzin iets anders. Wat is het origineel trouwens? 192.168.1.x? Dat is prima. Je kunt er ook 10.0.0.x van maken. Je hebt hierin niet helemaal de vrij keuze, lees: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/RFC_1918

De Engelse versie is uitgebreider. En Google natuurlijk :blush:


@Nick83 Oke, ik begreep juist dat de USG -om vanuit de USG controller zichtbaar te worden die op subnet 192.168.2.xxx zit- ook een (vast?) IP adres uit dezelfde range zou moeten hebben. Ik heb inmiddels de afgelopen dagen zoveel info op oa dit forum en het Unifi forum gelezen, dat ik vanavond maar even terug ga naar de basis, de topicstart van dit topic. Dank wederom voor je reactie!

Ps ik ben een leek op dit gebied, maar als ik heel simpel gezegd als de USG werkend is, de kabel vanuit de Experiabox trek en die in de WAN poort van de USG stop, neemt ie dan alle aparaten ed in het huidige netwerk mee? Zo gezegd, plug and play? Of moet ik in die aparaten ook nog instellingen wijzigen?

Groeten!


Inmiddels via een reset van de USG (de zoveelste 🙂 en nieuwste firmware installeren inderdaad toegang via web interface. Daarna IP adres veranderd in de range 192.168.2.xxx, maar daarna was de USG op zowel oude als nieuwe IP adres niet meer bereikbaar via web. Wat doe ik fout?

Bedoel je hier het IP adres van de WAN poort van de USG of het subnet voor het LAN van de USG?


@wjb zie de afbeelding

 


Die unfi controller, is dat een software programma op je Windows pc? Lijkt me dat je dan die pc achter je usb moet hangen. En niet aan de Experiabox. 


@Nick83 De Unify controller draait op de ‘Cloudkey’, een mini computertje wat via een switch verbonden is (via uiteraard het bestaande netwerk). Overigens ook te bereiken via web interface.

Het punt is, dat ik de USG dus achter de Experiabox wil zetten, maar eerst wil/moet configureren. En dat kan alleen als ik ‘m in de controller zichtbaar krijg en daar kan adopteren. 

Gezien de tijd die het me nu al kost om überhaupt contact te krijgen met de USG, kan ik het mijn vrouw en kids deze tijd niet aandoen om voor onbekende tijd zonder internet te zitten :)

Ook op Unifi forum lees ik dat je IP adres moet wijzigen in het bestaande subnet. Maar ik ga me weer opnieuw inlezen, want ben zoals gezegd beetje de weg kwijt en een leek op dit gebied. 

 


Je vrouw in kids kun je voorlopig gewoon aan de Experiabox houden. Dan hebben die nergens last van. Dat is 1 van de voordelen van een 2de router achter de Experiabox ipv de Experiabox vervangen door een eigen router.

Je knoopt de usg met de wan poort aan de Experiabox, daarachter een switch die in de lan poort zit. Aan de switch je eigen pc en de cloud controller. De rest van het huis laat je lekker nog aan de Experiabox zitten.

Maar ik snap het nut niet van die cloud controller. Lijkt me dat je alles gewoon in de usg in kunt stellen. Is die cloud controller niet voor als je meerdere wifi accespoints hebt?


Ik heb meerdere accessoires :wink: en voordeel van die Cloud Key is dat je via telefoon toegang hebt. Maar als ik die Cloud key achter USG zet dan ziet ie vervolgens de AP’s niet meer, want die zitten in subnet Experiabox… bijkomend probleem is dat USG toch niet helemaal goed is geconfigureerd. Na update firmware via SSH bereikbaar via IP adres web, maar nadat ik een wijziging heb aangebracht ineens onvindbaar. En dus kan ik m niet ‘adopteren’ in USG netwerk en dus ook niet configureren. Dit probleem moet ik dus eerst opgelost krijgen, ik heb de vraag ook uitstaan bij helpdesk UniFi. Ondertussen wordt ik er wel redelijk hopeloos van, wat leek als redelijk makkelijke klus wordt nu toch uitzichtloos. Maar we geven niet op 😀


Inmiddels na een aantal nieuwe resets én het volgen van de adviezen van @wjb in de topicstart nu alles werkend gekregen! Super en bedankt voor alle hulp bedankt


Top, goed om te horen dit :)