Skip to main content

Goedemiddag heren,

 

KPN monteur is zojuist geweest en heeft alles werkend opgeleverd met hun eigen modem.

Mijn modem, een ‘UXG Lite’ werkt nu ook maar ik haal ongeveer 150mbit up en down. Terwijl ik 4gig abbonement heb.

Ik heb al wat dingen geprobeerd zoals:

  • glasvezel kastje uit zetten, ethernet kabel eruit, kastje weer aan en wachten tot verbinding tot stand is gebracht, ethernet kabel naar modem er weer in
  • smart queue uit en aan
  • IDS/IPs uit en aan gehad
  • modem is up to date (4.0.6)

Hebben jullie nog andere suggesties die ik zou kunnen proberen om de internet snelheid te verbeteren?

 

*edit* na een herstart van het modem gaan de eerste speed tests naar 700-800mbit maar de 2de en 3de speedtest gaan weer naar <200mbit.

Hoi Erwin ik heb hem er gewoon opgeschoven en gaan met die banaan. (is dit wellicht met AON anders?)   Aansluit type GoF

Nee, voor AON hoef je niet te registreren, alleen voor GPON/XGSPON

 

Voor iemand met 4Gbs glasvezel, er is een nieuwe Unifi Gateway, en deze kan zeker 4Gbs snelheid aan

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/efg

 

Processor 18-core ARM®️ v8.2 at 2 GHz
System memory 16 GB DDR4 DIMM
Networking interface LAN:
(1) 25G SFP28 port
(2) 10G SFP+ ports
(1) 2.5G RJ45 port

WAN:
(1) 25G SFP28 port
(1) 2.5G RJ45 port

 


Ik heb de service tool gebruikt en wacht op een belletje van KPN om de Nokia ONT te activeren.


Dat zal vandaag niet gebeuren denk ik...


Ik had er eerlijk gezegd ook niet op gerekend maar ik ben net gebeld en heb de Nokia ont laten activeren. 
 

helaas geen snelheid verschillen in de speedtests die ik heb gedaan dus nu maar weer eens wat dingetjes veranderen in unifi omgeving 😔


Firmware downgrade naar 3.2.17 zorgt ervoor dat ik 935mbit haal up en down.

Zodra ik naar de laatste 4.x versie ga gaat het weer mis.

 

Deze firmware url heb ik gebruikt: https://fw-download.ubnt.com/data/unifi-firmware/fde1-UXG-3.2.17-e94784e9-5d7a-46b4-94a2-7f7c83c73d3c.bin


Firmware downgrade naar 3.2.17 zorgt ervoor dat ik 935mbit haal up en down.

Zodra ik naar de laatste 4.x versie ga gaat het weer mis.

 

Deze firmware url heb ik gebruikt: https://fw-download.ubnt.com/data/unifi-firmware/fde1-UXG-3.2.17-e94784e9-5d7a-46b4-94a2-7f7c83c73d3c.bin

Ik heb de 4.x er nu op staan maar haal het wel moet wel uitzetten wat hier onder staat maar was met 3.2.17 ook al

  • smart queue uit en aan
  • IDS/IPs uit en aan gehad

Er is wel een Early Acces 4.0.12 uit met wat aanpassingen.


935 mbps is het maximale wat te halen is met dit apparaat (uberhaupt met een 1 gbit aansluiting) als de firmware of de instellingen goed staan dus blijkbaar. Waarom voor 4 gbit gaan als je er geen hardware voor hebt, en tijd steken in iets wat het nooit gaat halen?

Ik zou geloof ik die Box 14 er tussen zetten en indien mogelijk een nieuw apparaat kopen wat het wel kan. Bij de firma Ubiquity is dat duur overigens als je de volledige snelheid wil hebben. Bij die van 2600 euro hierboven is het nog steeds de vraag of het te halen valt met 1 enkele download, tenzij de PPPoE in het apparaat wel multithreaded is. vergeet ook niet de 10 gbps kaarten e.d.

Er zijn mogelijk wel instellingen voor de nieuwe firmware versie dat je in ieder geval weer 1 gbit kan halen op een 4 gbit verbinding.


Klopt met de XGS lite ga je geen 4gbit halen als je een 4 gbit verbinding zit je met een Lite niet goed.

UDM Pro se kan je dan beter nemen met fiber poortjes.

 

Ik haal met de UXG lite op firmware 4.0.6 gewoon dit (op de KPN server niet)

 


@MennoG78, Heb jij wellicht een AON aansluiting i.p.v. een XGS-PON aansluiting? 


@MennoG78, Heb jij wellicht een AON aansluiting i.p.v. een XGS-PON aansluiting? 

klopt maar ik heb meerdere aansluitingen gemaakt bij vrienden met de xgslite en XGS-pon die haalde net jes te de snelheid die ik ook haal


935 mbps is het maximale wat te halen is met dit apparaat (uberhaupt met een 1 gbit aansluiting) als de firmware of de instellingen goed staan dus blijkbaar. Waarom voor 4 gbit gaan als je er geen hardware voor hebt, en tijd steken in iets wat het nooit gaat halen?

Ik zou geloof ik die Box 14 er tussen zetten en indien mogelijk een nieuw apparaat kopen wat het wel kan. Bij de firma Ubiquity is dat duur overigens als je de volledige snelheid wil hebben. Bij die van 2600 euro hierboven is het nog steeds de vraag of het te halen valt met 1 enkele download, tenzij de PPPoE in het apparaat wel multithreaded is. vergeet ook niet de 10 gbps kaarten e.d.

Er zijn mogelijk wel instellingen voor de nieuwe firmware versie dat je in ieder geval weer 1 gbit kan halen op een 4 gbit verbinding.

Het probleem is ook niet dat ik geen 4gbit haal. Het probleem was dat ik niet hoger dan 200mbit kwam.

Klopt met de XGS lite ga je geen 4gbit halen als je een 4 gbit verbinding zit je met een Lite niet goed.

UDM Pro se kan je dan beter nemen met fiber poortjes.

 

Ik haal met de UXG lite op firmware 4.0.6 gewoon dit (op de KPN server niet)

 

Dat is raar zeg, ik heb getest met die versie en ik kreeg het niet voor elkaar.

Uiteraard met smart queues e.d. uit.


Dat is raar zeg, ik heb getest met die versie en ik kreeg het niet voor elkaar.

Volgens mij speelt dit issue ook alleen bij XGS-PON aansluitingen en niet bij AON aansluitingen.


Dat is raar zeg, ik heb getest met die versie en ik kreeg het niet voor elkaar.

Volgens mij speelt dit issue ook alleen bij XGS-PON aansluitingen en niet bij AON aansluitingen.

Zo zie je maar, niet alle verbetering is vooruitgang.


Dat is raar zeg, ik heb getest met die versie en ik kreeg het niet voor elkaar.

Volgens mij speelt dit issue ook alleen bij XGS-PON aansluitingen en niet bij AON aansluitingen.

Bij een Nokia NTU niet.

als je de oude firmware gebruikt van Ubiquity dan haal je het prima.


Dat is raar zeg, ik heb getest met die versie en ik kreeg het niet voor elkaar.

Volgens mij speelt dit issue ook alleen bij XGS-PON aansluitingen en niet bij AON aansluitingen.

Zo zie je maar, niet alle verbetering is vooruitgang.

Probleem zit hem in de nieuwe firmware van Ubiquity als je de 3.2.17 gebruikt haal je het wel zei je.


Dat is raar zeg, ik heb getest met die versie en ik kreeg het niet voor elkaar.

Volgens mij speelt dit issue ook alleen bij XGS-PON aansluitingen en niet bij AON aansluitingen.

Zo zie je maar, niet alle verbetering is vooruitgang.

Probleem zit hem in de nieuwe firmware van Ubiquity als je de 3.2.17 gebruikt haal je het wel zei je.

Klopt


Reageer