Skip to main content

Hallo, sinds kort heb ik een nieuw systeem met de V12 en een Arris 5202.

Als ik geen enkel apparaat op het netwerk heb aangesloten, dan kan ik snel wisselen van zender etc. Maar hoe meer apparaten op het netwerk worden aangesloten, hoe trager het werkt. Het maakt niet uit welk apparaat; het lijkt meer om het aantal te gaan. (rond de 10-15 apparaten en dan 2 Arris 5202 TV-ontvangers)

Zelfs zo traag dat sommige zenders helemaal niet meer doorkomen of er eerst zo’n blauw scherm komt dat de verbinding is verbroken.

Ik heb alle gebruikelijke dingen al gedaan: opnieuw gestart van de box en de ontvanger, de ontvanger gereset, etc.

Helaas is in de V12 zo weinig in te stellen… 

Heb je de tv ontvanger direct met een netwerk kabel op de experiabox aangesloten? 

Of zit hier nog een switch tussen zoja welke switch 

 


Als ik geen enkel apparaat op het netwerk heb aangesloten, dan kan ik snel wisselen van zender etc. Maar hoe meer apparaten op het netwerk worden aangesloten, hoe trager het werkt. Het maakt niet uit welk apparaat; het lijkt meer om het aantal te gaan. (rond de 10-15 apparaten en dan 2 Arris 5202 TV-ontvangers)

Zelfs zo traag dat sommige zenders helemaal niet meer doorkomen of er eerst zo’n blauw scherm komt dat de verbinding is verbroken.

Heel interessant. Geeft dat blauwe scherm dan de melding STB-NMC-400?

En als je die andere apparaten weer loskoppelt, gaat het wisselen van zender dan ook weer sneller?

Welke versie van de firmware staat op jouw V12?


Sorry, ja, we hebben het hier over alle apparaten via ethernet.

 

Als alle apparaten ontkoppeld zijn dan gaat het wisselen inderdaad weer snel.

Ik heb de software al ververst (wat dus ook alleen lukte als de apparaten niet verbonden waren, anders bleef de ontvanger op 85% hangen met foutcode 563 en, ja, daar had ik ook al gekeken)


Sorry, ja, we hebben het hier over alle apparaten via ethernet.

 

Als alle apparaten ontkoppeld zijn dan gaat het wisselen inderdaad weer snel.

Ik heb de software al ververst (wat dus ook alleen lukte als de apparaten niet verbonden waren, anders bleef de ontvanger op 85% hangen met foutcode 563 en, ja, daar had ik ook al gekeken)

Is de tv ontvanger direct op de experiabox aangesloten?

Of via een switch waar de rest ook op zit

Ik vermoed dat die switch geen igmp snooping heeft

Vandaar mijn vraag

Kun je indien mogelijk de tv ontvanger direct op de experiabox aansluiten

 


Sorry, ja, we hebben het hier over alle apparaten via ethernet.

Heb je ook nog naar de vragen van @peter-keetfm gekeken want ook die zijn belangrijk.


Ik heb de tv-ontvanger rechtstreeks aangesloten op de box. Daarop zitten ook 2 (unmanaged) switches waar de rest van de apparaten op zitten.

Als ik die switches los maak, is het snel. Als ik de apparaten van de switches verwijder maar de switches op de box laat, dan is het ook snel. En elke keer als ik weer een apparaat toevoeg, merk ik dat de boel steeds trager wordt. (Kan je merken doordat na omschakelen met beeld er na 1,5 seconde een hapering is. Die wordt evenredig langer met het aantal apparaten)


Het probleem is volgens mij dat het TV-signaal door het hele netwerk wordt verstuurd, in plaats van alleen naar de 2 TV-ontvangers. (Die zitten trouwens in poort 1 resp. poort 4.) Poorten 2 en 3 zijn door de switches in gebruik.


ik had hiervoor een V8 met daarachter een Asus RT-87 router, daar zat alles op.


Ik heb de tv-ontvanger rechtstreeks aangesloten op de box. Daarop zitten ook 2 (unmanaged) switches waar de rest van de apparaten op zitten.

Als ik die switches los maak, is het snel. Als ik de apparaten van de switches verwijder maar de switches op de box laat, dan is het ook snel. En elke keer als ik weer een apparaat toevoeg, merk ik dat de boel steeds trager wordt. (Kan je merken doordat na omschakelen met beeld er na 1,5 seconde een hapering is. Die wordt evenredig langer met het aantal apparaten)

Hmmm, dan krijg ik een vermoeden dat hier een behoorlijke tekortkoming van de V12 boven water komt. Het lijkt er dus op dat de V12 zelf geen IGMP snooping ondersteunt en dat zou een zeer kwalijke zaak zijn.

Als je naar het knipperen van de ledjes op de switch kijkt terwijl je de TV ontvanger aan zet, gaan die dan ineens veel sneller knipperen?


oef, hoe zou ik dat kunnen zien? De ledjes knipperen altijd heel veel. Ik zal eens proberen

 


Vreemd als de tv ontvangers direct op de experiabox zijn aangesloten moet het goed werken 

Mag niks uit maken maar probeer eens poort 3 en 4 voor alleen de tv ontvangers

En de rest op 1 en 2

proberen kan geen kwaad

 

 


Vreemd als de tv ontvangers direct op de experiabox zijn aangesloten moet het goed werken 

Tenzij de switch in de V12 zelf geen IGMP snooping ondersteunt.


Ik zag geen verschil, de ledjes zijn altijd snel aan het knipperen.

TV-ontvangers op 3 en 4 gezet, maakt niet uit.


Vreemd als de tv ontvangers direct op de experiabox zijn aangesloten moet het goed werken 

Tenzij de switch in de V12 zelf geen IGMP snooping ondersteunt.

Lijkt mij toch raar voor een product van kpn geen igmp snooping ondersteuning heeft

Is dit een firmware bug dan wjb 

@Arco heb je die v12 even stroomloos gemaakt stekker eruit en er in 


Ik zag geen verschil, de ledjes zijn altijd snel aan het knipperen.

Ook niet dat de ledjes op de switch per poort verschillend knipperen als de TV ontvangers uit staan terwijl ze allemaal hetzelfde gaan knipperen als er een TV ontvanger aan gezet wordt?


dat is mij niet zo opgevallen, maar ik heb nogmaals beide switches eraf gehaald (en opnieuw gestart), toen alle ethernet daaruit gehaald. Dat is snel (uiteraard).

De lege (!) switches eraan gehangen, dat bleef snel (terwijl een gevulde switch eraan hangen ineens traag werd)

Vervolgens 1 voor 1 de ethernet in de switch gedaan en elke keer getest. Inmiddels zit alles erin en gek genoeg is het nog steeds snel.

Kortom, de enige verandering nu is van poort 1 naar poort 3 (4 was al zo).

 

Zou het kunnen dat de switches (van Sitecom) die niet managed zijn, soms ineens info van de v12 krijgt die daar niet hoort? En als je gedecimeerd apparaten toevoegt, de v12 het dan wel snapt?

 

Het is gewoon balen dat je helemaal niks in de instellingen kan zien.


Lijkt mij toch raar voor een product van kpn geen igmp snooping ondersteuning heeft

Is dit een firmware bug dan wjb 

Daar gaat het dan wel op lijken. Ik ben alleen nog niet zo ver om die conclusie ook definitief te trekken, maar apparatuur aangesloten op een andere LAN poort van de V12 zou eigenlijk geen invloed mogen hebben op de werking van de TV ontvangers.


Ik denk dat jou switch niet lekker werkt 

Ik kan het mis hebben hoor

Welke switches heb je type

 


Inderdaad snap ik niet dat apparaten op LAN 1 en 2 enige invloed zouden mogen hebben op apparaten op LAN 3 en 4, omdat de v12 zelf al zou moeten weten waar het signaal naartoe moet.

Zelfs als de switch niet goed zou werken, dan nog mag dat geen invloed hebben op de LAN-poort-keuze van de v12.

Overigens heb ik ook een aparte WIFI AP, de apparaten daarvan zie ik ‘gewoon’ in de apparatenlijst van de v12, zoals het ook hoort met een AP. Daar zitten geen TV-ontvangers bij.

 

Switch: Sitecom LN-121 v1 002

Deze werkte prima op de v8, jarenlang goede diensten gedaan.

 


Ik stop hier voor vanavond mee, het lijkt nu te werken, al vind ik het nog onbetrouwbaar.

Nadenkertje: Heeft dit misschien nog te maken met dat de IPTV-VLAN soms door de v12 per ongeluk naar de switches wordt gestuurd in plaats van alleen naar de LAN-poort 3 en 4 nu?

En hoe kunnen we dit zien in de info/instellingen van die v12?

Hoe kan je de v12 in een advanced/experienced mode zetten?


het blijft een netwerk keten 

Dan kan 1 apparaat voor een probleem op het netwerk zorgen dat kan een switch zijn maar kan ook wat anders zijn 

Beste is dan 1 voor 1 op pluggen totdat het probleem weer voordoet

Het kan ook zijn dat een v12 gevoeliger is dan die andere experiabox 

En nu het probleem zich uit 

Het blijft lastig te beoordelen vanaf hier

 


Hi @Arco, fijn om te zien dat je al zoveel hulp gekregen hebt van Peter en wjb! We lezen graag hoe het verder is gegaan en wat je bevindingen zijn :)


Het lijkt erop dat zodra ander soort multicast verkeer op het LAN netwerk komt waar de STB's ook deel vanuit maken het regelmatig fout gaat. Ik kan het probleem herleiden tot de Bonjour service van een HP Printer, zodra die aanstaat (en dus via het multicast protocol verkeer genereert) komt regelmatig op meerdere STB's de STB-NMC-400 foutmelding naar voren. Ik heb hem voor nu maar even uitgezet want met 2kids en een vrouw in huis die tv verslaafd zijn is er geen tijd voor mij om verder te testen. Dit moet echt door KPN verder uitgezocht worden.


Multicast, hmmm.. Wil je dan zeggen dat het de andere kant op fout gaat, dus verkeer naar de tv ontvangers? Dan zou zo ongeveer elk apparaat verkeer moeten sturen.

Enige ingewikkelde apparaten misschien m'n WiFi, mesh systeem van Nedis. Canon laser, pc's en telefoons, Nvidia netshield, onkyo versterker... 

Maar als ik 1 voor 1 de apparaten erin door, wordt het steeds slechter. Als alles erin zit een het werkt niet, dan haal ik alles los, dan blijft het wisselen van tv programma nog ongeveer een halve tot hele minuut erg slecht, daarna weer goed. Lijkt me dan geen verkeer van andere te zijn. Maar wat dan wel... 


Oh ja, vandaag was het weer verschrikkelijk, ik heb het allemaal maar weer uit gezet. Helaas gaat dan de minecraft server ook plat, vindt m'n zoon niet echt fijn!Â