Skip to main content

Hallo, sinds kort heb ik een nieuw systeem met de V12 en een Arris 5202.

Als ik geen enkel apparaat op het netwerk heb aangesloten, dan kan ik snel wisselen van zender etc. Maar hoe meer apparaten op het netwerk worden aangesloten, hoe trager het werkt. Het maakt niet uit welk apparaat; het lijkt meer om het aantal te gaan. (rond de 10-15 apparaten en dan 2 Arris 5202 TV-ontvangers)

Zelfs zo traag dat sommige zenders helemaal niet meer doorkomen of er eerst zo’n blauw scherm komt dat de verbinding is verbroken.

Ik heb alle gebruikelijke dingen al gedaan: opnieuw gestart van de box en de ontvanger, de ontvanger gereset, etc.

Helaas is in de V12 zo weinig in te stellen… 

Na lang zoeken het probleem gevonden. Nu de oplossing nog.

Ik heb een deco mesh systeem wifi. Het blijkt dat die niet samen werkt met kpn tv. Vreemd maar waar.

Als ik de deco even uit en weer aan zet, dan kunnen we enige tijd tv kijken, tot weer ineens de melding van verbinding verbroken komt.

 

Nu de oplossing. Gaat het tv signaal via een andere vlan? Zo ja, zou er dan een managed switch tussen kunnen die vlan weigert? 


Na lang zoeken het probleem gevonden. Nu de oplossing nog.

Ik heb een deco mesh systeem wifi. Het blijkt dat die niet samen werkt met kpn tv. Vreemd maar waar.

Als ik de deco even uit en weer aan zet, dan kunnen we enige tijd tv kijken, tot weer ineens de melding van verbinding verbroken komt.

 

Nu de oplossing. Gaat het tv signaal via een andere vlan? Zo ja, zou er dan een managed switch tussen kunnen die vlan weigert? 

Nee, in het thuisnetwerk achter de Experiabox word er geen gebruik gemaakt van vlans.

Kun je een schema maken van uw netwerk? 


Sorry, duurde even. Ik heb een schemaatje gemaakt. Ben nu ook on overleg met Deco. In ieder geval mogen van die mesh-systemen maar 1 apparaat bekabeld zijn (wauw...) maar dat maakte helaas al niet uit.

Dus van die 3 Deco X60's heb ik er nu nog maar 1 verbonden, de overige praten via Wifi-mesh met elkaar


Dat ziet er goed uit

Waarom de deco niet bedraad aansluiten

Dat is het beste

Zie dit van Tp-link

 


Zoals ik het had, alle drie deco's aan een switch mag niet volgens deco. Mag dan alleen in serie, dus de hoofd deco aan de experia (of via switch), de volgende alleen aan deze deco (ethernet backhaul), etc. Maar dus niet parallel.

Helaas maakt die mogelijkheid ook niet uit, het werkt nog steeds niet.

Vanavond maar weer de deco uit gezet om tv te kunnen kijken. Echt te gek voor woorden.

Ik hoop dat tp-link alsnog een oplossing heeft, ik ben bang dat ik het geld als verloren kan beschouwen en nogmaals een ander systeem moet aanschaffen. Dat wordt dan geen TP-link meer als dit niet gaat werken. 


Als het alleen om de wifi te doen is

Kun je ze niet in ap modes zetten

Ik ken het niet gebruik zelf Tp-link omada

Anders kijk hier even

https://www.tp-link.com/nl/support/download/deco-x60/#FAQs


@peter-keetfm Als ze in AP-mode staan, dan worden ook de wifi-aansluitingen door de experia beheerd. Dit is een vereiste van TP-link en m.i. ook de beste oplossing. Ze staan dus in AP-mode.

Deze v12 is in ieder geval beter daarin dan de voorgaande versies, al is het wel beperkt t.o.v. een echte router.

Al dit gedoe zou niet nodig zijn als KPN een normaal netwerk had, waar je ‘gewoon een router’ voor zou kunnen gebruiken. Al dat gedoe met VLANs en nog maar niet te spreken over de tetlefoon is m.i. zo moeilijk dat zelfs moderne routers het meestatl niet aan kunnen. Goed gedaan van de KPN, dan blijf je tenminste hun hardware gebruiken met open poorten en beperkte mogelijkheden.


Al dit gedoe zou niet nodig zijn als KPN een normaal netwerk had, waar je ‘gewoon een router’ voor zou kunnen gebruiken. Al dat gedoe met VLANs en nog maar niet te spreken over de tetlefoon is m.i. zo moeilijk dat zelfs moderne routers het meestatl niet aan kunnen. Goed gedaan van de KPN, dan blijf je tenminste hun hardware gebruiken met open poorten en beperkte mogelijkheden.

Maar wat is er nu toch spannend aan vlans, vrijwel alle providers op deze wereld distribueren IPTV over een apart vlan, daar is niets vreemd aan.

Ook telefonie is zo standaard als wat en loopt gewoon over vlan 6 (Internet).


Je kunt de deco gewoon in ap mode zetten 

Dan is de experiabox de dhcp server

Je kunt ook de deco als router gebruiken

En daar al je andere netwerk achter doen (behalve itv) 

Ik zelf gebruik een fritzbox

Daar achter zit een router netgear r9000

Daar zit alles achter behalve itv en huistelefoon

Daar achter heb ik diverse ap, s van Tp-link omada met controller 

 

Probeer eens een deco in ap mode en de experiabox als router laten werken

Of wil je wat anders bereiken om de deco ook als router in te zetten

Als het om alleen de wifi te doen is

Zou ik de deco als ap,s gebruiken

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/


@wjb Ik dacht dus ook dat de vlans niet zo bijzonder zijn. Waarom wordt het dan nog zo weinig ondersteund door de meeste routers? Zelfs routers van gerenommeerde bedrijven ondersteunen het vaak niet of maar half.

Moet je eens kijken wat er allemaal voor nodig is om een router helemaal om te bouwen zodat het de juiste vlans naar de juiste poorten stuurt. Scripts voor een dozijn aan routers, om met ppp in te loggen t/m het doorgeven van allerlei vlans m.b.t. internet, tv en telefonie.

Als dit niet met allerlei scripts moest werken, dan had ik al lang die experia ertussenuit gehaald. Maar nu lukt het gewoon niet. En ik heb weinig zin om weer een flinke som geld neer te leggen voor een router die eerst nog moet worden gehacked met scripts om het misschien aan de praat te krijgen. Met andere woorden: er zijn blijkbaar geen routers die het out-of-the-box aan kunnen.

 

Inmiddels mijn asus wel verwijderd; die kan blijkbaar de snelheid niet meer aan (?) heb nu 500Mbit aansluiting en met die asus kwam ik niet verder dan 80Mbit of zo.

 

@peter-keetfm en anderen: Ik heb de deco die eerst hoofd (en dus op ethernet) was verwijderd en een andere daarvoor in de plaats hoofd gemaakt. Vanmiddag leek dit te werken, eens kijken wat het vanavond gaat doen. (Fingers crossed)

Als dit werkt, dan lijkt het erop dat die deco een kapotte LAN-chip o.i.d. heeft. Nu staat die trouwens wel als wifi punt te draaien, maar met een wifi-backhaul wordt die chip/poorten niet gebruikt.

 


Mooi dat het nu werkt

Als je van de experiabox af wil en simpel neem een fritzbox

Ik gebruik ook een fritzbox

 


Sorry, duurde even. Ik heb een schemaatje gemaakt. Ben nu ook on overleg met Deco. In ieder geval mogen van die mesh-systemen maar 1 apparaat bekabeld zijn (wauw...) maar dat maakte helaas al niet uit.

Dus van die 3 Deco X60's heb ik er nu nog maar 1 verbonden, de overige praten via Wifi-mesh met elkaar

Hoezo een asus? Als je je aangeven schema moet het werken staat geen asus in

Of bedoel je een asus switch? 


@Arco Ik heb behalve de FTU niets van de KPN in mijn netwerk hangen. Als je even voorbij de consumenten router troep kijkt zal je zien dat alles VLAN ondersteunt zonder dat het meteen een rib uit je lijf moet kosten.

Het enige nadeel van het overschot aan functies is dat je ook de kennis moet hebben ze te kunnen toepassen.

Wil je het eenvoudig houden ga je voor een Fritz en als je lef hebt gaat er een wereld voor je open.


@peter-keetfm de Asus had ik voorheen. Die had ik verwijderd sinds de nieuwe v12.

@obelisk welke heb jij dan? En heb je ook meerdere tv-kastjes en telefoon? Is de snelheid voldoende? (ik heb 500Mb/s)


@ArcoIk heb behalve de FTU niets van de KPN in mijn netwerk hangen. Als je even voorbij de consumenten router troep kijkt zal je zien dat alles VLAN ondersteunt zonder dat het meteen een rib uit je lijf moet kosten.

Het enige nadeel van het overschot aan functies is dat je ook de kennis moet hebben ze te kunnen toepassen.

Wil je het eenvoudig houden ga je voor een Fritz en als je lef hebt gaat er een wereld voor je open.

De NT glasvezelkastje bedoel je

Die ga ik ook vervangen

En een fritzbox 5530 plaatsen

Als deze op de Nederlandse markt is

 


Waarom het FTU modem vervangen? Zou ik vanaf blijven.

En die fritz box, is dat dan niet hetzelfde als de v12 met de beperkte mogelijkheden?

1 voorbeeld : ddns kan alleen voor abonnement, dus als je een free aanbieder hebt, dan kan je die niet eens met de router in leven houden


@Arco

Je kunt kijken naar een fritzbox 7590

Zit ook een mooie dect centrale in voor de huistelefoon

Data snelheid is ook prima 

 


De NT glasvezelkastje bedoel je

Die ga ik ook vervangen

Waarom zou je dat willen, een snelheidswinst zal je er niet mee bereiken.

Het enige "voordeel" is één stekker minder maar ook die "besparing" is marginaal.

Ik laat mijn NTU rustig zitten.


Avm komt met de fritzbox 5530 met een soort behuizing dat het simpel op de basis plaat van de NT te plaatsen is 

En de fiber verlengt wordt en deze in de fritzbox kan geplaatst worden

Het is mij niet te doen om snelheid @wjb

Ik heb zo mijn eigen rede

 


Avm komt met de fritzbox 5530 met een soort behuizing dat het simpel op de basis plaat van de NT te plaatsen is 

Welke NTU heb je nu dan?

Eigenlijk is alleen de nieuwe FTU (TK01) geschikt om voorzien te worden van een glasvezel patchkabel. Als ik het goed heb dan heb jij een oudere FTU.


Is mijn glasvezelkastje 

Oude foto

Avm werkt aan een cover hiervoor

 


Precies, die zou ik als ik jou was gewoon laten zitten.

Ik kan me ook niet voorstellen dat AVM aan een cover werkt voor die (oudere) FTU.

Heb je een bron?


Precies, die zou ik als ik jou was gewoon laten zitten.

Kun je er zo af klikken en naar boven schuiven

Ding heb ik zelf geplaatst en zelfs doorgemeten met een laserpen samen met de monteur van reggefiber omdat ik op de over buren aangesloten was

Pilot toen 

Ik wacht uiteraard dat avm met een kit met de fritzbox 5530 voor de Nederlandse markt komt 


@wjb

Ik hou er over op google zelf maar eens

Dit topic is van @Arco 


Ik wacht uiteraard dat avm met een kit met de fritzbox 5530 voor de Nederlandse markt komt 

Ik denk niet dat AVM met een kit komt om de FRITZ!Box netjes op die FTU aan te kunnen sluiten.

Wat mij betreft is alleen de TK01 geschikt bij gebruik van een eigen router die rechtstreeks op de glasvezel aangesloten wordt.

Ik weet dat je ook op de andere oudere FTU's een glasvezel patchkabel aangesloten kan worden maar daar zijn ze niet voor gemaakt.