Na de grote upgrade van van de Experia Box V10 is het bij mijn internet netwerk steeds slechter geworden, ik had wel verwacht dat het na de update even puzzelen was om het weer goed te krijgen, maar het is niet meer te herstellen.
Wel te vermelden is dat ik voor de upgrade al de 5Ghz band al niet kon bereiken, hierover al eerder meldingen gemaakt, uiteindelijk de 5Ghz band uitgezet.
Mijn idee is dat de Experia Box v10 niet goed meer functioneert, ook de 2.4 Ghz band wordt 9 van de 10 keer niet geaccepteerd.
Zelfs via een Ethernet aansluiting krijg ik vaak ook geen of een trage verbinding.
Alle 2.4 Ghz devices stonden op de aparte 2.4 GHz band en heb geprobeerd alle devices weer goed te laten werken, maar dat lukte niet bij allen. Ook heb heb ik 2 oude (witte) KPN versterkers in het netwerk. Al met al het is een chaos geworden. Na het installeren van de Eufy Homebase3 is bijna niets meer te bereiken. De 5 GHz band werkt helemaal niet meer.
Ik wil daarom overstappen naar een nieuwe situatie en ook de oude (witte) KPN versterkers eruit te gooien en waarschijnlijk de TP Link Deco XE75 Pro aanschaffen.
Ik begrijp dat WiFi op de Experia Box moet worden uitgeschakeld.
Wat zijn de logische stappen in volgorde om het mesh netwerk te installeren in combinatie met de Experia Box?
Alle advies is welkom, dank!
Kun je dan niet beter voor een Fritzbox gaan met 2 extra WiFi punten? Dan hoef je de Experiabox ook niet meer te gebruiken. De Fritzbox sluit je rechtstreeks op koper of het glasvezelkastje aan.
Marlon92 schreef:
Kun je dan niet beter voor een Fritzbox gaan met 2 extra WiFi punten? Dan hoef je de Experiabox ook niet meer te gebruiken. De Fritzbox sluit je rechtstreeks op koper of het glasvezelkastje aan.
Dank! Bedoel je de: FRITZ!Mesh Wi-Fi Set 4200 - Mesh WiFi - Wi-Fi 6 - 3-Pack?
Vraag: heb ik dan een Fritzbox router nodig?
Aanvullende vraag:
Ik wil de TP Link Deco XE75 Pro kopen in combinatie met de ExperiaBox V10, heeft iemand hier ervaring mee?
Nog een aanvullende vraag:
Ik heb de Experia Box v10.
Als ik de Deco mesh set ga installeren wat doet de Experiabox nog, ik vermoed alleen zorgen voor de ethernet verbinding
Klopt dat?
Maar als, wat ik denk, dat de Experiabox al veel langer kuren vertoont heeft het dan invloed op het ethernet?
De experiabox is je router deze maakt je thuis netwerk en verzorgt de verbinding naar internet.
Jou nieuwe Deco systeem sluit je aan via de gele LAN poort. En stelt deze in als AP mode dan is de experiabox je enige router
Beste ​@PietKei de V10 zorgt voor internet en eventueel vaste telefoon en wifi.
Bij gebruik Deco, wifi op de V10 uitschakelen en de Deco bekabeld aan de V10 koppelen.
JanD schreef:
Beste ​@PietKei de V10 zorgt voor internet en eventueel vaste telefoon en wifi.
Bij gebruik Deco, wifi op de V10 uitschakelen en de Deco bekabeld aan de V10 koppelen.
Dank je dat begrijp ik, het enige dat dus wordt uitgeschakeld op de V10 is de WiFi, het internet en ethernet blijft lopen via de V10?
Maikel Drost schreef:
De experiabox is je router deze maakt je thuis netwerk en verzorgt de verbinding naar internet.
Jou nieuwe Deco systeem sluit je aan via de gele LAN poort. En stelt deze in als AP mode dan is de experiabox je enige router
Dank je! Ik krijg een nieuwe Experiabox toegestuurd, helaas het zelfde model de v10. De KPN techneut zei mij dat op de router de WiFi niet moet worden uitgeschakeld als ik een mesh netwerk toevoeg, dat schijnt niet nodig te zijn. Maar ik hoor steeds dat de WiFi wel moet worden uitgezet. Weet jij dat?
Het hoeft niet maar je hebt dan een overbodig wifinetwerk in huis. Uiteraard wel de deco een andere ssid geven dan het modem heeft.
Beste ​@PietKei in jouw geval dient de wifi op de V10 wel uitgezet te worden omdat deze geen mesh kan vormen met jouw Deco's. Mesh vormen kan alleen met wifipunten van KPN zelf.
De V10 blijft werken als modem/router voor internet en vast bellen en de Deco's stel je in als AP's.
Je kunt de wifi op de V10 eventueel wel aan laten staan en zorgen dat de wifinaam (SSID) en wachtswoord gelijk is aan die van de Deco's, maar ze kunnen, wat ik eerder schreef, geen mesh vormen.
Waarom zou de ssid van het modem gelijk moeten zijn aan die van de deco's ​@JanD ?
Idd dat veroorzaak alleen maar problemen als de wifi van het modem weer spontaan aan gaat. Altijd een andere ssid gebruiken
Joep1965 schreef:
Het hoeft niet maar je hebt dan een overbodig wifinetwerk in huis. Uiteraard wel de deco een andere ssid geven dan het modem heeft.
​@Joep1965 Dank je, maar kan ik wel dezelfde ssid en wachtwoord maken zoals op het oude netwerk zodat ik niet alle devices opnieuw moet configureren?
Ja hoor dat kan je instellen in de deco's. Dan zet je de wifi van het modem uit of je maakt daar een andere ssid aan. Die zal je, als je de wifi aan laat staan, wel in de lijst van ssid's maar die negeer je gewoon. Is het helemaal duidelijk zo?
Joep1965 schreef:
Ja hoor dat kan je instellen in de deco's. Dan zet je de wifi van het modem uit of je maakt daar een andere ssid aan. Die zal je, als je de wifi aan laat staan, wel in de lijst van ssid's maar die negeer je gewoon. Is het helemaal duidelijk zo?
​@Joep1965 Dank je, als ik de Wifi op de Experiabox uitzet en op de deco's de oude ssid's configureer dan worden toch alleen de oude ssid's getoond?
Dat heb je helemaal goed ​@PietKei
PietKei schreef:
​@Joep1965 Dank je, als ik de Wifi op de Experiabox uitzet en op de deco's de oude ssid's configureer dan worden toch alleen de oude ssid's getoond?
Ja maar waarom ga je voor de Deco's samen met Experiabox met de problemen van interferentie en incompatibiliteit van 2 aparte wifi netwerken (als KPN modem plotselings weer wifi uitzendt, dit gedrag is bekend bij box 12)
Zoals ​@Marlon92 al een goed advies gaf, gebruik Fritz!box ipv Experiabox samen met Fritz!Repeater. Of als je geen TV van KPN heeft, of geen waarde hecht aan multicast TV, kan je Deco's in router modus gebruiken ipv van Experiabox.
TDN schreef:
PietKei schreef:
Ja maar waarom ga je voor de Deco's samen met Experiabox met de problemen van interferentie en incompatibiliteit van 2 aparte wifi netwerken (als KPN modem plotselings weer wifi uitzendt, dit gedrag is bekend bij box 12)
Zoals ​@Marlon92 al een goed advies gaf, gebruik Fritz!box ipv Experiabox samen met Fritz!Repeater. Of als je geen TV van KPN heeft, of geen waarde hecht aan multicast TV, kan je Deco's in router modus gebruiken ipv van Experiabox.
​@Joep1965 Dank je, dan begrijp ik het niet helemaal, de Wifi van de Experiabox staat toch uit dan gebruik ik toch alleen de deco's?
PietKei schreef:
​Dank je, dan begrijp ik het niet helemaal, de Wifi van de Experiabox staat toch uit dan gebruik ik toch alleen de deco's?
Ik ken de V10 niet, maar van V12 box is bekend dat wifi weer aan gaat na een uitschakelen en weer aanschakelen van de box (power off/on) ondanks het in web-UI deactiveert is.
Ik heb, zoals elders ook al vermeld, een V10 en 2 SuperWifi's 1, allen nog met de oude firmware . Sinds enige tijd staat op alle 3, dus ook op de V10 de Wi-Fi aan en hoewel technisch niet écht een mesh netwerk gedraagt dit samenspan zich praktisch wel als zodanig, zowel op 2,4 als op 5 GHz en alles dus met hetzelfde SSID en wachtwoord. Werkt perfect.
Henk2304 schreef:
Ik heb, zoals elders ook al vermeld, een V10 en 2 SuperWifi's 1, allen nog met de oude firmware . Sinds enige tijd staat op alle 3, dus ook op de V10 de Wi-Fi aan en hoewel technisch niet écht een mesh netwerk gedraagt dit samenspan zich praktisch wel als zodanig, zowel op 2,4 als op 5 GHz en alles dus met hetzelfde SSID en wachtwoord. Werkt perfect.
​@Henk2304 Dank je!
Hoi ​@PietKei . Jouw plan kan prima werken. Je laat het hele wifi gebeuren gewoon over aan de deco's. Ik zou daar persoonlijk gewoon een eigen wifinetwerk naam voor bedenken. Zo weet je precies waar je mee verbonden bent.
Als jij de wifi van de v10 uitzet is de kans klein dat die spontaan weer aangaat. Soms kan dat eens gebeuren en zelfs dan is er geen man overboord. Dan hangt er gewoon een ongebruikt wifi signaal in de lucht waar verder ook niemand bij kan.
Erwin van KPN schreef:
Hoi ​@PietKei . Jouw plan kan prima werken. Je laat het hele wifi gebeuren gewoon over aan de deco's. Ik zou daar persoonlijk gewoon een eigen wifinetwerk naam voor bedenken. Zo weet je precies waar je mee verbonden bent.
Als jij de wifi van de v10 uitzet is de kans klein dat die spontaan weer aangaat. Soms kan dat eens gebeuren en zelfs dan is er geen man overboord. Dan hangt er gewoon een ongebruikt wifi signaal in de lucht waar verder ook niemand bij kan.
Dank ​@Erwin van KPN ik ga het proberen!