Skip to main content

Goedemiddag,

 

Ik ben van plan om de Experia Box te gaan vervangen door mijn TP-Link ER605 router (i.c.m. Omada OC200 Controller, switch en AP's).

 

Ik gebruik momenteel alleen het internet en het bellen (via de vaste lijn) van mijn alles-in-1 glasvezel abo. Voor het telefonie stuk ga ik de Gigaset N300A inzetten, met uitbellen via CheapConnect. Ik hoef dus alleen de inkomende gesprekken op de vaste KPN-lijn werkend te krijgen (CheapConnect trunk voor uitgaande gesprekken heb ik al even getest en lijkt prima te werken op voip.cheapconnect.net op poort 5080).

 

Nu vroeg ik mij af of er, los van het disablen van SIP ALG op de ER605 (via de OC200 Omada Controller) voldoende is hiervoor, of moet ik hiervoor ook nog gekke fratsen uithalen met het open zetten/forwarden van SIP- en of RTP-poorten (UTP 5060 en UTP 16384 t/m 32766) van WAN naar het lokale IP-adres van de N300A? Ik lees nl. dat sommigen het alleen op die manier werkend hebben gekregen, maar liefst laat ik die poorten gewoon lekker dicht staan, als het ff kan.

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke (Omada-based) setup, wellicht i.c.m. de TP-Link ER605? @NHendriks misschien (meende nl. gelezen te hebben dat jij deze router ook hebt/had)?

 

Alle hulp/input is welkom! Dank alvast!

Oprechte vraag maar vanwaar het uitbellen via Cheapconnect en niet gewoon via KPN? Ik zie meer mensen met eigen apparatuur hiervoor kiezen maar het is mij nooit helemaal duidelijk geweest waar die keuze vandaan komt.

Qua telefonie heb ik verder weinig ervaring met TP-Link Omada, ik heb wel eens een VoIP-setje aangesloten hier en die kwam zonder enige wijzigingen in de configuratie gewoon online voor zover ik mij dat kan herinneren.

Qua internet loopt het hier als een zonnetje met heel sporadisch een keer een disconnect (mogelijk omdat TP-Link geen MTU van 1500 aan kan op PPPoE?) of dat mijn ER605 opnieuw opgestart moet worden, dan spreek ik echter over eens in de zes maanden max. Aan de tweede WAN-poort op mijn ER605 hangt een Fritzbox 7583 die als 4G-failover is geconfigureerd middels een Huawei LTE-dongle. Ik overweeg nog om de ER605 V2 te halen wat die Fritzbox overbodig maakt.

IPTV zal de komende tijd nog niets worden, TP-Link heeft een functionaliteit toegevoegd maar die is waardeloos en niet iets waar we hier wat aan hebben. Dit is al door velen kenbaar gemaakt bij TP-Link maar zoals gebruikelijk zijn ze enorm traag in reacties en er is onbekend of deze functionaliteit nog uitgebreid wordt.


Oprechte vraag maar vanwaar het uitbellen via Cheapconnect en niet gewoon via KPN? Ik zie meer mensen met eigen apparatuur hiervoor kiezen maar het is mij nooit helemaal duidelijk geweest waar die keuze vandaan komt.

Vanuit kostenoverweging; de tarieven bij CheapConnect zijn lager dan bij KPN. En specifiek CheapConnect (en geen andere VoIP-aanbieder) vanwege de goede reviews als het gaat om de prijs-/kwaliteitverhouding.


@oochiewallie heb je met de reactie van @NHendriks voldoende antwoord op je vraag?


Uiteindelijk heb ik het zelf getest en inderdaad blijkt het uitzetten van SIP ALG het enige te zijn wat nodig is op de ER605. Het is dus opgelost.


Oprechte vraag maar vanwaar het uitbellen via Cheapconnect en niet gewoon via KPN? Ik zie meer mensen met eigen apparatuur hiervoor kiezen maar het is mij nooit helemaal duidelijk geweest waar die keuze vandaan komt.

Bellen met CheapConnect is veel, heel veel goedkoper bij CheapConnect.


Vanuit kostenoverweging; de tarieven bij CheapConnect zijn lager dan bij KPN. En specifiek CheapConnect (en geen andere VoIP-aanbieder) vanwege de goede reviews als het gaat om de prijs-/kwaliteitverhouding.

Bellen met CheapConnect is veel, heel veel goedkoper bij CheapConnect.

Aah duidelijk, ik heb mij er verder nooit in verdiept maar fijn om te weten waar de keuze op gebaseerd is :)