Ik wil even een theoretische vraag stellen betreffende de aansluiting van een Fritz!Box achter een Experiabox. Ik heb dus niet de intentie om de door mij genoemde configuratie in de praktijk te gaan gebruiken.
Momenteel gebruik ik een Fritz!Box die rechtstreeks is aangesloten op een DSL-aansluiting. Die gebruik ik voor internet, en via de S0-bus voor vaste telefonie. De analoge FON-aansluitingen voor vaste telefonie zijn niet in gebruik. Op de S0-bus heb ik een ISDN-netwerk aangesloten, waaraan verschillende ISDN-apparaten hangen: telefoons, antwoordapparaat en fax (wordt beroepsmatig nog steeds regelmatig gebruikt). Omdat deze apparatuur nog prima functioneert heb ik op dit moment niet de intentie om deze ISDN-apparaten te vervangen.
Nu kwam bij mij de vraag op hoe vaste telefonie werkt als de Fritz!Box achter een Experiabox v10A zou worden aangesloten (kabel van de LAN 1-poort van de Experiabox naar de LAN 1-poort van de Fritz!Box).
Ik heb weleens vernomen dat dan ook een Y-kabel moet worden aangesloten, waarbij het uiteinde van de kabel met de enkele stekker bij de Fritz!Box in de DSL/TEL-aansluiting gaat. Aan de andere kant van de kabel eindigt deze in een zwarte en een grijze kabel. De zwarte kabel moet dan bij de Experiabox in de TEL 1-aansluiting. De grijze kabel blijft los hangen.
Werkt met deze aansluitingen vaste telefonie dan alleen via de analoge FON-aansluiting van de Fritz!Box, of functioneert de S0-bus van de Fritz!Box dan ook voor vaste telefonie?
Nogmaals: het is puur interesse van me om een antwoord op deze vraag te krijgen. De Fritz!Box werkt nu prima en een door KPN geleverde Experiabox mag rustig in z'n doos blijven zitten.Â
Misschien dat
Piet.