Skip to main content

Dag allemaal,

Ik heb een apparaat in huis waarmee ik graag verbinding wil maken. 

Het apparaat is een sensor die vanaf afstand uit te lezen zou moeten zijn. Er is software beschikbaar voor de sensor, deze heb ik op mijn desktop staan. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik een bepaalde poort moet forwarden en dat ik dan via de software contact kan maken met de sensor. In de sensor zit een simkaartje, dus op die manier is die verbonden met internet. 

Ik zou dus graag een port willen forwarden. Hier heb ik een handleiding over gevonden van KPN. 

Van wat ik heb gelezen moet je dan een forwarding rule toevoegen, het ip van de desktop statisch maken en inkomende verbindingen vanuit deze poort toestaan op je firewall voor de desktop. Echter zitten hier natuurlijk veiligheidsrisico's aan. 

Mijn vraag is: is dit veilig? En zo niet hoe kan ik veilig een verbinding opstellen van de sensor naar mijn computer? 

 

Alvast dank!

Wat voor een sensor is dat?

Heb je een link naar die gebruiksaanwijzing of kan je een screenshot maken van wat daar t.a.v. die port-forwarding beschreven staat?


Het gaat om de 'Internet Private' optie. Het is een geluidmeter. Wanneer ik dan de microfoon aansluit en op de knop druk moet ik de apn invoeren van de simkaart en probeert ie verbinding te maken. Voordat ik dit deed wou ik checken of de poort openstond maar dit leek van niet (misschien omdat er dan geen service runde). En ik weet dus niet of dit veilig is op die manier..


@wjb weet jij zo voldoende om @Fabuled hier verder mee op weg te helpen?


Ik zie geen bedreigingen bij het forwarden van TCP poort 8002 naar het apparaat dat naar die poort luistert.

Wat mij nog niet duidelijk is is of de port-forwarding nu richting de sensor moet wijzen of richting de PC. Ik ga er eigenlijk vanuit dat deze richting sensor moet wijzen of is het zo dat die PC thuis blijft en aan blijft staan?


@Fabuled Je kan SvanPC++ Stations configureren als 

  • TCP/IP (Address Server), dan wordt de ip-adres doorgegeven aan Svantek Address Server en je moet inloggen met AS station password
  • TCP Client, dan maakt de sensor verbinding met jouw PC, in dit geval moet je een port forwarding regel instellen in router (IP of mac-adres)
  • TCP Manual, dan is jouw sensor de server en je maak verbinding van PC software naar ip-adress van de sensor, deze moet je per hand invoeren.

Alleen in het geval TCP client is een port-forwarding nodig.


Dag allemaal,

 

Bedankt voor de hulp!  Het is me eindelijk gelukt om de poort te forwarden. Ik ga nog even verder kijken voor de verbinding maar daar kom ik denk ik wel uit. Ik snap nog steeds niet helemaal waarom https://portchecker.co/check-it aangaf dat mijn poort gesloten was terwijl ik hem al wel geforward had, misschien dat ik eerst de SVANTEK software moest draaien om naar de poort te luisteren. 


misschien dat ik eerst de SVANTEK software moest draaien om naar de poort te luisteren. 

Dat klopt want dat is dan de service die naar die poort luistert en antwoord kan geven richting die port-checker..


Top dat het gelukt is @Fabuled!