Skip to main content

Mijn zonnepanelen communiceren via een Envoy-S modem/router (?) met internet, zodat het bedrijf De Envoy kan onderhouden. Dit heeft vanaf maart 2019 tot 9 oktober 2021 altijd goed gewerkt. Vanaf 9 oktober valt ‘s-avonds om 11 uur de verbinding van de Envoy met internet uit en moet ik handmatig weer herstarten. Het bedrijf Enlighten heeft alles in de envoy nagekeken en een update uitgevoerd, maar dit alles heeft het probleem niet opgelost. Kan dit iets te maken hebben met de laatste update van de Experia Box v10A? En belangrijker, hoe is dit profleem op te lossen

@DickBr Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je verbinding met de Envoy S iedere dag rond elf uur uitvalt. Ook bijzonder dat dit vanaf zo'n specifieke datum gebeurd is. 

Er is inderdaad in 2021 wel een update voor de Expeirabox geweest, deze updates waren aan het eind van de zomer afgerond, dus in mijn ogen zou dit hier niet mee te maken mogen hebben. 

Hoe ziet het netwerk er verder uit? En maak je bijvoorbeeld ook gebruik van wifi versterkers? 


Beste Rutger,

De Envoy-S is op aanraden van Enlighten direct via ethernet op de Experiabox v10A aangesloten. De laatste update staat op beide apparaten. Bij Enlighten kunnen ze niets meer doen. Wel heb ik nog een lijstje gekregen om KPN te laten controleren of de firewal instellingen in de Experiabox goed staan. Dit ziet er als volgt uit:

Direction  |    Source                           | Protocol  |        Port    |    Destination

OUT          |   <Envoy IOP address>   | TCP         |  443,80     |   reports.enphaseenergy.com

OUT          |   <Envoy IOP address>   | TCP         |  443,80     |   home.enphasenergy.com

OUT          |   <Envoy IOP address>   | UDP         |  80.           |  ping-udp.enphaseenergy.com

 

Het lukt mij niet om in contact te komen met KPN. Kan nergens een telefoonnummer vinden

 


Uitgaande verbindingen worden niet geblokkeerd in een modem/router.
Tenzij je expliciet zelf instellingen hebt ingesteld met restricties.

Overigens een   "ping-udp”   benaming als sub-domein lijkt me niet juist (en daarmee niet geldig).

home.enphaseenergy.com    (met dubbel "ee")   levert hier ook niets op.
Maar wel….       https://reports.enphaseenergy.com/


@DickBr Ik zie dat @Babylonia iets goeds heeft ontdekt, wellicht dat je hier iets mee kunt? :)


Beste Babylonia,

Dank voor je antwoord. Wat betreft de UDP werkt de europe.pool.ntp.org wel.

Ik ben niet thuis op het gebied van modems en begrijp er dan ook niet veel van. Ziet er ingewikkeld uit en ik zou niet weten hoe ik daarmee mijn probleem, het wegvallen van de verbinding rond 23 uur, kan oplossen. De verhalen over de updates van KPN lezende zou je bijna zeggen dat daardoor het probleem is ontstaan. Dat zou dan een update moeten zijn die op 9 0ktober j.l. is uitgerold.

 

groetjes,

Dick


Wat betreft de UDP werkt de europe.pool.ntp.org wel.

Controle op het UDP protocol voor diverse servers die reageren op  europe.pool.ntp.org

 

Verdere info m.b.t.  ntppool.org  en het gebruik van hun tijd-servers:

https://www.ntppool.org/nl/use.html

en specifiek tot “Europe”:    https://www.pool.ntp.org/zone/europe


Maar wat biedt die informatie van een “tijd-server” je in relatie tot je zonnepanelen en het onderhoud wat een bedrijf met die zonnepanelen zou moeten maken?

 

Ik ben niet thuis op het gebied van modems en begrijp er dan ook niet veel van.

Tja, maar zomaar wat “doen” zonder dat je weet wat je doet en waarom, levert helemaal niets op.


Dsarom heb ik tot nu toe niets anders gedaan dan de wifi te wijzigen in eeb ethernet aansluiting. Dit veranderde niets aan het probleemA