Skip to main content

Ik heb al een wat langere tijd een netwerk issue. Eerst had ik het. Ermoeden dat het aan de. Keuze tv decoder lag maar het lijkt er een beetje op dat ik de oorzaak in mijn netwerk moet zoeken.

Klachten die ik heb zijn;

-ik heb regelmatig dat het geluid van van tv hele korte periode (een paar seconde) wegvalt en dat mijn verbinding tussen Apple HomeKit en Eufy camera’s (Wifi) wegvalt. 

Ik heb een Fritzbox modem en twee Fritzbox  repeaters (3000). De Fritzbox Wifi controle functie geeft aan dat er een goede dekking is tussen het modem en de repeaters. Bij een Wifi analyse van de Fritzbox zie ik dat ik een gemiddelde wifi signaal,sterkte heb van rond de 130 Mbit en een latentie die heel erg fluctueert en soms heel kort wegvalt. Dit is gemeten op een moment dat er een radio via internet muziek afspeelt en alle TV’s zijn uitgeschakeld.
De betreffende TV is rechtstreeks (bedraad) op Fritzbox modem aangesloten. 
- Ik heb KPN abo voor een 200 Mbit verbinding.

- Als ik TV kijk en bijvoorbeeld mijn IPad gebruik lijkt het erop dat wanneer ik een zoekopdracht opgeef in Safari, muziek bestand start of zoiets het tv geluid heel kort wegvalt. Maar…. Het gebeurt ook wel zomaar, dus zonder dat ik een wifi apparaat gebruik.

- ook valt regelmatig mijn tussen Apple HomeKit en mijn Eufy camera’s weg. Voor de volledigheid ik heb twee Apple Tv’s en een Apple HomePod. 
Hebben jullie een mogelijk advies of idee waardoor dit wordt veroorzaakt? 

Hallo @Abzek , welkom bij de KPN Community waar klanten elkaar helpen.

Zoals je het omschrijft, lijkt het erop dat je wifi-bandbreedte in de praktijk niet voldoende is om meerdere grote hoeveelheden data aan te kunnen. De grootste aanwijzing zit in het kort wegvallen van signaal op het moment dat je op een ander apparaat ook data gebruikt. Dat kan te maken hebben met de plaatsing van de repeaters, de aansluiting (zijn de repeaters bedraad aangesloten?) en ook de interferentie met andere apparatuur thuis of van de buren.

De Wifi-controle functie in je Fritzbox geeft alleen maar de kwaliteit tussen de box en de repeaters aan, maar kan niet meten hoe de repeaters met andere apparaten verbinden.

Je 200Mbit verbinding is goed genoeg en met die snelheid kan je makkelijk je genoemde apparaten gebruiken. Ik denk dus dat het vooral heeft te maken met de laatste meters; die tussen je apparaten en de repeater(s). Probeer dus eens om die te verplaatsen en bij voorkeur bekabeld aan te sluiten (je zou het eerst even kunnen testen met een tijdelijke netwerkkabel) en hou bij wat het beste resultaat oplevert.


Arjan, de repeaters zijn niet bekabeld aangesloten. En is bijna onmogelijk maar ik ga kijken of ik dat kan oplossen. Vwb Storing van buren is eigenlijk geen issue ik heb een vrijstaande woning. Ik zie van één buurman wel een wifi signaal maar verder heb ik geen wifi storing vanuit mijn eventuele buren. 


Arjan, de repeaters zijn niet bekabeld aangesloten. En is bijna onmogelijk maar ik ga kijken of ik dat kan oplossen. Vwb Storing van buren is eigenlijk geen issue ik heb een vrijstaande woning. Ik zie van één buurman wel een wifi signaal maar verder heb ik geen wifi storing vanuit mijn eventuele buren. 

Dan kan je de buren afstrepen 👍 Ik ben benieuwd naar de resultaten met bekabeld aangesloten repeaters (kijk ook even in je Fritzbox of je dan nog een instelling moet veranderen). En test sowieso ook eens met het simpelweg verplaatsen van de repeater, het liefst naar een plek waar weinig apparatuur is.


Vwb het verplaatsen van de repeaters heb ik al verschillende keren geprobeerd. Zonder enige verbetering. Ik kan zeker een repeater bedraad aansluiten. Dat is ook de repeater met het  “slechtste” Wifi signaal. Maar dan blijft dat mijn tv in de woonkamer, die bedraad is aangesloten, last heeft van een Wifi verbinding erg vreemd!


Dat is zeker vreemd ja. Je kan in de Fritzbox ook zien wat het huidige internetverbruik is. Dat is een doorlopende grafiek (via Internet → Online monitor). Hoe hoog staat die tijdens deze uitvalmomenten?


 


Is dit op het moment van uitvallen? De IPTV loopt netjes door op 7,5 Mbps en zakt niet in. Andere apparaten in je netwerk maken verder nauwelijks gebruik van je verbinding.


Nee, op dit moment dus niet. Maar ik zal bij uitvallen het verbruik nog een bekijken, maar ik weet nu al dat het niet veel anders zal zijn qua verbruik. Op dit moment TV aan en twee IPads in gebruik, los van de apparaten die gebruik maken van wifi (camera’s, Philips Hue)


Dit is een wifi meeting van gisteravond. De apparaten die op dat moment wifi gebruikte waren opnieuw de beide iPads PHILIPS HUE, Eufy camera’s. 
 

 


En nu nog even een rapport van de metingen van gisteravond 21,53u 

 


En als laatste een overzicht van de wifi ontvangst van de beide repeaters. 

 


Waarom loopt die grafiek niet door, is dat de uitval? En waar zijn die zwarte grafieken gemeten, op de repeaters of een ander apparaat?


Arjan, dit is gemeten met de Fritzbox Wifi app. Het was een aaneengesloten opname. Waarom het signaal wegvalt, geen idee?
Ik vind/vond het vreemd. Later op de avond en vanmorgen nog enkele metingen uitgevoerd maar geen volledige uitval van signaal meer gezien. Eerder op de (gister-) avond wel een paar keer geluid uitval van de TV gehad. Daarna dus die metingen uitgevoerd. Maar de relatie tussen geluidsuitvoer TV en Wifi signaal zie ik niet omdat de TV direct op de route (Fritzbox) is aangesloten.  Wat me ook opvalt is dat het soms geluid uitvalt bij beeldwisselingen zoals bij reclame op tv. Een fractie van een of twee seconde dan geen geluid. 
 


Grappig, die app kende ik nog niet. Ik heb hem nu ook bij mij draaien, maar daar krijg ik niet die stukken eruit. Het lijkt er toch op dat je signaal eventjes wegvalt. Misschien een rotte kabel, ergens te strak om een hoekje getrokken of een stekkertje dat niet helemaal lekker meer zit?


Bij een Wifi signaal een kabeltje als oorzaak van de hapering lijkt mij vreemd. De repeaters zijn draadloos aangesloten en de test via mijn IPad op Wifi?

 


Het kan ook de kabel van je Fritzbox naar het internet zijn.

Dat verklaart alleen nog niet de uitval van de grafiek. Dat lijkt eerder op een onderbroken verbinding (maar of dat tussen de repeater en de F!Box is of tussen de repeater en je eigen device durf ik niet te zeggen).


Arjan, gisteren de repeater met de slechtste ontvangst bekabeld aangesloten. Maar ondanks alles gisteren toch weer kleine haperingen in het tv geluid. Als de kabel tussen het Fritzbox modem en de glasverbinding slecht zou zijn had ik niet alleen op mijn tv maar ook op mijn andere apparaten hick-ups moeten hebben en dat is niet het geval.

ik heb toch weer de indruk dat het probleem zit in de vernieuwde kpn decoder. 


Arjan, gisteren de repeater met de slechtste ontvangst bekabeld aangesloten. Maar ondanks alles gisteren toch weer kleine haperingen in het tv geluid. Als de kabel tussen het Fritzbox modem en de glasverbinding slecht zou zijn had ik niet alleen op mijn tv maar ook op mijn andere apparaten hick-ups moeten hebben en dat is niet het geval.

ik heb toch weer de indruk dat het probleem zit in de vernieuwde kpn decoder. 

Je kan natuurlijk even een paar dagen de originele kpn modem aansluiten om te kijken hoe het werkt.
Als je probleem in die situate zo blijft, kan je kpn inschakelen om mee te kijken.


Is absoluut een optie maar… ik heb geen kpn modem (moest worden teruggestuurd) en ik weet niet zeker of mijn Fritzbox repeaters met het KPN modem samen werken. 


Is absoluut een optie maar… ik heb geen kpn modem (moest worden teruggestuurd) en ik weet niet zeker of mijn Fritzbox repeaters met het KPN modem samen werken. 

Nee die werken niet samen, hoezo moest die worden terug gestuurd ?
Je hebt zeker de Fritzbox van KPN dan ?


Even in een goed gesprek mengen:

  • Ik neem aan dat alle Apparatuur gepatcht is tot de laatste firmware, en de wifi instellingen op automatisch staan. 
  • zie je in het log (systeem - gebeurtenissen - kies wifi) van je Fritzbox regels staan die  kunnen helpen? Met name logs over Radardetectie en dat soort zaken.
  • Zijn de FB en de repeaters in hetzelfde Mesh opgenomen (thuisnetwerk - mesh menu)? 
  • Kun je zien of de clients tijdens deze dips op dezelfde band blijven 5  of 2.4 Ghz. Staan 100% zendvermogen, automatisch schakelen tussen de banden, en optimaliseren voor live tv allen aan (Wifi kanaal menu)?
  • Kun je eens een grafiek delen van de bandbreedte bezetting  per kanaal op 2.4. en 5Ghz (menu wifi - wifi kanaal - Drukte op de wifi kanalen)
  • De onderbrekingen in de grafiek, lijken mij een issue met je device- access point verbinding, en niet zozeer met het signaal, omdat die grafiek viruteel gewoon doorloopt. Bijvoorbeeld veroorzaakt door een kanaal of wissel.
  • Het signaal is echt zwak en dat moet op te lossen zijn met een bekabelde verbinding.
  • P.s.: weet je zeker dat eventuele netwerk switches die je hebt, IGMP aan hebben staan? Als er een multicast aan staat dan zie je dat vaak ook direct in de performance. 

  • Ik neem aan dat alle Apparatuur gepatcht is tot de laatste firmware, en de wifi instellingen op automatisch staan. Ja alles is up to date en wifi staat op automatisch.
  • zie je in het log (systeem - gebeurtenissen - kies wifi) van je Fritzbox regels staan die  kunnen helpen? Met name logs over Radardetectie en dat soort zaken. Ja die staan er. Ik zie dat er veel bewegingen zijn vwb aanpassingen e.d. zoals deze:

  • Zijn de FB en de repeaters in hetzelfde Mesh opgenomen (thuisnetwerk - mesh menu)? Ja staan allen op hetzelfde netwerk. Repeaters staan inderdaad op hetzelfde netwerk.
  • Kun je zien of de clients tijdens deze dips op dezelfde band blijven 5  of 2.4 Ghz. Staan 100% zendvermogen, automatisch schakelen tussen de banden, en optimaliseren voor live tv allen aan (Wifi kanaal menu)? Ik zie in systeem gebeurtenissen dat er regelmatig aanpassingen zijn ivm drukte op het Wifi net.
  • Kun je eens een grafiek delen van de bandbreedte bezetting  per kanaal op 2.4. en 5Ghz (menu wifi - wifi kanaal - Drukte op de wifi kanalen). Zie afbeeldingen:

  • De onderbrekingen in de grafiek, lijken mij een issue met je device- access point verbinding, en niet zozeer met het signaal, omdat die grafiek viruteel gewoon doorloopt. Bijvoorbeeld veroorzaakt door een kanaal of wissel. Oké zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar normaal zijn die merk je die niet op de vaste lijnen lijkt mij.
  • Het signaal is echt zwak en dat moet op te lossen zijn met een bekabelde verbinding. De repeater die de slechtste verbinding had staat Opmeer 1e verdieping en deze is nu bedraad aangesloten.
  • P.s.: weet je zeker dat eventuele netwerk switches die je hebt, IGMP aan hebben staan? Als er een multicast aan staat dan zie je dat vaak ook direct in de performance. De switch die ik gebruik staat op IGMP. Overigens de tv waarbij ik telkens geluids-hick ups ervaar staat rechtstreeks op het modem ( Fritzbox). 

 


Ik zie geen gebeurtenissen uit het log (graad die voor de categorie wifi). ook de andere grafieken zitten er niet bij.


 


De “Drukte op de wifi kanalen” is interessanter, verder zie ik nog geen logregels voor wifi