Skip to main content
Vraag

Verbinding met FRITZ!Box valt vaak kort weg bij Apple Homekit en Camera's en Wifi is slecht

• January 24, 2024
  • 76 reacties
  • 945 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

76 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 28, 2024

Bedoel je dit overzicht?

• January 28, 2024

Inderdaad, die bedoel ik, je ziet dat ie veelal op 2.4ghz zit, en dat er continu af en aanmeldingen zijn, dat verklaart de lege stukken in de grafie.

ik mis de grafiek met drukte op de wifikanalen. Zie beneden

samen met die info kunnen we wellicht iets zeggen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 28, 2024

• January 28, 2024

Ok, helder.

je omgeving lijkt schoon, je gaat er niet afgeduwd worden door de buren.

Het feit dat je devices steeds af en aanmelden geeft voor mij duidelijk aan dat het signaal te zwak is. ook het feit dat dit vooral op de 2.4 ghz band zit (wat nog de sterkere maar langzamere  is) geeft te denken.
Je zult dus de moeten bekabelen of de afstand van de acces points naar je router moeten verkleinen. Maximaal 6 meter (liefst minder) van de devices, en muren/ plafonds halveren het signaal doorgaans, dus kijk goed of je in elk geval bekabeld door muren heen kunt.

er zijn overigens veel klachten over haperingen van de tv + box.

Succes, laat weten of ik nog kan helpen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 28, 2024

De repeater boven heb ik bekabeld. Alleen de repeater beneden nog niet. Maar op de repeater beneden zijn niet meer dan 3 à 4 wifi apparaten gekoppeld, waarbij twee apparaten waarvan wifi incidenteel wordt gebruikt (Wallbox en een TV waarbij de TV via de kpn+ decoder rechtstreeks bedraad is aangesloten op mijn Fritzbox modem).

Dus dat is volgens mij niet de oorzaak. Hooguit dat de repeater boven, waar meer wifi apparaten op zitten, mogelijk een kabel probleem heeft.

• January 28, 2024

of je kabel goede connectie maakt zie je hier:

• January 28, 2024

Goedemiddag,

ik heb hier (misschien) de oplossing: ik heb dit zelf namelijk ook gehad en bij mij heb ik het alsvolgt opgelost.

In je HomeKit netwerk kan het zijn dat je AppleTV’s en HomePods als hub hebt. Welnu, als je 2 HomePods als stereo paar hebt, dan moet je deze ontkoppelen, dus niet meer gezamenlijk als stereo. Geef elke hub een unieke naam. Als je alles een unieke naam hebt gegeven, start dan elke hub opnieuw op. Je kunt ook stekker erin en eruit doen, dat mag ook. Je zult merken dat je snelheid omhoog gaat en ook je verbindingen worden stabieler. In het ergste geval moet je de HomeKit locatie verwijderen en opnieuw opbouwen.

Veel succes en laat het ons weten.

Tussen 2 haakjes: ik maak gebruik van de Fritzbox 7590AX en Fritz 3000AX (draadloos).

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 28, 2024

Norway Dude, dank voor je reactie. Ik heb maar één HomePod maar wel 3 Apple TV’s. De Apple TV’s staan verdeeld door mijn woning. Hierdoor zou de dekking voor HomeKit eigenlijk stabiel moeten zijn, den. Ik zo.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 28, 2024

Norway Dude, dank voor je reactie. Ik heb maar één HomePod maar wel 3 Apple TV’s. De Apple TV’s staan verdeeld door mijn woning. Hierdoor zou de dekking voor HomeKit eigenlijk stabiel moeten zijn, den. Ik zo.

Ik denk dat hij eerder bedoelt dat het wifi signal van de homepod de boel verstoorden bij hem.

• January 28, 2024

Goede input. 

Deze kunnen multicast uitzenden en relatief veel wifi bandbreedte pakken. Heb je ze doorgaans uit staan?

• January 28, 2024

Hi @Abzek HomeKit heeft problemen met dezelfde namen in hun eigen netwerk. HomeKit is een secure Network. Geef je AppleTV’s daarom een unieke naam en start het samen met je HomePod op en laat het ons weten. Het is sowieso het advies om alle HomeKit apparaten een unieke naam te geven. Ik heb hier 6 HomePods en 4 AppleTV’s. Daarnaast 3 camera’s, 4 rookmelders en HEU Lampen, alles HomeKit.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 28, 2024

Ik heb inderdaad de Apple TV’s en andere apparaten waaronder camera’s en een redelijk uitgebreide Hue installatie. Alle aangesloten apparaten heb ik een andere naam gegeven. Daarbij gebruik ik vrij zelden meer dan b.v. 1 Apple TV gelijktijdig. De Apple tv’s staan als ze niet gebruikt worden uit. 

• January 28, 2024

Hi @Abzek Als ze aan de voeding staan, staan ze nooit uit maar Stand-By. Je kunt dit zien in je  Woning-Woninginstellingen-Hubs en Bridges. Het kan dus voorkomen dat HomeKit switcht van de ene naar de andere Hub. Alle AppleTV’s hebben tvOS 17.3 en je HomePod is ook op 17.3? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 28, 2024

Dank voor je reactie en dat geld ook voor de andere personen die meedelen/dachten.

Oké, dat had ik niet verwacht dat er tussen Apple apparaten gewisseld zou worden, maar dat Is natuurlijk wel naïef. Alle apparaten hebben de overigens laatste software. 

• January 28, 2024

Hi @Abzek Zoals gezegd: HomeKit is een beveiligde omgeving waarbij je AppleID ook een rol speelt. Alle apparaten staan gekoppeld aan je iCloud en dus ook aan je AppleID. Als je bovenstaande hebt uitgevoerd en alle hubs zijn herstart, laat dan weten wat je ervaringen zijn. Suc6!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 28, 2024

Klopt, je AppleTV staat 24/7 aan. Het is naast een mediaspeler ook een smart bridge.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 29, 2024

Beide repeaters zijn inmiddels bedraad aangesloten. Sinds gisteren geen uitval gehad van HomeKit. Maar nog steeds valt het geluid voor enkele seconden weg ook van mijn internet radio (bedraad). Nu net viel het geluid weg toen ik op mijn iPhone de Fritzbox app opstartte. Blijft vreemd dit verschijnsel. 

• January 29, 2024

Hi @Abzek kan je de Hue -app gewoon gebruiken? Heb je ook nog ergens switches tussen staan?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 30, 2024

Hue, werkt normaal en ja ik heb twee switches met img- snooping. Maar als bij Wifi gebruik mijn bedraadde verbinding hapert bij een 200Mbit abonnement, is dit toch wel erg vreemd lijkt mij.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 30, 2024

Heb je al eens een ticket ingeschoten bij AVM zelf, misschien dat hun wat meer kunnen beteken bij dit probleem ?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 30, 2024

Nee, nog nooit gedaan. Ga ik eens proberen. Dank voor de tip.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 30, 2024

Ik ga vandaag voor het eerst over op de FRITZ!Box, heb de 5590-XGS-PON besteld. Komt straks binnen, ben benieuwd!

Bij het vooronderzoek las ik op tweakers dat ze best wel goed helpen via hun support.

https://nl.avm.de/service/ondersteuning/

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 30, 2024

Welke FRITZ!Box heb jij trouwens, ik las ook over dit soort problemen met de 5530 ?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 30, 2024

Fritz!box 7590zi 

• January 30, 2024

@Abzek Volgens mij las ik dat de AppleTV’s bekabeld zijn. Mocht dat zo zijn, wil je dan de AppleTV even via Wifi te koppelen en aangeven of je dan ook een delay hebt? Overigens werd er dit onlangs aangegeven dat er een AppeTV app komt van KPN, dus dat zou top zijn. Heb nu NLZiet want ik wou geen TV-kastje van KPN. Alle streamingdiensten heb ik gewoon op de AppleTV’s staan en dat bevalt me heel erg goed. 1 AppleTV is Master en alles wordt naar alle anderen gekopieerd. 

Â