Verbinding met FRITZ!Box valt vaak kort weg bij Apple Homekit en Camera's en Wifi is slecht
Ik heb al een wat langere tijd een netwerk issue. Eerst had ik het. Ermoeden dat het aan de. Keuze tv decoder lag maar het lijkt er een beetje op dat ik de oorzaak in mijn netwerk moet zoeken.
Klachten die ik heb zijn;
-ik heb regelmatig dat het geluid van van tv hele korte periode (een paar seconde) wegvalt en dat mijn verbinding tussen Apple HomeKit en Eufy camera’s (Wifi) wegvalt.Â
Ik heb een Fritzbox modem en twee Fritzbox  repeaters (3000). De Fritzbox Wifi controle functie geeft aan dat er een goede dekking is tussen het modem en de repeaters. Bij een Wifi analyse van de Fritzbox zie ik dat ik een gemiddelde wifi signaal,sterkte heb van rond de 130 Mbit en een latentie die heel erg fluctueert en soms heel kort wegvalt. Dit is gemeten op een moment dat er een radio via internet muziek afspeelt en alle TV’s zijn uitgeschakeld. De betreffende TV is rechtstreeks (bedraad) op Fritzbox modem aangesloten. - Ik heb KPN abo voor een 200 Mbit verbinding.
- Als ik TV kijk en bijvoorbeeld mijn IPad gebruik lijkt het erop dat wanneer ik een zoekopdracht opgeef in Safari, muziek bestand start of zoiets het tv geluid heel kort wegvalt. Maar…. Het gebeurt ook wel zomaar, dus zonder dat ik een wifi apparaat gebruik.
- ook valt regelmatig mijn tussen Apple HomeKit en mijn Eufy camera’s weg. Voor de volledigheid ik heb twee Apple Tv’s en een Apple HomePod. Hebben jullie een mogelijk advies of idee waardoor dit wordt veroorzaakt?Â
Bladzijde 2 / 4
Bedoel je dit overzicht?
Â
Inderdaad, die bedoel ik, je ziet dat ie veelal op 2.4ghz zit, en dat er continu af en aanmeldingen zijn, dat verklaart de lege stukken in de grafie.
ik mis de grafiek met drukte op de wifikanalen. Zie beneden
samen met die info kunnen we wellicht iets zeggen.
Â
Â
Ok, helder.
je omgeving lijkt schoon, je gaat er niet afgeduwd worden door de buren.
Het feit dat je devices steeds af en aanmelden geeft voor mij duidelijk aan dat het signaal te zwak is. ook het feit dat dit vooral op de 2.4 ghz band zit (wat nog de sterkere maar langzamere  is) geeft te denken. Je zult dus de moeten bekabelen of de afstand van de acces points naar je router moeten verkleinen. Maximaal 6 meter (liefst minder) van de devices, en muren/ plafonds halveren het signaal doorgaans, dus kijk goed of je in elk geval bekabeld door muren heen kunt.
Â
er zijn overigens veel klachten over haperingen van de tv + box.
Succes, laat weten of ik nog kan helpen.
Â
De repeater boven heb ik bekabeld. Alleen de repeater beneden nog niet. Maar op de repeater beneden zijn niet meer dan 3 Ã 4 wifi apparaten gekoppeld, waarbij twee apparaten waarvan wifi incidenteel wordt gebruikt (Wallbox en een TV waarbij de TV via de kpn+ decoder rechtstreeks bedraad is aangesloten op mijn Fritzbox modem).
Dus dat is volgens mij niet de oorzaak. Hooguit dat de repeater boven, waar meer wifi apparaten op zitten, mogelijk een kabel probleem heeft.
of je kabel goede connectie maakt zie je hier:
Â
Goedemiddag,
Â
ik heb hier (misschien) de oplossing: ik heb dit zelf namelijk ook gehad en bij mij heb ik het alsvolgt opgelost.
In je HomeKit netwerk kan het zijn dat je AppleTV’s en HomePods als hub hebt. Welnu, als je 2 HomePods als stereo paar hebt, dan moet je deze ontkoppelen, dus niet meer gezamenlijk als stereo. Geef elke hub een unieke naam. Als je alles een unieke naam hebt gegeven, start dan elke hub opnieuw op. Je kunt ook stekker erin en eruit doen, dat mag ook. Je zult merken dat je snelheid omhoog gaat en ook je verbindingen worden stabieler. In het ergste geval moet je de HomeKit locatie verwijderen en opnieuw opbouwen.
Veel succes en laat het ons weten.
Â
Tussen 2 haakjes: ik maak gebruik van de Fritzbox 7590AX en Fritz 3000AX (draadloos).
Ik denk dat hij eerder bedoelt dat het wifi signal van de homepod de boel verstoorden bij hem.
Goede input.Â
Deze kunnen multicast uitzenden en relatief veel wifi bandbreedte pakken. Heb je ze doorgaans uit staan?
Â
Hi @Abzek HomeKit heeft problemen met dezelfde namen in hun eigen netwerk. HomeKit is een secure Network. Geef je AppleTV’s daarom een unieke naam en start het samen met je HomePod op en laat het ons weten. Het is sowieso het advies om alle HomeKit apparaten een unieke naam te geven. Ik heb hier 6 HomePods en 4 AppleTV’s. Daarnaast 3 camera’s, 4 rookmelders en HEU Lampen, alles HomeKit.
Ik heb inderdaad de Apple TV’s en andere apparaten waaronder camera’s en een redelijk uitgebreide Hue installatie. Alle aangesloten apparaten heb ik een andere naam gegeven. Daarbij gebruik ik vrij zelden meer dan b.v. 1 Apple TV gelijktijdig. De Apple tv’s staan als ze niet gebruikt worden uit.Â
Hi @Abzek Als ze aan de voeding staan, staan ze nooit uit maar Stand-By. Je kunt dit zien in je  Woning-Woninginstellingen-Hubs en Bridges. Het kan dus voorkomen dat HomeKit switcht van de ene naar de andere Hub. Alle AppleTV’s hebben tvOS 17.3 en je HomePod is ook op 17.3?Â
Dank voor je reactie en dat geld ook voor de andere personen die meedelen/dachten.
Hi @Abzek Zoals gezegd: HomeKit is een beveiligde omgeving waarbij je AppleID ook een rol speelt. Alle apparaten staan gekoppeld aan je iCloud en dus ook aan je AppleID. Als je bovenstaande hebt uitgevoerd en alle hubs zijn herstart, laat dan weten wat je ervaringen zijn. Suc6!
Klopt, je AppleTV staat 24/7 aan. Het is naast een mediaspeler ook een smart bridge.
Beide repeaters zijn inmiddels bedraad aangesloten. Sinds gisteren geen uitval gehad van HomeKit. Maar nog steeds valt het geluid voor enkele seconden weg ook van mijn internet radio (bedraad). Nu net viel het geluid weg toen ik op mijn iPhone de Fritzbox app opstartte. Blijft vreemd dit verschijnsel.Â
Hi @Abzek kan je de Hue -app gewoon gebruiken? Heb je ook nog ergens switches tussen staan?
Hue, werkt normaal en ja ik heb twee switches met img- snooping. Maar als bij Wifi gebruik mijn bedraadde verbinding hapert bij een 200Mbit abonnement, is dit toch wel erg vreemd lijkt mij.
Â
Heb je al eens een ticket ingeschoten bij AVM zelf, misschien dat hun wat meer kunnen beteken bij dit probleem ?
Nee, nog nooit gedaan. Ga ik eens proberen. Dank voor de tip.
Ik ga vandaag voor het eerst over op de FRITZ!Box, heb de 5590-XGS-PON besteld. Komt straks binnen, ben benieuwd!
Bij het vooronderzoek las ik op tweakers dat ze best wel goed helpen via hun support.
Welke FRITZ!Box heb jij trouwens, ik las ook over dit soort problemen met de 5530 ?
Fritz!box 7590ziÂ
@Abzek Volgens mij las ik dat de AppleTV’s bekabeld zijn. Mocht dat zo zijn, wil je dan de AppleTV even via Wifi te koppelen en aangeven of je dan ook een delay hebt? Overigens werd er dit onlangs aangegeven dat er een AppeTV app komt van KPN, dus dat zou top zijn. Heb nu NLZiet want ik wou geen TV-kastje van KPN. Alle streamingdiensten heb ik gewoon op de AppleTV’s staan en dat bevalt me heel erg goed. 1 AppleTV is Master en alles wordt naar alle anderen gekopieerd. Â
Â
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.