Skip to main content

Hallo allemaal,

Sinds vandaag heerlijk snel internet (1 GB, glasvezel). Ik heb nu wel een (klein) probleempje.

Vanaf de ExperiaBox v12 heb ik een kabel getrokken naar zolder. Daar heb ik een WiFi versterker (van KPN, zo’n nieuwe zwarte). Deze WiFi versterker uiteraard gekoppeld met deze kabel aan de ExperiaBox. Dit werkt prima.

Nu heb ik vanaf de versterker een kabel doorgetrokken naar de kamer van onze zoon. Deze kabel aangesloten op zijn PC. Nu heeft hij een zeer trage snelheid (ongeveer 100MB) en dat terwijl we een 1GB abonnement hebben. Het is een kabel type CAT 6. Als ik een ‘oude’ kabel pak (CAT 5e) dan werkt alles wel prima. Ik kan mij niet voorstellen dat het type kabel het verschil maakt. Ik overbrug een afstandje van WiFi naar PC van ongeveer 10 meter.
Wie heeft een oplossing voor dit ‘mysterie’ ?

 

Groeten,
Michel

aanvulling: type kabel (CAT 6) zit door de PVC buizen getrokken. De oude kabel ligt los door het huis (overloop)


Dan heeft die cat 6 kabel (zelf) aangeknepen stekkertjes? Fouten op dat gebied leiden vaak tot snelheidsverlies naar 100Mbit. Als de cat5e kabel wel werkt is de aansluiting dus geen probleem. Los over de vloer of door een PVC buis maakt niets uit.

Ergo: controleer of de juiste kleuren op de juiste pins goed zijn aangeknepen.


De cat 6 is inderdaad zelf aangeknepen. 3x gecheckt, want we weten hoe gevoelig dit ligt.

Zal er toch nog een keer extra naar kijken

 


Antwoord ingetrokken.

 


Hoi @JanD 

Ik lees: ”Als ik een ‘oude’ kabel pak (CAT 5e) dan werkt alles wel prima.” 

Die netwerkkaart zit dus wel snor. Het enige verschil is de kabel.