Skip to main content

Goedendag,

Ik heb mijn vaste computer via een utp kabel verbonden met de KPN BOX v12, deze computer heeft geen wifi aansluiting.

Op de KPN BOX v12 heb ik mijn asus router RT-AX56U via de utp kabel aangesloten. 
Op de asus router RT-AX56U, heb ik ook mijn OKI printer via utp kabel aangesloten. 
De asus router heeft een ip adres van de KPN BOX gekregen 192.168.2.xx en is zelf toegankelijk via 192.168.50.xxx.  

De printer kan vanaf elke computer in mijn netwerk via wifi printen, en alle wifi is goed bereikbaar. 

Nu komt de vraag, 
Ik kan op de vaste computer geen verbinding maken met de OKI printer. 
Heeft iemand hier een oplossing voor. 

Ja, die Asus router weg doen en er een switch voor in de plaats zetten:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

Als tweede optie: die Asus router in accesspoint mode zetten.


Hallo @H-bo waarom heb je de printer met een netwerkkabel aangesloten op een router als je deze via wifi gebruikt?

Als je alles goed ingesteld hebt kun je via de pc die geen wifi heeft dus ook printopdrachten naar de printer sturen omdat het in feite een netwerkprinter is.

 


Hoi @JanD,

Bedankt voor jou reactie,

Ik kan via de vaste computer de printer niet vinden. 

Ik denk dat er ergens in de router een instelling niet goed is. 

Het WAN IP adres is goed 192.168.2.x word verkregen van de KPN BOX.

Maar de router geeft zelf een LAN IP adres 192.168.50.1 dit kan ik aanpassen naar 192.168.1.1 maar niet naar 192.168.2.10 bijvoorbeeld, dan zegt hij dat de opgegeven ip adres niet correct is.

Ik zou toch verwachten dat de router in de range van 192.168.2.xx kan, zodat hij klopt met de KPN BOX

 


Het is heel normaal dat een printer die aan de andere kant van een router zit niet gevonden word. Dat is een ander netwerk. Die router is er speciaal voor bedoeld om beide netwerken gescheiden te houden.

Daarom: haal dat ding er tussen uit en plaats een switch. Of zet het ding in bridge/accesspoint mode. 


Hoi @Nick83 

Ik heb er een  accesspoint van gemaakt en dat is voor mij oplossing. 

Bedankt voor je hulp.

Groet H-bo