Skip to main content

Weet iemand misschien waarom ik zo'n verschil zie in snelheid wanneer ik direct vanuit de router meet. Beide test zijn via Ookla

En is er een manier om 900+ te halen ?
Bij mijn laatste test staat QoS en AiProtection uit maar gaf weinig verschil

Welke router gebruik je?

Welke router gebruik je?

Een ASUS RT-AX92U

@Patriciahaha

Zou aan de gekozen server kunnen liggen.

Als ik een speedtest via ookla uitvoer met een server van Odido in Amsterdam haal ik 900Mbps up/down, maar via een server in Den Haag zijn de resultaten veel lager.

@Patriciahaha

Als ik een speedtest via ookla uitvoer met een server van Odido in Amsterdam haal ik 900Mbps up/down, maar via een server in Den Haag zijn de resultaten veel lager.

Maar ze staan allebei op KPN B.V. Barendrecht

@Patriciahaha

Probeer eens een andere server, eentje dicht bij uw woonplaats.

Of probeer er een paar.

@Patriciahaha

Probeer eens een andere server, eentje dicht bij uw woonplaats.

Of probeer er een paar.

Allebei Glasnet Den Haag

De linkerkant is gemeten vanuit mijn router, de rechterkant via de app

Het kan ook prima zo zijn dat jouw router gewoon niet snel genoeg is om die hogere snelheden te meten door de overhead van de grafische weergave. Ik zou me er ook niet zo druk om maken.

Jij hoort met een 1Gbps aansluiting een snelheid van zo'n 940Mbps te kunnen halen.

Het kan ook prima zo zijn dat jouw router gewoon niet snel genoeg is om die hogere snelheden te meten door de overhead van de grafische weergave. Ik zou me er ook niet zo druk om maken.

Jij hoort met een 1Gbps aansluiting een snelheid van zo'n 940Mbps te kunnen halen.

Ik maak me ook niet druk, vroeg het mij alleen af. En die 940 heb ik nog nooit zelf gemeten.

Ik klikte trouwens per ongeluk op ‘beste antwoord’ ipv ‘Quote’ 
Maar ik denk wel dat het antwoord goed is haha. Alleen weet ik nog steeds niet hoe ik die 940 kan halen

@Patriciahaha Is de linkerfoto de speedtest vanuit de asus of de kpn box?

@Patriciahaha De router hebben meestal niet krachtige CPU en wenig kernen. Hij moet ook met anderen takken bezig houden en multitasking is niet de sterke kant van een Router OS. Het is ook verstandig dat de speedtests vanuit een cliënt betere resultaten leveren dan van de router zelfs, zolang de LAN speeds groter of gelijk de WAN Speed/Internet Speed is. En het is natuurlijk afhankelijk van de servers, 

Delta
Ziggo
KPN

Ik ben er inmiddels ook achter dat de router het meten niet aan kan. Nu ik het weet kom ik het natuurlijk overal tegen. Die 940 ziet er goed uit @TDN Ik vraag me af ik dat ook kan halen, vandaar dat ik even van alles aan het testen ben, of alles nog naar behoren werkt enzo.
Nadat ik nog een beetje met de instellingen heb gespeeld kom ik voor het eerst al aardig in de buurt

Bedankt allemnaal !

Reageer