Skip to main content

Goede middag,

we hebben internet via glasvezel. Op de Experiabox V10 komt de WiFi 5 Ghz band al een tijd niet door. In mijn HP laptop zit een Devolo Wifi Stick ac (600 Mbps) en deze ontvangt 0 bytes. Logisch want er valt geen 5Ghz SSID te kiezen (niet zichtbaar). Op de 2,4 Ghz. geen probleem. Dit houdt dus in dat al het WiFi verkeer loopt via de 2,4 Ghz. Het eerste probleem sinds vele jaren.

Ingelogd op de router en de alleen de SSID van de 5 Ghz aangepast met een toevoeging: -5 Ghz. Deze heet nu H369AXXXXX-5 Ghz. (XXXX is fictief). Ook de bandsteering heb ik, omdat ik de SSID van de Ghz heb aangepast, in de V10 router uitgezet. Ik heb het glasvezelkastje (NT) van de stroom gehaald en een paar minuten gewacht (2 groene lampjes) en daarna hetzelfde met de modem gedaan. Nu op de NT 3 groene lampjes. Op de iPhone 13 de WiFi ook weer aangezet: resultaat H369AXXXXX-5 Ghz is niet zichtbaar,  Op mijn laptop H369AXXXXX-5 Ghz is ook niet zichtbaar en dus geen verbindingsmogelijkheid via de via ingeschakelde Devolo WiFi stick ac. 

Software van de router: V1.01.00T03.8V4 en via geavanceerd in de V10: WiFi status van de H369AXXXXX-5 Ghz luidt: Packets ontvangen/verzonden: 0/0 en Verwijderd verzonden packets: 43.

Er resteert nog één optie: de router resetten maar voordat ik dat doe (wie garandeert dat de V10 weer op zal komen) : wat kan de oorzaak van dit zijn?

Vriendelijk dank voor jullie reactie.

Gerard

  

Heeft u WiFi versterkers van KPN? 


Beste Nic83: we hebben geen WiFi versterkers van wie dan ook en we hebben ook geen draadloze adapters via het stroomnet. De meeste apparatuur: de Somfy-adapter voor de rolluiken en de eSolar adapter voor de zonnenpanelen zijn bekabeld aangesloten op de V10. 

Ter aanvulling: ook een Oppo Find X2 Pro ziet de aangepaste SSID niet. 

Zou het met een KPN-update te maken kunnen hebben?  Mocht de V10 defect blijken te zijn (KPN kan dit toch van afstand meten) dan sowieso voor mij geen andere router dan de V10.

Toch vreemd dat er geen 5Ghz band meer aanwezig is.


Het is zeldzaam dat een v10 (deels) stuk gaat, maar alles kan kapot. Wellicht dat de 5ghz antennes dan toch stuk zijn. 

Niet per ongeluk SSID verbergen aangevinkt?

 

Voordat er gewisseld gaat worden zal er toch echt eerst een reset gedaan moeten worden om verkeerde instellingen uit te sluiten. Daarna doet hij het heus wel weer. Wifi uitmeten op afstand kan volgens mij niet.


Beste DennisA78,

dank voor je reactie. Zal het uitvinken nogmaals controleren en als SSID verbergen niet is aangevinkt morgen een reset doen. In de router is te zien dat er geen byte binnen komt. Ik laat de afloop en gevolgen van de reset weten. 
met vriendelijke groeten. 


Geacht forum,

de Experiabox V10 is gereset. Daarna weer ingelogd, wachtwoord gewijzigd en via WiFi geavanceerde instellingen beide SSID’s aangepast middels een toevoeging: -2.4G resp -5G. Bandsteering staat uit (bij afwijkende SSID’s kan dat ook niet anders). Vervolgens de router opnieuw opgestart en alleen de 2.4 Ggz SSID was zichtbaar: H369XXXXXXX-2.4G en dus te selecteren op een iPhone 13 pro Max, een Oppo Find X2 Pro en een HP laptop. Géén 5 GHz in de vorm van SSID H369XXXXXXX-5G zichtbaar. Of KPN heeft deze optie uit haar firmware verwijderd (ivm bandsteering) of er is iets in de router defect. Hoe nu verder nu ik alleen over de langzame 2,4 GHz band kan beschikken? Eerder strak en probleemloos 203 Mbps via de 5 GHz, gemeten via Ookla Speedtest. 
vriendelijke groeten. 


Dan lijkt die 5ghz antenne toch echt stuk te zijn. Omruilen dan maar. Alleen grote kans dat je een Box12 gaat krijgen, en dan zijn 2,4 en 5ghz niet meer te scheiden. Wel kun je de extra wifi optie gebruiken om een enkel 2,4 en/of 5ghz netwerk te creëren.  Komt op hetzelfde neer.


Dank je wel voor je (snelle) reactie DennisA78. Uiteraard heb ik SSID H369XXXXXXX-2.4G weer terug gezet naar H369XXXXXXX. Anders zou ik alle aangesloten apparaten opnieuw moeten instellen. We wachten een reactie van KPN rustig af of moet ik zelf actie ondernemen?


Een moderator reageert vanzelf als hij/zij aan dit topic toe is.

Als je intussen je profiel met zoveel mogelijk relevante informatie hebt ingevuld, dan kan hij/zij gelijk de systemen even in. En vervolgens evt het modem laten wisselen. 


Goedenavond @Gerard B. en bedankt voor je bericht (en het invullen van je profiel)! Mooi dat ik even met je kon bellen zodat we meteen even voor konden pakken. Morgen ligt er een nieuwe Experia Box klaar op het servicepunt en ik verwacht dat het probleem daarmee is opgelost :)

 

 


Beste JanZ_,
superdank voor je reactie en service. In één woord: snel en bijzonder klantvriendelijk.👌.    Ik werd er compleet door verrast. 😀
Zodra ik de Experiabox heb omgeruild/opgehaald en geconfigureerd laat ik het resultaat effe via dit forum weten zodat deze reeks berichten kunnen worden gesloten. 
DennisA78: ook bedankt!👍

Vriendelijke groeten,

Getard B.

 


Goede morgen,

vanmorgen de nieuwe Router opgehaald bij de lokale Primera. Thuisgekomen bleek het de Experia Box V12 te zijn. Deze aangesloten en geconfigureerd. Vervolgens alle draadloze apparaten verbonden (HP laptop, Canon printer, Somfy rolluiken, de Bose SoundTouch internetradio, Sony tv en de zonnepanelen-adapter) en alles werkt naar behoren. Daarna een WiFi test gedaan via Ookla Speedtest:  Download: 203, Upload: 344, Ping: 5 ms, Jitter 0,34.  In de router de kanaalkeuze bij beide bandbreedtes (2,4 en 5 GHz) op Auto gezet laten staan.  Allemaal bedankt voor jullie medewerking. Top afgehandeld. Helemaal tevreden. 
Vriendelijke groet,

Gerard B.


Goede morgen,

vanmorgen de nieuwe Router opgehaald bij de lokale Primera. Thuisgekomen bleek het de Experia Box V12 te zijn. Deze aangesloten en geconfigureerd. Vervolgens alle draadloze apparaten verbonden (HP laptop, Canon printer, Somfy rolluiken, de Bose SoundTouch internetradio, Sony tv en de zonnepanelen-adapter) en alles werkt naar behoren. Daarna een WiFi test gedaan via Ookla Speedtest:  Download: 203, Upload: 344, Ping: 5 ms, Jitter 0,34.  In de router de kanaalkeuze bij beide bandbreedtes (2,4 en 5 GHz) op Auto gezet laten staan.  Allemaal bedankt voor jullie medewerking. Top afgehandeld. Helemaal tevreden. 
Vriendelijke groet,

Gerard B.

Top, bedankt voor de terugkoppeling @Gerard B. en goed om te horen dat het met de Box 12 allemaal weer als een zonnetje draait! Mocht je ons in de toekomst nog eens nodig hebben dan horen we dat natuurlijk graag en voor nu nog een mooie zondag toegewenst :)